gaan dreigen/chanteren. Hierbij kun je vanalles gebruiken. Tv/computer afmaken. Zeggen dat hij huis uitmoet. En dat hij zijn spullen terugkrijgt als hij gaat zoeken naar een baan en gaat werken!

Toegevoegd na 43 seconden:
Of zelf sollicitaties voor hem uitzoeken en hem er dringend op wijzen. Als dit al een tijdje zo is kun je het namelijk niet meer rustig brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag een kind echt niet zo maar het huis uitzetten,ook al is deze meerderjarig.
Hij/zij is een medebewoner en heeft evenveel recht om daar te wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het een goed idee om eerst eens een keer goed met elkaar te praten. Het is nogal wat dat het niet eens duidelijk is of hij wel of geen diploma heeft. Je kunt hem rustig uitleggen dat je alles zo goed mogelijk voor hem wilt regelen en dat hij uiteindelijk een mooie toekomst gaat krijgen en dat werkt op deze manier natuurlijk niet. Als hij geen diploma heeft behaald zou je kunnen kijken waarin hij geinteresseerd is en een leuke opleiding zoeken waar hij zelf ook met plezier naartoe gaat. Je weet niet wat er allemaal in zijn hoofd speelt, je kunt alles wel strak gaan aan pakken maar dan moet je eerst weten wat er nu echt aan de hand is, ga des noods samen naar een psycholoog of iemand anders die kan bemiddelen tussen een goed gesprek.
Optreden: Ga 's morgens om 8 of 9 uur voor zijn slaapkamerdeur herrie maken, sla bijv met 2 pannendeksels tegen elkaar. Daarna krijgt hij even tijd om zich te wassen en aan te kleden en te ontbijten. Laat hem zelf zijn rotzooi opruimen. Vervolgens stuur je hem met CV naar het uitzendbureau en laat je hem daar solliciteren. Daarna laat je hem solliciteren op advertenties die hij zoekt op het internet en in de plaatselijke krant. Daarna begint hij aan het huishouden, geef hem klusjes, maak een lijst van dingen die hij moet doen. Stel hem eventueel voor, een studie te gaan doen, dat zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Hou dit vol, totdat hij inziet dat hij moet werken voor zijn onderdak, eten en drinken. Het zal niet mee gaan vallen, maar als je dit lukt, dan wordt hij actiever en zal zelf meer stappen ondernemen om aan zijn toekomst te gaan werken. Thuis wonen is een luxe, maar hij hoeft jullie huis niet als hotel te gebruiken. Laat hem merken dat je dit gedrag niet langer tolereert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ En alleen het broodnodige zoals eten en drinken geven en niets meer,ook geen extra lekkere dingen en ook geen was en strijk meer voor hem doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De was zou ik wel blijven doen, omdat de trommel anders veel vaker gaat draaien voor een kleine was. Strijken moet hij inderdaad zelf maar leren. Bedankt Maria, ook voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met pannendeksels slaan geeft wel 'duidelijkheid' maar het biedt nog geen structuur. Denk dat er wat meer aan de hand is. Het stukje overwicht wat je als ouder tegenover je kind mist. Daardoor krijg je als ouder m.i. geen respect van je kind. (ma vindt het wel goed en geeft geen tegengas). Verder mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt TegenXinnig, ik denk dat het juist belangrijk is dat je duidelijk bent, dat je laat blijken dat je dit gedrag zat bent. Ook al gaat het hier om je kleinzoon en pleegkind. Je biedt hem een dak boven zijn hoofd, dat hoef je niet voor niets te doen, hij mag zelf ook meer energie in zijn toekomst steken en jullie laten zien dat hij jullie waardeert. Jullie geven hem een thuis, hij is geen kind meer, laat hem zijn eigen verantwoording dragen. Consequent aan de regels houden zo'n jongen.
Voor iemand van die leeftijd is het verschrikkelijk om geen internet te hebben. Als jullie wifi hebben, zou ik het wifi-wachtwoord veranderen. Informatie daarover vind je op de site van jullie provider.

Geef het nieuwe wachtwoord pas als er een vooraf afgesproken klusje is gedaan.

Je kunt dit trucje zo vaak herhalen als je wil :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hem confronteren met de gevolgen van niks doen. Je moet hem goed duidelijk maken dat het in de wereld nu eenmaal niet zo werkt. Desnoods gooi je hem het huis uit, wat hij sowieso ooit moet dus waarom niet op een kritisch moment. Dit zal hem aansporen om iets te gaan ondernemen.