Misschien door je af te vragen waarom je bemiddelaar wilt zijn? Heb je een hekel aan conflicten in jouw omgeving, voel je je onprettig erbij. Sommige mensen willen altijd de gulden middenweg en altijd vrede en liefde om zich heen. Dan ga je vanzelf de hele tijd bemiddelen.

Realiseer je dat een conflict niet fout is. Het maakt dingen duidelijk en laat mensen andere gezichtspunten zien. Ook kan een conflict ervoor zorgen dat mensen eindelijk eens hun gevoelens tonen, of hun grenzen aangeven. Ben je niet arrogant als je denkt altijd maar ertussenin te moeten gaan staan? Wat los je daarmee op? je eigen onrust of help je er echt iemand mee?

Misschien dat deze visie op conflicten ervoor zorgt dat je de volgende keer ook gewoon eens iets kunt laten gebeuren zonder je ermee te bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Heel snel weglopen in een conflict...

Toegevoegd na 1 minuut:
.

Ben je het tweede kind in het ouderlijke gezin? Dat zijn meestal de onderhandelaars, de diplomaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de zesde, maar voldoe toch aan die kwalificatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kzieniks, kwilnikszien, kloopweg.
Zeggen dat je het niet meer wil doen

Toegevoegd na 22 seconden:
dat je daar geen goed gevoel bij hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in je om mensen te helpen en om als bemiddelaar op te treden of je dit nu wilt of niet, maar je trekt het als het ware aan.
Het enige wat je kunt doen (zoals het gros van de wereld), de andere kant op kijken en niet opkomen voor je medemens. Je kunt eventueel op de achtergrond kijken wat er gebeurd, maar dit zal je waarschijnlijk flink tegen gaan vallen.

Kortom je kunt je karakter volledig op de schop gooien of accepteren dat je jezelf in wilt zetten voor de medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alleen bemiddelaar zijn, als je afstand neemt, en geen partij kiest.
Als je dat niet meer wilt zijn, zal je dus óf partij voor één van de twee kemphanen moeten kiezen, of je mond stijf dicht houden, en niet de communicatie door verstandige woorden open houden tussen de mensen, die een conflict hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf 'afzijdig' houden bij dreigende spanningen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon niet meer mee bemoeien! Op een gegeven moment krijg je van beide partijen de zwarte piet toegespeeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk past dit gedrag bij jou. De vraag aan jou is hoe voel jij je erbij? Sta je erachter wat je doet? Om te bemiddelen? Zo niet dan kan je de keuze maken om je er van te distantiëren . En laten mensen die conflicten hebben het zelf uitzoeken. Succes met je keuzes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies je daar voor? waarschijnlijk wel, maar misschien niet zo bewust.. Blijkbaar haal je er winst uit, het is handig om dat te achterhalen als je voortaan liever wil voorkomen dat je bemiddelt.
Als het niet genoeg is "om het gewoon niet meer te doen" dan lijkt me dat er een sterkere drang achter zit die jou motiveert om er toch tussenin te springen. Misschien heb je niet genoeg vertrouwen in de oplossingen die de anderen zelf kunnen vinden, of gaat het je niet snel genoeg, of heb je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel (loslaten die handel!!!).

korte antwoord: onderzoek wat je winst is, kijk of je die echt nodig hebt danwel op een andere manier kunt behalen en kies vervolgens bewust per keer of je de bemiddelaarspet op je hoofd zet of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je niet meer overal mee bemoeien, zodat je ook niet de neiging kan krijgen om te gaan bemiddelen. Laat een ander het maar eens uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een keer hartstikke 'NEE' zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk doe je dit toch omdat je vind dat je een bemiddelende rol in het conflict kunt hebben. Daardoor bouw je een naam op in je familie/kennissenkring als de verstandige persoon die kan luisteren en met oplossingen kan komen. Een soort Job Cohen dus. Je hebt die situatie dus zelf gecreëerd. En nu vraag je hoe je daarvan af komt. Dat is niet zo eenvoudig, want je hebt het schijnbaar altijd graag gedaan, mede doordat je een bepaalde geschiktheid voor die rol aan de dag hebt gelegd. Je omgeving zal dat niet helemaal begrijpen, deze plotselinge omslag.
Als je het werkelijk wilt, dus in een bepaald geval, maar in het algemeen, dan raad ik je aan dit heel langzaam en voorzichtig te doen door afstand te nemen, even geen tijd hebben, dat het om een moeilijk geval gaat, het te persoonlijk is, etc.
In feite heb je nu een conflict met je zelf en als je altijd de bemiddelaar bent die je zegt te zijn geweest, zul je ook voor dit conflict een oplossing kunnen vinden. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er niet mee bemoeien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg dat je een keuze maakt voor dat je bemiddelt, of zorg dat je nie moet kiezen en laat de twee andere partijen hun problemen zelf aan gaan en oplossen zoals een groeiende (jong) volwassenene dit elke dag doet bovendien denk ik dan dat u veel gemakkelijker uit het conflict zal kunnen blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ruzie maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun jij niet voorkomen, dat is jouw talent.
Echter bij verkeerd gebruik van je eigen natuur (talent) gaat het je tegenwerken.
Voor jou zou het goed zijn om empathie te ontwikkelen. je wil graag iedereen naar jouw waarden en normen (respect voor elkander!) (dus omhoog) trekken.
Niet iedereen heeft precies datgene nodig wat jij nodig hebt!
Kijk, zie, en luister... naar de ander.
Zonder reactie, dat zou voor jou een goede oefening kunnen zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is dit omdat je je overal mee bemoeit en met iedereen praat. Hou daar mee op, en loop tijdens een conflict gewoon weg, je kunt niet iedereen zijn vriendje zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je er niet mee bemoeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,
Het gaat erom of je ervan af wilt of niet.
Gooi het bijltje er een volgende keer eens gewoon bij neer. Ga wel het gesprek aan maar doe er verder niks mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bemiddelen is een vorm van bemoeien. Het tegenovergestelde is het weglopen, "ik weet het niet", "het is niet mijn probleem" en "daar bemoei ik mij niet mee". Dan ben je zo bemiddelaar af.