kan je je stiefkind erkennen als je niet samenwoont?

Ik heb een dochter van bijna 8 die niet erkend is door haar biologische papa. Ik heb sinds 2 jaar een vriend die mijn dochter nu ook als zijn dochter beschouwt. Hij wil haar daarom graag erkennen. Maar wij wonen wel niet samen. Kan dit? Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met erkennen? Haar laten opnemen als erfgenaam? Haar adopteren? Of iets anders?
Rieneke1
9 jaar geleden
volgens mij is dit geen enkel probleem, en kan dit gewoon.

Antwoorden (2)

Je kunt als stiefouder ouderlijk gezag over je stiefkind(eren) krijgen. In artikel 1:253t van het Burgerlijk Wetboek staat dat wanneer er slechts één ouder het gezag heeft (bijvoorbeeld omdat de andere biologisch ouder het kind niet heeft erkend) deze juridische ouder samen met zijn of haar partner (de stiefouder) gezamenlijk gezag kan aanvragen. Een verzoek om gezamenlijk gezag moet worden gericht aan de rechtbank. Voor een dergelijke procedure heb je een advocaat nodig. Na inwilliging van dat verzoek zijn jullie beide verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van het kind. Een kind kan maximaal twee juridische ouders hebben.
Jullie hoeven voor de wet niet geregistreerd als partners of gehuwd te zijn. Wel kan dit gegeven belemmerend werken in de procedure.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met mijn laatste zin bedoel ik dat de rechter, voor het welzijn van het kind, door kan vragen over jullie relatie en de motivatie om als niet samenwonend partner gezag te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de biologische vader het kind niet erkent, en de moeder vind het goed kan dit ook via de burgerlijke stand geregeld worden. Hiervoor ga je gewoon naar het gemeentehuis. Geen advocaat, geen rechtbank gewoon met zijn 2e (stiefvader en biologische moeder) wel zal worden onderzocht of het kind niet al erkent is. Zoals in de vorige reactie kan een kind slechts 2 juridische ouders hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ps: dat je niet samenwoont is voor de erkenning van een kind niet direct van belang. Biologische ouders kunnen ook gescheiden leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermoedelijk heb jij het over het erkennen van een ongeboren vrucht. Maar in dit geval is er sprake van een kind van 8 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik heb het zelfde mee gemaakt, de vader wilde het kind niet erkennen, wilde niks te maken hebben met moeder of kind. Moeder kreeg een nieuwe vriend en een paar jaar later heeft deze het kind ook erkent. Gewoon via de burgerlijke stand:
tinus1969
9 jaar geleden
Bonzen heeft gelijk. Enige om op te letten: Oudere kinderen moeten ook toestemming geven, iirc vanaf 12.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klopt vanaf hun 12e jaar hebben kinderen ook inspraak