Welke instantie verwittigen als je weet dat een kind verwaarloosd wordt?

Een kindje van 11 komt elke dag bij ons aan de deur kloppen om te mogen komen spelen. Haar mama is bijna elke dag dronken, ze neemt het kind mee op café tot in de late uurtjes. Gisteren was de druppel, ze moest naar de kerk komen voor openingsviering van vormsel en haar dochter moest haar heel goed vasthouden van dronkenschap. Ze wou dan niet naar huis met als resultaat dat het kind zat te wenen in de kerk. Ze kan maar half praten en schrijven, en heeft zelfs nog een fopspeen 's nachts??? Ik zou willen dat er voor dat kind gekeken wordt, want ze wordt uitgelachen. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vreselijk voor het kind,ik hoop dat je haar kunt helpen door een melding te doen bij het AMK[Algemeen meldpunt kindermishandeling]

Het beste antwoord

Er is soms ook sprake van kinderverwaarlozing ( zowel lichamelijk als emotioneel ). Dit is wanneer het kind niet voldoende voorzien wordt in de basisbehoeften zoals kledij, voeding, rust, emotionele steun, ...

Wat kan ik doen als ik kindermishandeling vermoed?
Het is belangrijk dat men niet onverschillig blijft als men een vermoeden heeft van kindermishandeling. Neem daarvoor bij een vermoeden contact op met één van onderstaande instellingen en formuleer concreet uw vermoedens.

Voor België: http://www.kindermishandeling.org

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan ook contact opnemen met het VK of het nummer 1712, om te praten, om hulp te vragen of om een afspraak te maken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag ga ik eens bellen naar dat nummer. Ik heb echt medelijden met dat kind

Andere antwoorden (2)

Dan moet je bij het AMK zijn:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De politie bellen. Die gaan aan de deur en maken een zorgformulier op welke naar Jeugdzorg gestuurd word en die gaan ermee aan de slag. Misschien dat het kind al bekend is bij de politie en dat Jeugdzorg er al mee bezig is? In dat geval word ze uit huis geplaatst in een opvang of pleeggezin. Voor het kind heel drastisch maar zo kan ze ook niet verder...