Waarom maken veel mensen in gedachten dingen erger dan ze misschien in werkelijkheid zijn?

Vooral als je een vermoeden hebt over iets kunnen gedachten enorm met je op de loop gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Mensen zijn vaak bang voor het onbekende.
Onbekend maakt onbemind: Ze weten niet wat ze kunnen verwachten, en proberen zich er een voorstelling van te maken. Omdat ze vanuit een vertrouwde situatie redeneren, maken ze de nieuwe situatie in gedachten erger, omdat deze onbekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt zeer logisch. Dank je wel voor je antwoord.

Andere antwoorden (6)

Ik denk zelf omdat je hoopt dat het dan alleen maar kan meevallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens lijdt het meest, doorhet lijden wat hij vreest.

Of te wel de dingen die je in je hoofd haalt zijn vaak erger dan het in werkelijheid zal worden.
Ik denk dat het een soort bescherming is om overal op voor bereid te zijn. Door je de ernstigste situatie alvast voor te stellen, kun je bepalen hoe je zou gaan reageren of handelen.
Of dit nuttig is is een tweede, want hoe groot is de kans dat het zo gaat lopen als jij je in je hoofd haalt.
Dus als antwoord, bescherming en voorbereiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het erfelijk is. In mijn familie maakt iedereen zich zorgen over alles en zijn we allemaal zorgentypes. Ik wil zo niet denken, maar toch gebeurt het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is goed te leren hoor! als je het echt wil.
Maar klopt ,dat het ook in de aard van het beestje zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik ook graag wel willen weten hoe.. want ook ik doe dat soms te vaak.
Omdat je je eigen leven wil overcontroleren en op voorhand inschatten wat fout kan gaan.Een overdreven bezorgdheid :dus zowel opvoedkundig bepaald als je eigen gevormde attitude door levenservaring tov nieuwe gebeurtenissen die op je afkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat andersom vaak erger: denken dat het meevalt en uiteindelijk erachter komen dat de situatie ernstiger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met je denkwijze in het leven, positief zijn of negatief zijn. Maar ook door onzekerheid kan je negatief gaan denken. Als je een positieve kijk op het leven hebt zie je niet zo snel beren op de weg. En zorg je ervoor de mogelijkheden in te zien. En denk je we zien het wel als het zover is. Mensen die negatief van aard zijn, kunnen in paniek raken en dingen zo zwart in zien, het kan een verandering zijn die er misschien aan gaat komen. Deze mensen denken negatief en zeggen dan ook vaak ; onee dat kan niet WANT......... of ze vullen in hoe erg iets zou kunnen uitpakken voordat ze er aan gaan beginnen.