Mijn moeder drinkt teveel en maak me zorgen wat moet ik doen?

Mijn moeder drinkt minimaal per dag 7 biertjes en meestal bij bet eten ook nog 1 glas wijn. Ze begint 's ochtends meestal om half 12 met 1 biertje en dan gaat ze zo de hele dag door. Als ze moet werken neemt ze er 's avonds meer. Me ouders zijn wel gescheiden dus d8 dat het daar door zou komen maar ze heeft nu weer een vriend dus ze moet wel gelukkig zijn. Verder heeft ze er geen last van. Meestal eten we 1 dag in de week bij onze oma en we gaan dan met de auto ernaar toe maar als we bij me oma zijn drinkt ze wel minder. Dan 3 wijntjes. Daarna rijden we ook nog terug naast huis ok vond dat altijd dood eng. Als we weer thuis zijn gaat ze gewoon weer verder. Meestal drinkt me moeder in de keuken en 's avonds gen in de woonkamer. Ik denk dat ze niet wilt dat wij het zien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen xx.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt gelijk vind ik : je moeder drinkt teveel en je hebt reden om ongerust te zijn. Praat met een volwassene, die je aardig vindt ėn met de huisarts. Dan hoef je er niet meer alleen over te piekeren en je krijgt advies. Goed dat je hier je vraag gesteld heb, nu een stapje verder met hulp zoeken. Zo help je je moeder en daarmee ook jezelf. Succes, beste "sinaasappel" !

Praat er in eerste instantie met je moeder over. Verwijt haar niks maar vraag haar of ze eens naar jouw gevoelens omtrent haar drinkgewoonten wil luisteren. Gebruik dus bewust de uitdrukking 'drinkgewoonten' want dat woord zal minder weerstand oproepen bij haar dan wanneer je drankprobleem of overmatig drinken als uitgangsterm gebruikt. Vertel haar dat Jij je niet comfortabel voelt bij haar 'drinkgewoonten' en vraag haar of zij zich enigszins in jouw situatie kan inleven. Indien een niets verwijtend open gesprek met jouw moeder geen gewenste veranderingen met zich meebrengen dan kan je nog steeds met derden gaan praten. Maar ik zou geenszins direct naar anderen toe stappen want dat zouden wijzelf ook veel minder kunnen waarderen als iemand het moeilijk zou hebben met één of meerdere van onze gewoontes, toch? Laat jouw moeder dus eens in jouw belevingswereld meekijken en vraag haar dan ook rustig en kalm of ze jou in haar belevingswereld wil laten meekijken. Als je er in slaagt om tijdens dit gesprek duidelijk te maken dat jij haar wil begrijpen en dat je graag wenst dat ze ook jou begrijpt dan is de kans veel groter dat jouw moeder jou met alle plezier (doch aanvankelijk wellicht met heel veel moeite om dat oude patroon te doorbreken) een stukje tegemoet komen en dan zal jij het ook makkelijker vinden om haar wat tijd te geven om zich een andere drinkgewoonte aan te meten. Van zodra je met haar zou praten in de verwijtende trap dan ga je een resultaat boeken dat regelrecht indruist tegen hetgeen jij wil bekomen. Bereid dit gesprek maar eerst goed voor in je hoofd en zet het desnoods op papier zodat je er een gewoonte van maakt om evenveel begrip te willen tonen voor de ander als de mate van begrip die jij van de ander naar jou toe verwacht. Stel dus bewust vragen in functie van 'willen begrijpen' en 'willen begrepen worden' en niet in functie van oordelen op basis van enkel jouw eigen visie op deze toestand. Het zou me helemaal niet verbazen dat jouw moeder deze drinkgewoonte hanteert om schuldgevoel omtrent jouw opvoeding te verdrinken. Misschien vindt ze van zichzelf wel dat ze te kort schiet naar jou toe? Soms hebben ouders meer last van gewijzigde toestanden, dan hun kinderen kunnen vermoeden. Kinderen opvoeden is sowieso geen makkie ;-) Ik hoop van harte dat ook Jij nog Liefde kan voelen voor jouw moeder?! Zo Ja, laat haar dat duidelijk merken! En niet enkel tijdens dit gesprek. En niet enkel met woorden! Liefs en veel Succes ermee!

