Mag een ouder een aankoop van een zestien-jarige wegnemen?

Het gaat hier niet om een voorwerp dat tegen de wet is of met seks te maken heeft. De prijs is €545.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Pieterke
4 jaar geleden
Helaas voor jou ben je nog minderjarig en hebben je ouders dus nog zeggenschap over je. Ik vrees dat zij het recht hebben met jouw spullen te doen wat zij willen. En ik denk zo dat zij wel redenen gehad hebben om dit van je weg te nemen.
Amadea
4 jaar geleden
Van wiens geld is dat betaald? Diegene is er dus de eigenaar van en mag bepalen wat ermee gebeurt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Anonieme, ja dat mogen ouders van minderjarige kinderen, zelfs zonder er discussies over te voeren. Meestal weet de minderjarige de redenen allang. bv vaak te laat komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, alle bezittingen van de minderjarige kinderen zijn het wettelijk eigendom van de ouders.
Van wiens geld de aankopen zijn gedaan is niet van belang.

Antwoorden (2)

De wet bepaalt dat het bewind over het vermogen en bezittingen van een minderjarige valt onder de taken van de gezaghebbende ouder(s). Dit betekent ze het mogen afpakken als je bijvoorbeeld je huiswerk verzaakt doordat je met een spelcomputer of telefoon bezig bent continue. Ik neem even aan dat ze je de aankoop teruggeven bij een acceptabel gedrag.
4 jaar geleden
Minderjarigheid betekent in beginsel ook handelingsonbekwaam.
Op grond van de wet mogen minderjarige kinderen alleen een aankoop doen met toestemming van de ouders. Deze toestemming is niet nodig als het gaat om kleine aankopen die maatschappelijk aanvaard zijn.
Je hebt het over een aankoop, gedaan voor een dergelijk fors bedrag dat in het maatschappelijk verkeer voor een minderjarige ver over het randje is.
1. Als ouders geen toestemming hebben gegeven voor deze aankoop kunnen zij de koop zelfs terugdraaien. Zij kunnen de verkoper dwingen de aankoop ongedaan te maken. Zelfs zonder aankoopbon.
2. Alle bezittingen van minderjarige kinderen zijn het wettelijk eigendom van de ouders. Ook van de bezittingen waarvoor toestemming is verleend om deze te kopen.
Je voelt de bui al hangen.
In alle gevallen hebben de ouders het volste recht bezittingen van hun minderjarige kinderen (tijdelijk) in beslag te nemen.
Of de aankopen door het minderjarige kind zijn gedaan met toestemming van de ouders en/of zijn betaald van "eigen" spaargeld speelt geen enkele rol.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Waarop baseer je dat kinderen nergens eigenaar van kunnen zijn? Zolang de kinderen beschikkingsbevoegd zijn over hun spullen zijn zij toch ook eigenaar. Bedoel je met wettelijk eigendom voor een speciale wet zoals de fiscale wetgeving waarbij de bezittingen van kinderen worden toegerekend aan de ouders?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi, beschikkingsbevoegdheid vloeit voort uit een wettelijke status.
Minderjarigen zijn niet zelfstandig beschikkingsbevoegd, zijn geen eigenaar van zaken waarvan de waarde hoger is dan in het maatschappelijk verkeer is geaccepteerd.
erotisi
4 jaar geleden
De parallel tussen beschikkingsbevoegdheid en eigendom loopt spaak in het geval van overlijden van een kind. Stel een kind heeft zijn naam een bankrekening waar de ouders totaal een bedraq van 100.000 op hebben gestort. Dat vermogen valt onder het bewind van de ouders en het kind kan daar niet zelfstandig iets van kopen. Maar als het kind overlijdt dan moeten de ouders wel erfbelasting betalen over dat geld omdat het tot het vermogen/eigendom behoort van het kind. Dat zou niet anders zijn als het kind een auto zou hebben etc.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi, wat je er allemaal met de haren bijsleept heeft met de vraag niets te maken. Ik ga hier verder geen discussie over voeren.