Mijn man zwijgt als hij het niet eens is met mij of er is ruzie, van een dag, tot maanden. Hoe moet ik daar mee omgaan?

Mijn man kan van een dag tot maanden zwijgen, wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn man zwijgt, van een dag tot een maand en soms nog langer, als er onenigheid is of iets waar hij niet over wil praten. Dat is al jaren zo. Ik word het beu. Hij wil niet naar een psycholoog. Hij heeft ook veel goede dingen, maar dit wil ik niet meer. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De keus is niet simpel,
Je zou zeggen, niet moeilijk: praten of er uit... maar als je van iemand houdt doe je dat niet.
Van de andere kant als hij van jou houdt, is zwijgen niet zo eerlijk.

Waarom is er niet de mogelijkheid om "normaal" iets te bespreken?
Worden jullie altijd boos?
Misschien is een gesprek met een psycholoog een mogelijkheid, die kan er tussen springen zonder boosheid, zonder opwinding, zo iemand kan rustig blijven en jullie beiden wijzen op foutjes in het communiceren. Lichaamstaal is soms zo niet fijn...

Probeer hier eerst een gesprek over te hebben met de huisarts, vraag naar mogelijkheden en eventueel een verwijskaart naar een psycholoog.

Dat is de eerste stap, communiceren.
Als je man niet kan/wil praten, vraag hem dan zijn visie van dit probleem op te schrijven. Op papier kunnen sommige mensen zich wèl uiten.

Mocht je man hier niet aan willen meewerken, dan lijkt me enige dwang wel op z'n plaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn man zwijgt, als hij het ergens niet mee eens is. Dat kan kan over van alles zijn. Hij zwijgt dan van een dag tot meer dan een maand ,naar buiten toe is er niets aan de hand, niemand merkte het. We hebben niet zozeer ruzie, maar ik zeg weleens wat, maar dat werkt tegenovergesteld, dan zwijgt hij nog langer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik me afvraag, is wat er gebeurt nadat de periode van zwijgen van je man weer is afgelopen. Ik neem aan dat hij dan weer 'gewoon' met je praat? Zou je tijdens zo'n -goede/betere- periode misschien met hem kunnen praten hierover? Misschien kunnen jullie dan afspraken maken over wat hij van jou wil & wat jij van hem wilt als het weer gebeurt. Het moeten denk ik vrij concrete afspraken zijn. Zoiets als: Hij moet dan op een briefje schrijven voor jou hoeveel uur/dagen hij wil gaan zwijgen, jij laat hem tijdens die uren/dagen dan met rust, maar hij moet zich houden aan die periode en daarna moet het op zijn initiatief worden uitgepraat. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft hij dit altijd gedaan? Problemen uit de weg gaan? en je hebt dit altijjd geaccepteerd ["hij is nu eenmaal zo?"] Dat je dat volhoudt! Heb je wel eens gedacht : oké jij zegt niks, dan DOE ik niks... niet wassen, niet stofzuigen, niet koken! geen overhemden strijken, geen boodschappen... Wat zou zijn reactie daarop zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus : Ik denk dat alle schuld dan alsnog bij de vraagstelster wordt gelegd. Ze zegt zelf dat de buitenwereld hier niets van merkt. Hij kan haar heel makkelijk zwartmaken omdat zij geen bewijs heeft van hoe achterlijk hij zich thuis gedraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat het "niet hoort" maar als hij niet om jou naar een psycholoog wil, jouw wanhoop raakt hem niet, bereikt hem niet, en als hij kennelijk graag "goed" overkomt bij de buitenwereld weet je ook hoe je hem kunt raken dus bereiken: breng het ter sprake waar anderen bij zijn. HIJ moet het probleem namelijk voelen anders hoeft hem van hem niet opgelost te worden. Hij zal absoluut niet willen dat zijn "vuile was" buiten gehangen wordt. Mooi, dan kan hij dit voorkomen door er met jou alleen WEL over te praten.
p.s. ik hoop dat je een beetje fijne buitenwereld om je heen hebt

Andere antwoorden (2)

Het vereist heel wat kracht om hier in je eentje tegenaan te gaan.
Het is niet zo, of zou niet zo moeten zijn, dat het maar twee kanten op kan: of zwijgen of ruziemaken. Er moet ook een overlegsituatie kunnen zijn.
Samenleven eist nou eenmaal geven en nemen.
Als je man alleen maar praat als hij gelijk krijgt is er geen gelijkheid in jullie huwelijk.Dat moet doorbroken worden.

Als het al lange tijd zo is, kan je dat niet in je eentje oplossen. Je bent namelijk in zijn ogen geen gelijke. Vraag aan je huisarts, wie je hierbij zou kunnen helpen. Een gezond overleg en een begin voor wederzijds respect zal in het bijzijn van iemand die sturing kan geven, moeten plaatsvinden.

Je avatar-naam duidt al op je wanhoop. Je hebt gelijk, hier kan je niet mee leven. Een laatste poging om je man te overtuigen van de voor jou onhoudbare situatie moet je echter een kans geven. Misschien heeft je man zelf ook iets op het hart wat hem zo doet zijn. Misschien trekt hij in het bijzijn van een regulerend iemand wél zijn mond open.

Sterkte.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gisteren was ik helemaal wanhopig, waardoor ik mijn probleem niet goed heb weergegeven. Mijn man zwijgt, bij onenigheid, of bij een meningsverschil, hij wil nergens met mij over praten. Naar buiten toe is hij de gevatte man, met humor en grappen en hele verhalen.mdank dat je zoveel tijd aan me besteed hebt. Een psycholoog is uitgesloten, voor hem
Ivana
9 jaar geleden
Het woord 'psycholoog' is ook een veel te beladen woord voor dit soort mensen. Er bestaat ook zo iets als een communicatie-therapeut. Die worden vaak ingezet bij schijnbaar niet op te lossen onenigheid, zowel in bedrijf als in gezin. Dat klinkt wat neutraler. Je moet hier niet in blijven zitten, dit is geen leven. Ga naar je huisarts en leg het probleem uit. Die weet precies wat je bedoelt. De houding van je man naar de buitenwereld is kenmerkend. Je uitleg gisteren was zeer duidelijk en herkenbaar. Ook de dingen die je niet bij name noemde.
Meer kunnen wij hier niet voor je doen, maar aan enkel begrip heb je niet veel. Je hebt recht op een ontspannen leven en respect van je levenspartner.
Als hij niks zegt omdat hij het moeilijk vind om over zijn gevoelens te praten kan het misschien een oplossing zijn om hem pen en papier te geven en hem te laten opschrijven wat hij denkt/wil/voelt etc. Schrijven is vaak makkelijker dan praten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mloessiejj Misschien een idee om eerst de andere antwoorden te lezen? hier boven in de 3e regel van onderen staat in mijn antwoord van 4.dagen geleden precies hetzelfde als wat jij schrijft in jouw antwoord.