Mag je op een buitenschoolse opvang als mannelijke groepsleider een meisje op schoot nemen?

We hadden het laatst hierover in mijn team.. Of je als vrouw een jongetje op schoot mag nemen, en als man een meisje op schoot mag nemen.. We werken met kinderen tussen de 4 en 12. Kinderen komen vaak al bij je op schoot springen. Maar moet je dit tegenhouden en alleen doen bij een noodsituatie (iemand troosten oid)

Graag jullie reacties!

Toegevoegd na 23 uur:
Bedankt voor alle reacties! Het bestuur heeft besloten dat je alleen in noodsituaties (kind is gevallen oid) een kind op de schoot mag nemen voor een heel korte tijd.. Zodra het kind niet meer huilt weer van je schoot halen.. En het kind aanmoedigen weer te gaan spelen..

Vind het bijzonder pittig, om te aanvaarden dat je een kind niet meer op schoot mag nemen, gewoon omdat een kind het fijn vind om even op schoot te zitten.. Even uit te rusten van het spelen, beklag komen doen van een ander kind, of gewoon om even wat aandacht te ontvangen.

Ik werk in de Bijlmer, een wijk waar veel kinderen zijn leven zonder vader figuur en mishandeld zijn en meer. En waar kinderen voor 5 dagen op de opvang zijn. Is het dan goed om die vaderliefde te geven, vanuit de goede intenties, als groepsleider. Of zou je dit niet moeten willen?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk het wel maar ik zou er voor zorgen dat je altijd er een andere begeleider bij hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinterklaas en de Kerstman mogen het, of staat dat ook al ter discussie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Channe, zou je ook als het om een vrouwelijke groepsleider gaat vinden dat er een andere begeleider bij is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele jaren geleden zou deze vraag niet eens worden gesteld. Jammer dat alle contact nu in vraag wordt getrokken omtrent man\kind contact.
Helaas: misbruik is er altijd geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad jammer dat de acties van een paar mannen welke zo uitgebreid bemeten zijn in het nieuws de houding van een hele mensheid veranderd. Ik heb zelf drie jonge kinderen en knuffel hun heel vaak. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld, want zo geef ik hun geborgenheid en aandacht. Wat er de laatste jaren aan het gebeuren is, is dat er steeds meer word gepromoot om de zorg van de kinderen uit handen te geven en zelf aan het arbeidsproces deel te nemen. Daar de kinderen wel hun geborgenheid zoeken en dat te vak niet bij ouders kunnen vinden gaan ze het uiteraard bij andere vertrouwde mensen zoeken. En ik vind dat dit ook gegeven moet kunnen worden. Het is alleen jammer dat een paar ziekelijke geesten het vertrouwen in de wel goede mensen verpesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd Haelenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paar........... zieke geesten? Volgens de statistieken komt er in 1 op de 4 gezinnen huiselijk geweld en/of seksueel misbruik voor....... (Don't shut the messenger ........... ) ik heb het ook niet bedacht....... Desalniettemin vind ik wel dat het moet kunnen - zie mijn antwoordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja het laatste zou je idd niet moeten willen omdat het dan wel heel lastig word om je prive en werk gescheiden te houden. Maar een band met ze opbouwen tot zo ver lijkt met niet verkeerd.

Het beste antwoord

Hoe erg het ook is dat je deze vraag moet stellen - toch vind ik het heel erg goed en knap dat jullie in je team hier open over spreken en jezelf deze vraag stellen!!

Persoonlijk vind ik in een "normale situatie" idd dat het moet kunnen en meestal ook gewoon gewenst is als het kind daar behoefte aan heeft.
Zolang het idd maar de behoefte van het kind blijft en niet de behoefte van de volwassenen.

Desalniettemin weet ik als pleegouder dat er soms heel erg beschadigde kindertjes zijn, die ( dit klinkt heel erg maar is gewoon waar) soms op zeer jonge leeftijd al meer seksuele "ervaring" hebben als menig +/- 30 jarige......

Als groepsleider weet jij niet welke kinderen dergelijke ervaringen hebben ( het schijnt in 1 op de 4 gezinnen voor te komen!!!!!!) dus wees waakzaam en reageer op de juiste wijze wanneer het lijkt dat een kind "anders" reageert dan je zou verwachten - wellicht weet dit kind niet beter dan dat dat normaal is namelijk..........

Mocht je dergelijke dingen meemaken aarzel dan ook niet om dit bespreekbaar te maken in je team zodat een ieder hier Allert op kan reageren, en er wellicht verdere stappen kunnen worden ondernomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Eigenlijk is het al vreselijk dat je een dergelijke vraag moet stellen.
Mensen, en vooral mannen, durven bijna niks meer met kinderen.

Dat de leidsters wel een jongen op schoot nemen is denk ik minder een probleem?

Als kleine kinderen op je schoot komen springen dan moet dat mogen, of het nu jongens zijn of meisjes en of jij nu man bent of vrouw.
Je geeft zo'n kind een knuffel en zet het weer op de grond.
Klaar.
Geen probleem.

Zolang dat in een groep gebeurt, waar je toch nooit alleen met die kinderen bent, is er niks aan de hand.

Overigens zou ik dat niet doen met kinderen van 10/11/12 jaar, maar tot welke leeftijd wel, dat weet ik ook niet precies tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste alinea zegt genoeg.
Een +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evenzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens, ik werk met kinderen van 6 tot 8 jaar.. Wat ik wel kan doen, is dat ik voortaan geen meisjes meer op schoot neem, als ik alleen op de groep sta, of alleen buiten ben met de kids..
Je bent er voor de kinderen. Als zij het nodig vinden/leuk vinden om op je schoot te komen zitten, zie ik hier geen probleem in. Vooral de jongere kinderen (tussen de 4 en 8 jaar oud) vinden dit vaak leuk. Dat moet gewoon kunnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wet voor dus het moet gewoon kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus alles wat wettelijk niet is verboden is daarom toegestaan?
Ja ik vind dit niet ongepast, ik zou zeker een jongetje op schoot nemen als ik aan het werk ben en zeker als het kereltje huilt, dus zo niet weten waarom jij niet een meisje op schoot mag hebben om te troosten of samen een boekje lezen. Jij werkt ook met kinderen en ik vind dat je een band mag opbouwen met kinderen en als ze dan huilen even op schoot. Gewoon doen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag een mannelijke leider een meisje op schoot hebben, op schoot nemen zal ik niet doen maar als het meisje het nodig vind omdat die zich niet lekker voelt of verdrietig is en wat aandacht zoekt is dit zeker niet verkeerd. Als hij weet hoe je een kind kan troosten zonder handen onder de kleertjes is er helemaal niets mis mee.

Precies wat Haelenaar in de reacties al schreef, er zijn zat mannen geweest die een kind alleen maar denken te kunnen troosten door het op intieme plekken te betasten maar laten we ergens in ons achterhoofd nog wel beseffen dat lang niet alle mannen zo zijn (heel moeilijk weet ik wel). Een kind van 8 of ouder kan zich verweren en een kind die jonger is vaak niet maar die neem je ook niet meer op schoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 100% zeker weet dat je geen seksuele gedachten hebt/krijgt dan is het toch geen enkel probleem? Kinderen zijn nou graag bij oudere mensen want dat voelt vertrouwt voor ze aan.