Wanneer en hoe zal een kind van 15 jaar je laten weten dat iets genoeg is?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik bedoel hiermee grenzen aangeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn aanvulling en dank je wel voor je opmerking!

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd: duidelijk de grenzen afbakenen. En zoals eerder gezegd: een puber wil altijd proberen testen om een stapje verder te gaan dan die grens. Wat wij tegenwoordig doen is bij het afbakenen van de grens, die een level lager zetten dan we eigenlijk willen toegeven, dan is er marge om nog 'iets toe te geven' ;) (als de puber er om vraagt of bv bij een volgende keer kan je zeggen: kijk vorige keer heb je de regels gerespecteerd, we geven je wat extra nu als beloning)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kind van 15 is oud genoeg om op een goede manier mee te kunnen praten, dus dat is wat ik je zou adviseren: praat met hem of haar. En vraag het in dat gesprek gewoon.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik lees je aanvulling net... die grenzen zal je snel genoeg merken bij een puber. Hij/zij gaat gewoon tegen je in.... En op een dusdanig felle manier dat het je wel duidelijk is. Maar ik denk dat praten echt goed kan werken. Afhankelijk van het kind natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 15 jaar kan je goed begrijpen wat iemand bedoelt met : Tot hier en niet verder.
Maar met 15 jaar ben je ook zo, dat je altijd probeert om toch nog even dat éne stapje verder te maken en dan de reactie afwachten.
Dus het is belangrijk dat die reactie ook komt, want daar rekent die 15 jarige echt wel op. Al zou hij/zij dat niet laten merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ze alleen doen als jij jouw grenzen duidelijk stelt. Dan kan jij zien tot hoever het kind met je meegaat en op welk moment de eigen grenzen zijn bereikt.
Mijn dochter (14) zegt: 'Ja, ik snap het' of 'Ja, okee, okee, okeeeee' of 'Mam, doe geen moeite, ik had het al begrepen' of heel bot ' JAAAHAAAA'. Zij denkt dan dat zij duidelijk is geweest in het aangeven van haar grenzen. Ik snap dat wel, maar ik heb daar soms mijn twijfels over.
Ik zeg dus: 'Dus: kun je het even herhalen?' of 'Wat begrijp je dan exact?' of 'Maar ik ben nog niet klaar.'
Als ik echt een item aankaart dat mij na aan het hart ligt maar dat haar totaal niet interesseert zie ik aan haar lichaamshouding hoe de vlag erbij staat. Ogen ten hemel geslagen, afgewend gezicht, diepe zucht betekent totale desinteresse, oftewel: hier ben ik helemaal klaar mee. Op alles reageren betekent voor mij: grenzen verleggen.
Het is een vraag en antwoordspel en ik beleef er elke keer weer plezier aan.