Hoe baarde men vroeger kinderen in het donker?

De meeste geboortes vinden 's nachts plaats. Nú is dat geen probleem, omdat we licht hebben.

Hoe deed men dat vroeger, toen vuur (en dus licht) nog niet bekend waren? Je moet er toch niet aan denken dat je in het pikkedonker je kind moet baren en verzorgen?

Picture for question
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werden kinderen vaker 'met de helm op' geboren, zie afbeelding: http://www.villagehatshop.com/media/images/viewer/MinersHelmet/medium_MinersHelmet1.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de helm op geboren worden heeft een andere betekenis.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah echt? Had je het plaatje uit de link gezien? Dan had je denk ik ook wel door dat het niet helemaal serieus was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook niet..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, zonder plaatje was dat een beetje lastig voor mij om te begrijpen, kan ook aan het tijdstip liggen natuurlijk. :)

Antwoorden (9)

Toen men nog geen vuur had, deed men dat dus (logischerwijs) in 't donker... Of bij maanlicht. 'T zou best eens kunnen zijn dat mensen in die tijd betere ogen hadden (qua gevoeligheid voor licht dan) - wij hebben nu hebben. Of, wat ik eerder denk, is dat geboortes vroeger overdag plaatsvonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over die lichtgevoeligheid die hebben we nog steeds. Onze ogen kunnen redelijk goed zien in het donker alleen omdat er overal licht is merken we dat niet. Je ogen moeten een half uurtje aan het duister wennen en dan kan je over het algemeen best goed zien in het donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar 't kan toch best zijn dat 't vroeger nog beter was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn geen aanwijzingen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er aanwijzingen _tegen_? Als 't _nodig_ zou zijn om dan lichtgevoeliger ogen te hebben: dan zie ik geen reden waarom 't niet ook echt zo zou zijn. Tenzij je niet in evolutie gelooft... Maar dat klopt ook weer niet, want 6000 jaar geleden wist men al lang hoe men vuur moest maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom hebben we nog steeds ogen die lichtgevoelig zijn die gave zijn we niet verloren raken we ook niet kwijt. Ik denk dat we langs elkaar heen praten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat we die gave kwijt zijn?
De eigenschappen van de mensheid veranderen sowieso continue.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of, wat ik eerder denk, is dat geboortes vroeger overdag plaatsvonden. Dat kun je toch niet plannen?
rebecca
14 jaar geleden
neeh het komt als het wil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus,gewoon ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dat kun je toch niet plannen?"
Wie heeft 't over bewust plannen? Het kan ook best biologisch zo zijn dat ze gewoon overdag komen.
's Nachts poepen gebeurt ook niet... Dat heeft de evolutie/biologie keurig opgelost.
Als je praat over een tijd van vóór het vuur, en vóór de grotten, praat je dus over de echte jagers-verzamelaars. Ik denk, dat het hier 'even' tussen de bedrijven door gebeurde - even hurken, baren, navelstreng doorbijten en verdergaan. Misschien dat een vrouw die al ervaring had met babies je even kwam helpen, maar veel zal gewoon op de tast zijn gegaan. Net zoals een vrouw ook nu nog persweeën 'moet' gehoorzamen.
Bij vrouwen in 3e wereldlanden zie je dat ook gebeuren : de baby wordt in de schaduw gelegd, en de vrouw gaat weer verder met haar werk op de akker.
Wij zijn hier in WestEuropa en NoordAmerika eigenlijk zó ver gedegenereerd, dat wij vrouwen hier een aantal dagen 'bij moeten komen' na de geboorte.
Heel vroeger kon dat niet, want dan raakte je je groep kwijt, en dat betekende de dood voor jou en je baby.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het geen degenerering als je tegenwoordig bij moet komen. Dat is juist vooruitgang. Moet je eens zien hoeveel sneller je lichaam hersteld als je de mogelijkheid hebt om ff te rusten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, Nieuwsgierig. Het is juist ons westerse, bevooroordeelde beeld dat Afrikaanse vrouwen "effe baren en doorgaan met werken". Vrijwel alle Afrikaanse culturen (althans, degenen die wij primitief noemen) kennen uitgebreide kraamgebruiken, periodes en rituelen. Het is wel, meer dan hier, een echt vrouwending. De pasbevallen vrouw verblijft in een aparte ruimte (hut bijvoorbeeld) en wordt verzorgd door andere vrouwen.
En ook vroeger, toen we nog gezellig in grotten woonden, raakte je je groep niet zomaar kwijt. Volgens mij is de mens nooit zo'n "rondtrekkend groepsfiguur" geweest en áls ze dat al waren, dan werd er rond de geboorte heus wel effe een grot gezocht.
Baby's waren toen en zijn nu belangrijk - voor het voortbestaan van de soort. Bij stammen die vandaag de dag nog op een ecologische manier met hun baby omgaan, zit er zó 2-3 jaar tussen de geboortes, dus reken maar dat ze hun best doen om die paar kindertjes in een stam groot te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij praat over een latere tijd, dan ik uit de vraag opmaakte, nl. een tijd, dat de mens nog geen beschikking had over vuur, nog niet wist hoe het te bewaren, als er door bliksem ergens vuur ontstond, en zéker nog niet wist, hoe hij het moest maken....Dan ga je dus terug naar de allereerste mensen, die in Afrika leefden, en langs de kusten langzaam uitzwermden....
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik weet niet wanneer het vuur (of beter: de lamp, of het nu een olielamp of een toorts was) beschikbaar kwam. Het gaat er ook om dat het licht voor *iedereen* beschikbaar kwam. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe dat zat bij de Sumeriërs: de rijke bovenlaag zal licht hebben gehad, maar hoe zat dat met de arme boeren, of de slaven? Hadden zij 's nachts licht? Zo nee, waren er voorzieningen om een barende vrouw naar een wel-verlichte ruimte te brengen?
Geboorte gaat voornamelijk op gevoel, ook nu nog.
Als er geen licht is, is er nog altijd het gevoel, gehoor reuk en tastzin.
De Navelstreng zal op gevoel doorgenomen moeten worden, dat is goed te doen.
De ontsluiting , de weeen etc. worden op gevoel vastgesteld.
De mens krijgt al meer dan een miljoen jaar kinderen .
Dat is gelukt anders waren wij er ook niet.
We moeten het zien ook niet overschatten, het meeste wat op lichamelijk gebied gebeurt is in principe niet waarneembaar, het werkt echter toch.
Gelukkig maar.
In de kerststal zal tijdens de geboorte ook weinig of geen licht geweest zijn, toch begint onze jaartelling vanaf dat moment, nou ja met 4 jaar misrekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hadden vuur, licht en warmte... Dus dat brandde netjes... ook in de prehistorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is, waarde xinix heus wel een tijd geweest,dat er niets van dat alles was. Of was jij er toen ook al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er niets was, was er dus ook geen probleem met baren in het donker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Lita...
in de tijd van voor het vuur is wel heeeeel lang geleden.
toen was het denk ik puur op gevoel zoals dieren in het wild zich ook maar moeten redden.
een kind verzorgen is puur intuitie, ze hoefden natuurlijk niet zo nauw te nemen met hygiene en voeding kon maar op 1 manier.

