Als je allemaal ruzie thuis hebt met je ouders wat is dan een plek waar je voor een paar weekjes heen kan en hoe werkt dat?

Was ik gewoon benieuwd naar

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn opvangtehuizen waar je bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg terecht kunt. Dan krijg je eerst een gesprek waarbij ze proberen in te schatten hoe de situatie is: is het misschien op te lossen door een gesprek met z'n allen, onder begeleiding? Of moet er echt een soort 'time out' komen en is het verstandiger als de jongere inderdaad een tijdje weg is van huis? Als dat laatste het geval is, zullen ze ene plek moeten zoeken, dat lukt niet altijd gelijk, maar dan wordt er een noodoplossing gezocht, soms kom je dan in een ander tehuis terecht, een dat niet echt voor opvang bedoeld is maar dat dan wel dient om een paar dagen te kunnen verblijven tot er plaats is op een plek waar je beter thuishoort.

Heb je geen aardige tante waar je naar toe kan?

time out nemen en logeren bij een vriendin of een familie lid bijvoorbeeld je oma of een nichtje waar je goed mee over weg kan. jeugdzorg is pas als het allemaal echt niet meer gaat...

Ligt er aan als je uit huis wil zou je je in kunnen schrijven voor kamer training. Maar als je de wens hebt om de thuis situatie te veranderen kan je bijvoorbeeld een orthopedagogisch behandel instelling vragen om jij en je ouders daarbij te helpen.

Ikzelf zou zeggen dat het niet de beste oplossing is. Een ruzie hoort uitgepraat te worden. Ieder kind heeft wel eens onenigheid thuis met de ouders of het nu 16 of 8 is. Geen een kind vind het leuk als het minder voor elkaar krijgt bij de ouders als hun vriend(in)en, of dat ze een avondje niet wegmogen alleen en hun vriend(in)en wel. In zo'n geval is het de taak van de ouders dit op te lossen en hier horen geen opa's en oma's of ooms en tantes bij betrokken te worden en de jeugdzorg al helemaal niet. Het ligt er dus aan waar de ruzie over gaat. Als er ruzie is tussen ouders onderling waar vechtpartijen plaatsvinden tussen de ouders en waar kinderen in betrokken worden zou ik een tijdelijk onderdak wel weer aanraden maar eerst bij familie alvorens meteen bureau's in te schakelen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog geen 18 bent, zou ik de kindertelefoon bellen. Daar kun je tegenwoordig ook anoniem chatten! Ik ben zelf vrijwilliger geweest en heb zo heel wat kinderen mogen adviseren Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100