Goedemiddag, Het lijkt er op dat je moeder wel een 'drankprobleem' heeft en je zorgen zijn terecht. Over het algemeen valt het de directe omgeving het eerst op. Ik neem aan dat je wilt dat dit verandert. Dat gaat niet zomaar. Het is heel waarschijnlijk dat je moeder zich in de zogenaamde ontkenningsfase bevind. Dat betekent dat er niet zomaar tot verandering over kan worden. gegaan. Ik post een link je met meer info over de fasen van verandering. Bij elke fase hoort een aparte 'strategie'. Er vanuitgaande dat ze - ook na een eerste gesprek - in de ontkenningsfase blijft is het moeilijk om daar als kind invloed op uit te oefenen. Als ik jouw was zou ik de film 'flight' van Denzel Washington eens kijken, dan kun je zien hoe serieus de ontkenningsfase kan zijn en dat je daar niet 'zomaar' doorheen breekt.. Een paar tips. 1. als ze echt diep in deze onteknningsfase zit zullen er veel signalen uit haar omgeving moeten komen waardoor het belang van verandering tot haar doordringt. Een deel daarvan heb je misschien in de hand. Denk aan vrienden en familie die je echt vertrouwt. Als zij haar ook signalen geven dat er iets mis is valt misschien langzaam het kwartje. Ze zal het niet waarderen dat je het met anderen bespreekt, maar nu vormt ze een gevaar voor haarzelf en voor jou, bijvoorbeeld als ze me te veel drank op in het verkeer rijdt. Uiteindelijk probeer je haar te beschermen. 2. Wil je meer lezen wat voor 'technieken' je hebt, kun je het boek 'Stages of Change' van James Prochaska lezen. 3. Als kind zit je in een erg moeilijke rol. Ik weet niet hoe oud je bent en wat je zelf voor invloed kan uitoefenen. Ik denk dat het beste is om hulp te zoeken van iemand die ook iets weet van gedragsverandering. PS. ik vind de tips van van Gerda ook goed om rekening mee te houden. Succes. Toegevoegd na 2 minuten: PS. het linkje gaat over leefstijlwijziging en is ook van toepassing op de problemen van je moeder, bron daarvan is ook het werk van psycholoog Prochaska.

Bronnen:
http://www.afvallen-met-bootcamp.com/leefs...

Heb je een volwassene in je omgeving die je aardig vindt en vertrouwt? Een juf of meester op school bijvoorbeeld? Of een familielid, een vriend of vriendin van een van je ouders? Dan is het een goed idee om naar een van hen toe te stappen en te vertellen dat je je zorgen maakt. Het is belangrijk dat jij goed voor jezelf zorgt, en daarvoor is het fijn als je met iemand hierover kan praten, zodat je niet in je eentje ermee zit. Daarnaast kan die volwassene kijken of je moeder geholpen wil worden hiermee. En die volwassene kan dan ook de boel een beetje in de gaten houden. Soms zorgen ouders die teveel drinken namelijk niet goed meer voor hun kinderen, of doen agressief tegen hun kinderen. Als dat bij jullie ook gebeurt, is het goed als een volwassene in je omgeving ervan weet en kan helpen om te zorgen dat er wel goed gezorgd wordt voor jou en je broertjes of zusjes als je die hebt. Drankjewel is een website voor kinderen die een vader of moeder hebben met een alcoholprobleem. Je vindt de website hier: http://www.drankjewel.nl/ Hier kan je adviezen vinden, en verhalen van andere kinderen. En als je het fijn vindt om te kunnen praten met een volwassene en het moeilijk vindt om dat te doen met iemand die je kent, kan je hier ook volwassenen vinden met wie je kan bellen, chatten of emailen. Dit zijn mensen verstand hebben van alcoholproblemen, en die goed kunnen luisteren. Je vindt het hier: http://www.drankjewel.nl/jongeren.asp Ze hebben op deze website ook een forum waarop je met andere kinderen hierover kan praten door berichtjes aan elkaar te typen: http://www.drankjewel.nl/forum/default.asp Toegevoegd na 4 minuten: Er zijn ook organisaties die zelfhulpboekjes hebben gemaakt voor kinderen met een ouder met een alcoholprobleem, die kan je uitprinten en invullen, of op de computer lezen. Ik weet niet hoe oud je bent. Als je jonger dan 14 bent, kan je er hier eentje vinden: http://www.druglijn.be/media/132398/vad_koap-14.pdf Als je 14 of ouder bent, kan je er hier eentje vinden: http://www.druglijn.be/media/28269/vad09_koap_ow11finaal.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100