ik denk dat als ik mijn kindje in die tijd had gekregen dat ik het waarschijnlijk niet had overleefd
14 jaar geleden
Als de bevalling soepel verloopt, kruipt het kindje instinctief op de geur van melk af. De navelstreng laat vanzelf los. Met een beetje geluk is moeder na 12 uur al weer aardig op de been. Een baby heeft de eerste periode van zijn leventje niks anders nodig dan een warm lijf om tegenaan te liggen en een goed lopende melkvoorziening.

Onze voorouders waren natuurlijk wel wat gewend wat donker betreft. Verder ging het ook wel mis bij geboorten, maar als het dan mis ging, betekende dat ook meteen dat die familie-lijn niet werd voortgezet (moeder overleed en baby ook). De bloedlijn die het makkelijkst baarde, werd voortgezet. Dus weinig toestanden met te nauwe bekkens en moeizame bevallinen, die tak redde het gewoon niet.

In dat kader kopt het ook wel om te zeggen dat de hedendaagse vrouwen 'zo ver van de natuur verwijderd zijn geraakt' dat ze enkele dagen bij moeten komen na de bevalling, terwijl we het vroeger gewoon tussen de bedrijven door deden. óf je deed het tussen de bedrijven door, of je vertelde het niet na... Dat zie je nu in hele arme landen nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurde dus heus wel,gezien het feit,dat wij er allemaal zijn! Ik vermoed,dat de kindersterfte wel heel erg hoog was.
Maar toch weer niet zo hoog,dat het menselijke ras uit stierf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geboorten in het donker verliepen over het algemeen hetzelfde als overdag.
De bevalling was een meestal een zaak van de vrouw alleen. Het hoorde bij het leven.
Zij verwijderde zich even uit de groep en het kind werd geboren.
Moeder beviel in hurk zitting en voelde kind vanzelf komen. Dus het donker zijn was geen probleem, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe maakte ze het kind schoon en droog in het pikkedonker? Hoe zorgde ze dat het kind warm bleef? Wat deed ze met de nageboorte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men wikkelde het kind in doeken.
Nageboorte w.s. begraven onder een boom als vruchtbaar heid voor een nieuw leven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een pasbevallen vrouw die in het donker naar een boom loopt? Met de nog natte en bloederige baby in je armen? Ik bedoel, heb je wel eens *echte* duisternis meegemaakt? Dat "ik zie geen hand voor ogen" *letterlijk* moet worden genomen?
Ik geloof dat het vuur er gewoon al was, en hoe moesten de mensen dan hun dieren in de nacht beschermen tegen de roofdieren?

Toegevoegd na 11 uur:
En hunzelf tegen de roofdieren.

Of zichzelf warm houden in de op sommige plaatsen, ijskoude nachten?