Mijn man zwijgt als hij het niet eens is met mij of er is ruzie, van een dag, tot maanden. Hoe moet ik daar mee omgaan?

Mijn man kan van een dag tot maanden zwijgen, wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn man zwijgt, van een dag tot een maand en soms nog langer, als er onenigheid is of iets waar hij niet over wil praten. Dat is al jaren zo. Ik word het beu. Hij wil niet naar een psycholoog. Hij heeft ook veel goede dingen, maar dit wil ik niet meer. Wat kan ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De keus is niet simpel, Je zou zeggen, niet moeilijk: praten of er uit... maar als je van iemand houdt doe je dat niet. Van de andere kant als hij van jou houdt, is zwijgen niet zo eerlijk. Waarom is er niet de mogelijkheid om "normaal" iets te bespreken? Worden jullie altijd boos? Misschien is een gesprek met een psycholoog een mogelijkheid, die kan er tussen springen zonder boosheid, zonder opwinding, zo iemand kan rustig blijven en jullie beiden wijzen op foutjes in het communiceren. Lichaamstaal is soms zo niet fijn... Probeer hier eerst een gesprek over te hebben met de huisarts, vraag naar mogelijkheden en eventueel een verwijskaart naar een psycholoog. Dat is de eerste stap, communiceren. Als je man niet kan/wil praten, vraag hem dan zijn visie van dit probleem op te schrijven. Op papier kunnen sommige mensen zich wèl uiten. Mocht je man hier niet aan willen meewerken, dan lijkt me enige dwang wel op z'n plaats.

Het vereist heel wat kracht om hier in je eentje tegenaan te gaan. Het is niet zo, of zou niet zo moeten zijn, dat het maar twee kanten op kan: of zwijgen of ruziemaken. Er moet ook een overlegsituatie kunnen zijn. Samenleven eist nou eenmaal geven en nemen. Als je man alleen maar praat als hij gelijk krijgt is er geen gelijkheid in jullie huwelijk.Dat moet doorbroken worden. Als het al lange tijd zo is, kan je dat niet in je eentje oplossen. Je bent namelijk in zijn ogen geen gelijke. Vraag aan je huisarts, wie je hierbij zou kunnen helpen. Een gezond overleg en een begin voor wederzijds respect zal in het bijzijn van iemand die sturing kan geven, moeten plaatsvinden. Je avatar-naam duidt al op je wanhoop. Je hebt gelijk, hier kan je niet mee leven. Een laatste poging om je man te overtuigen van de voor jou onhoudbare situatie moet je echter een kans geven. Misschien heeft je man zelf ook iets op het hart wat hem zo doet zijn. Misschien trekt hij in het bijzijn van een regulerend iemand wél zijn mond open. Sterkte.

Als hij niks zegt omdat hij het moeilijk vind om over zijn gevoelens te praten kan het misschien een oplossing zijn om hem pen en papier te geven en hem te laten opschrijven wat hij denkt/wil/voelt etc. Schrijven is vaak makkelijker dan praten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100