Hoe ga ik om met de aanrander van mijn vriendin?

Mijn vriendin is jarenlang aangerand door een familielid. Niemand in haar familie weet hiervan maar ik wel. Nu is binnenkort haar verjaardagsfeestje en haar hele familie komt waaronder de aanrander. Mijn vriendin wil niet dat ik iets laat merken maar ik merk dat ik daar nu al moeite mee heb, heeft iemand tips hoe ik dit moet aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Als jij vrolijk meespeelt heb jij een hele vieze smaak in je mond. Feitelijk wordt je mede aangerand omdat de geheimhoudingsdruk die de aanrander op je vriendin legt nu indirect ook op jou gelegd wordt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je vind dat ik hem anders zou moeten behandelen dan de rest van de familie? Ik ben bang dat dat een rare indruk geeft op de rest van de visite.
Poet
10 jaar geleden
Je vriendin is enorm bang zijn om het verhaal uit te laten komen en zal jou dus ook op alle mogelijke manieren proberen te weerhouden van spreken. Misschien komt dit voort uit pure angst voor vergelding vanuit de aanrander. Of uit angst om niet geloofd te worden en misschien door anderen aangevallen te worden als ze spreekt. Maar misschien juist ook uit medelijden met de aanrander, die ze misschien eigenlijk een zielig persoon vindt. En dat die een enorm groot probleem heeft als het uitkomt. Of uit zorg over gevolgen voor andere mensen zoals de partner / ouders / kinderen van de aanrander. Het kan ook schaamte of schuldgevoel zijn. Bijvoorbeeld dat ze zelf het idee heeft dat ze ook iets heeft gedaan dat hiertoe geleid heeft. Zo werkt die chantage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, hier heb ik wel wat aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er niet om hoe jij er mee omgaat. Je vriendin moet hiermee dealen en er iets mee doen. Ze kan er niet van blijven weglopen. Een psycholoog of psychotherapeut kan haar hiermee helpen
Poet
10 jaar geleden
Als ik jou was zou ik zeker niet gaan. Het is onvermijdelijk dat je hem ziet er dat je gedachten steeds daarbij zullen zijn. Je zult misselijk zijn maar het uitzingen uit angst voor bijvoorbeeld -zoals je zelf al zegt- rare indrukken te maken. Misschien ook uit medelijden / hulp voor je vriendin. Maar feitelijk schik je je in het systeem ten koste van jezelf. Indien je afzeggen ook al niet aandurft -allicht omdat dit ook een rare indruk zou maken of je vriendin zou beangstigen- dan betekent dit dat je al aardig gevangen geraakt bent in de misbruikrelatie. Praat er dan met je ouders over. NB: niets mag oprechtheid en openheid tegenover je ouders belemmeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens Kellykat. Als jouw vriendin niet wil dat je het bekend maakt heb je dat te respecteren. Als je denkt niet "gewoon" te kunnen doen zou ik, in overleg, met je vriendin niet gaan. Zij zal jou ook moeten behrijpen in deze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit een hele zure situatie.. De redenen die Poet geeft zijn stuk voor stuk aannemelijk - weet je de echte reden dat je vriendin niet wil dat het uitkomt? Denk je dat ze daar ooit aan toe zal komen? Het lijkt me voor haar ook erg zwaar om een geheim als deze dagelijks met zich mee te dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens Adrem5. Je kunt niet als een vriendin een hele familie (niet de jouwe) ontwrichten omdat jij ergens moeite mee hebt. De vriendin heeft duidelijk aangegeven dat ze niets mag laten merken en dat heb je te respecteren. Het heeft geen zin vlak voor een verjaardag de hele boel op het spits te drijven. Wellicht even doorbijten maar daarna kunnen in alle rust eventuele te nemen stappen met elkaar doorgenomen worden.

Antwoorden (2)

Het is natuurlijk niet leuk en prettig om een aanrander van je vriendin te zien en misschien wel met hem te moeten praten. Wel moet je het met je vriendin erover hebben want ze moet het echt aan iemand gaan vertellen zoals haar ouders. Ik weet heel zeker dat als ze het aan haar ouders vertelt dat die man niet meer naar haar feestje mag komen.

Haal haar over om voor haar feestje het tegen haar ouders te vertellen. Dit zal het een stuk makkelijker maken.Het is beter dat haar ouders er iets van zeggen dan dat hij erachter komt dat jij er iets van weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil jouw vriendin dit dan niet aangeven bij de politie? Als die persoon het bij jouw vriendin gedaan heeft, is de kans heel groot dat hij nog andere slachtoffers heeft gemaakt. Ik weet niet hoe vaak je het met haar al over hebt gehad. Misschien kan je voorstellen dat zijzelf een sms of zo stuurt naar die persoon waarbij ze hem/haar laat weten dat hij niet welkom is. Op deze manier bijt ze een beetje van haar af en begint ze misschien deze zaak aan te pakken stap voor stap. Heeft jouw vriendin al aan diensten gedacht zoals slachtofferhulp? Of andere vertrouwenscentra?