Geen inkomsten, 2 jonge kinderen, scheiden, waar kan je terecht?

Mijn zus zit in een lastig pakket.
Ze wil weg bij haar man die haar meerdere keren heeft bedrogen, ze is gestopt met werken toen ze kinderen kreeg, dus geen recht op een uitkering o.i.d. Ze heeft geen bekenden waarbij ze terecht kan met 2 kinderen.

Zijn er instanties die haar kunnen begeleiden op deze weg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat haar eens gaan praten bij haar gemeente, of de gemeente en woningbouwvereniging waar ze zich wil vestigen, ik denk dat ze wel recht heeft op bijstand. Maar meer geld krijgt ze als ze gaat werken en alimentatie krijgt en 1 ouder toeslag van de belasting (eventueel met toeslag). Ze moet kiezen voor haar geluk en dat van haar kinderen, dat is meer waard dan bergen geld. Kunnen ze haar bij haar gemeente niet helpen, laat haar dan contact opnemen met de woningbouwvereniging en/of haar huisarts, ook deze kunnen haar helpen. Totdat ze een eigen woning heeft, kan ze haar toevlucht zoeken bij familie, vrienden of kennissen, deins daarvoor niet terug, als het nodig is, zijn er echt mensen die voor je klaar staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga in eerste instantie samen met jouw zus op zoek naar oplossingen om hier samen door te geraken.
Dit zal jullie later een véél beter gevoel brengen en een véél sterkere band smeden dan wanneer je haar te snel en onbezonnen steunt bij het beëindigen van wat ooit zo Liefdevol begon. Je hoeft dit niet van mij aan te nemen maar ware Liefde overwint Alles, Ja zelfs overspel, Ja zelfs de meest bizarre tekortkomingen van de ander! Ik ben er zelf het levende voorbeeld van dus ik weet héél goed waarover ik het hier heb. Ik wil de mensen niet te eten geven die voor de rest van hun leven (en ondanks een vermeend gelukkige nieuwe relatie) geplaagd worden door Spijt vanwege een te onbezonnen gezette stap naar scheiding.
Zeker als er kinderen in het spel zijn. Als jouw zus écht vanuit haar hart van deze man kan Houden dan slaat ze zich samen met hem door eender welk probleem heen want ware Liefde overwint Alles, Ja écht Alles!!! Denk dus meer dan 2x na over de hulp die je biedt en over de mening die je vormt over een ogenschijnlijk onoverkomelijk fenomeen. Vraag aan jouw zus of ze beseft wat oprecht Liefhebben inhoudt en vraag haar of ze haar kinderen wil leren dat je wel degelijk Alles aankan als je hart overloopt va Liefde of dat ze haar kinderen wil leren om noodzakelijke confrontaties te ontlopen waardoor er steeds meer conflicten en/of conflictsituaties opduiken. Ik zou me geen goed medemens voelen indien ik niet iedereen zou blijven aanmoedigen om te handelen vanuit Liefde ipv van uit haat of frustratie. Vandaar mijn pleidooi voor een open, begripvol gesprek in eender welke situatie! Een + voor jouw vraag omdat ze me aangezet heeft tot extra Liefdevol nadenken over mensen en relaties ;-) ;-) Liefs en fijne dag nog!

Antwoorden (2)

Zo wie zo eerst een uitkering regelen /aanvragen . want daar heeft ze in dit geval WEL recht op
In laten schrijven voor een woning en inschrijven bij het arbeidsbureau en een advocaat regelen uiteraard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*] Maatschappelijk werk : vraag 'n eigen sociaal/maatschappelijk werker aan. Als je een goede treft, doet 'ie alles voor je!!
*] Sociale Dienst : vraag een "Bijstand"-uitkering aan [vraag 'n voorschot]
*] Woningstichting : inschrijven voor huurhuis [spoed]
*] Sociaal Raadsman : [gratis] advocaat die je kan vertellen wat je moet doen in verband met de scheiding en alle andere zaken die hier staan [informatie via de Deelgemeente].
*] School zoeken : zodra je weet waar je gaat wonen, een andere school zoeken voor de kinderen.
*] Voedselbank : aanvragen als er sprake is van schulden [regelt maatschappelijk werker voor je].

Een "Bijstand"-uitkering aanvragen mag iedereen. Een huis zoeken moet gebeuren, dus inschrijven bij een woningstichting met sociale huurhuizen. Een sociaal raadsman [gratis] zoeken en het belangrijkste HULP zoeken bij MAATSCHAPPELIJK WERK.
Ook nog eventueel een nieuwe school zodra bekend is in welke stad/wijk je gaat wonen en natuurlijk als er nare schulden zijn : deelname aan de voedselbank aanvragen.

Dat is wat je zus allemaal moet regelen/aanvragen, maar misschien zijn er wel lieve zussen of andere familieleden die kunnen en willen helpen.

Succes!