Hoe kun je een derde in een gesprek betrekken als je met z'n drieën een gesprek hebt en alle aandacht op jou gericht is?

Stel dat je met z'n drieën een gesprek begint, maar 1 persoon krijgt geen aandacht. De ander geeft alleen maar jou aandacht. Hoe kun je het gesprek zo sturen, dat die derde weer een actief gesprekspartner wordt?

Ik wil graag gesprekstechnieken aangereikt krijgen om beter grip te hebben op zulk soort gesprekken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (7)

eh... vraag eens: "wat denk jij ervan ? "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de derde vragen te stellen of zijn of haar mening te vragen en vooral ook aan te kijken tijdens het gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga in op de door persoon 1 gestelde vraag en vraag aan de 3e persoon (die die zich terug houd) wat hij/zij er van vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg eens een tijdje niets.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha lol
Ik ken de situatie wel en het is soms moeilijk vooral als de persoon die wel spreekt en met wie jij spreekt vrij intens en overheersend aanwezig is in de conversatie.

Probeer het onderwerp te veranderen op een onderwerp waarvan jij weet dat de ( stille ) derde in geinteresseerd is . Dat onderwerp kan radicaal anders zijn . Maar hier is een geforceerde switch gepast omdat de derde anders of pijnlijk buitengesloten blijft , of wegloopt en iets anders gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegene regelmating aankijken terwijl je vertelt, helpt veel om diegene betrokken te laten voelen. Als er 'voorkennis' nodig is om jouw verhaal te begrijpen (je vertelt bijvoorbeeld over een gebeurtenis waar diegene niet bij was, of over een persoon die diegene niet kent) kan je af en toe even tussendoor tegen diegene kort uitleggen over wie of wat het gaat.
Als je tussendoor iets te drinken gaat pakken, ook diegene vragen of hij/zij iets wil.

Deze dingen maken diegene nog geen actief gesprekspartner, maar maken wel een passief gesprekspartner van diegene, in plaats van iemand die er maar toevallig bij zit. Voordeel van deze dingen is dat je ze ook kan doen terwijl je zelf aan het vertellen bent, dingen vragen (wat de ander echt actief gesprekspartner maakt) is lastig als je eigenlijk vooral zelf een heleboel wilt vertellen op dat moment. Op het moment dat het mogelijk is, kan je wel diegene dingen vragen en zo tot actief gesprekspartner maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer jij de aandacht hebt en er is een derde persoon, dan ben jij in de positie om diegene erbij te betrekken.

Je kan diegene om zijn mening vragen, 'subtiel' een onderwerp aansnijden die de derde persoon aanspreekt, je kan een stelling plaatsen.

Naast alle verbale communicatie is non-verbale communicatie 80% van de situatie. Wanneer jij bijvoorbeeld een open houding hebt naar de aandacht gevende persoon is de kans groot dat je de derde persoon lichtelijk kan worden uitgesloten.
Zoals je voeten die wijzen naar de aandacht gevende persoon. Als je zit kan je bijvoorbeeld je benen over elkaar hebben die wijzen naar die aandacht gevende persoon..

Non verbale communicatie is het begin van een gesprek.. Je kan er dus voor zorgen dat je enige afstand neemt van 'de groep'.. zodat je beiden kunt aankijken. Wanneer je communiceert, probeer dan zo veel mogelijk beide partijen aan te kijken.. zo betrek je iemand al vanuit zichzelf bij het gesprek..
Dan ligt het nog aan de derde persoon.. Je hoeft niet per se wat te zeggen om iemand te betrekken.
Bij de juiste houding heb je meer dan de helft van de communicatie.

Zie voor de aardigheid eens de onderstaande bron met verschillende houdingen. (Dit is een twee gesprek, maar probeer ook eens na te gaan wat er gebeurd als je deze houding aanneemt in een drie gesprek)