Mag een spermabank van 1 donor '25 kinderen' verwekken of '25 gezinnen helpen'?

Ik had ooit begrepen dat in Nederland een spermabank van 1 donor 25 gezinnen mocht helpen. En dat dat dus betekende dat van die donor wel een meervoud van 25 kinderen kon ontstaan, aangezien sommige gezinnen (of alleenstaande moeders) konden opteren om meer dan 1 kind te nemen, doorgaans van dezelfde donor.
Ik las op NOS dat er maximaal 25 kinderen mogen voortkomen uit het zaad van een donor. Ik vraag me nu af of die informatie dus wel correct is.
https://nos.nl/artikel/2468753-kort-geding-tegen-zaaddonor-die-vader-is-van-honderden-kinderen

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Wat u ooit begrepen heeft, lijkt onjuist.
Wat de NOS nu noemt, is conform een richtlijn terzake, maar die richtlijn is inmiddels verouderd. Maar het gaat dan ook om handelingen uit het verleden.

Tot voor kort werd conform een richtlijn uit 1992 een maximum van 25 kinderen per donor gehanteerd. Het betrof dus niet 25 gezinnen per donor.

Tegenwoordig wordt per donor gekeken naar het aantal behandelde vrouwen, en daarvoor geldt 12 als de norm.
een jaar geleden