Je kunt een partner niet vasthouden. Daar maakt of je iemand vertrouwd of niet niet veel aan uit.

Als je inziet dat iemand alleen echt bij je blijft als hij dat uit vrije wil kan doen is het hele probleem weg. Hoe meer je iemand probeert vast te houden hoe harder iemand zich van je afzet.

Je kunt iemand echt loslaten (de ruimte geven) als je zelf lekker in je vel zit, werk dus aan jezelf. Breng je eigen leven op orde, wordt sterk, wordt onafhankelijk.
Twee mensen die ieder volledig zichzelf kunnen zijn in een relatie, beiden sterk staan, stimuleren elkaar, creëren een samenlevingsvorm waarin beiden kunnen opladen, beiden zich vrij voelen en graag zullen vertoeven.

De één voelt zich niet minder prettig als de ander even ergens anders wil zijn omdat het zich prettig voelen van de één niet afhankelijk is van de ander. De één leunt niet op de ander, maar ze groeien samen als twee sterke bomen naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat er geen methode is om dit te leren, je vertrouwd hem/haar of je vertrouwd hem/haar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen is NIET te leren, het is alleen te doen, maar nooit, NOOIT te leren...

Vertrouwen is iets heel lastigs, vooral om het te begrijpen...

Als je een ander niet 100% kunt vertrouwen weet ik dat je die ander 0% kunt vertrouwen... Waarom zeg ik dat? Simpel, in die zaken waar geen vertrouwen bij komt kijken vertrouw je die ander, net zoals je vertrouwt als je onder een tunnel rijdt dat die niet op dat moment instort... Dat is namelijk geen vertrouwen... En op het moment dat je wel moet vertrouwen kun je dat NIET, daarom dat ik zeg dat je die ander 0% kunt vertrouwen...

Daarbij komt nog dat als die ander onbetrouwbaar is, dan moet je erop vertrouwen dat die ander je vertrouwen zal schaden voor 100%...

Zie je hoe moeilijk deze materie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Dat het moeilijk is daar ben ik al achter. De vraag is natuurlijk of het terecht is dat ik niet 100% vertrouw en hoe weet ik dat zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet terecht dat je die niet 100% vertrouwd, maar daar moet JIJ zelf achter komen... Met vertrouwen weet je NOOIT iets zeker, want als het vertrouwen NOOIT beschaamd kan worden kun je niet vertrouwen en als het vertrouwen ALTIJD beschaamd wordt ook niet... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, Xinix, +!
Vertrouw je partner zoals jij jezelf vertrouwd, dat is volgens mij de enige remedie en anders lukt het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je partner je nog nooit en reden gegeven heeft waardoor je hem niet (meer) vertrouwt, ligt het probleem 'vertrouwen' dus bij jezelf. Ik weet natuurlijk niet, wat je hebt meegemaakt, waardoor je mensen niet (meer) kunt vertrouwen - dat weet jij alleen.
Maar als je je realiseert, dat je, als het goed is, elke dag opnieuw voor elkaar kiest, weet je ook, dat je partner bij jou is, omdat hij/zij het zélf wil : als hij/zij níét meer bij jou zou wíllen zijn, zou hij/zij immers niet meer bij je zijn?
Zolang je iedere morgen naast iemand wakker wordt is dat, omdat diegene naast jou wíl liggen, en 's avonds weer bij jou thuis wíl komen.
Dus waarom zou je hem/haar dan geen ruimte kunnen geven? Zoveel ruimte als diegene denkt nodig te hebben?
Er wordt je immers niets afgenomen, als je partner bezig is zijn/haar leven te leven?

In vrijheid kiezen voor elkaar's aanwezigheid in je leven is de énige manier, waarop je samen kunt léven.
Als je elkaar aan alle kanten beknot en aan denkbeeldige lijntjes legt, ben je niet meer de mens, die je zou willen en kunnen zijn, dan maak je marionetten van elkaar, en daar wordt je niet gelukkig door of van.

Dus laat je partner vrij te leven en te kiezen, zoals hij/zij dat wil. En doe dat zelf óók : leef je leven, en kies ervoor, bij hem/haar te zijn, elke dag opnieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, +1.
Wat ik heb geleerd is dat een relatie bégint met vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moeite hebt met vertouwen denk ik dat je niet toe bent aan een relatie

Je zou eerst na kunnen gaan; Waarom heb ik moeite met vertrouwen?
Zolang je daar het antwoord niet op hebt dan zal je moeite hebben met vertrouwen in relaties

Mensen die geen vertrouwen hebben , hebben ook geen vertrouwen in zichzelf want wat je niet hebt kan je ook niet geven

Als je geen vertrouwen hebt zal je ook steeds gerustgesteld moeten worden .

Maar hoe dan ook , je vriend heeft toch voor jou gekozen ?
en niet voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hem of haar hetzelfde te vragen.

(Hetgeen niet wil zeggen dat hij of zij met jou, of jij met die lessen gelukkig met hem of haar gaat worden.)
Hulpprincipe: Democratie bestaat niet, maar het streven ernaar wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet iets wat je kunt leren. Wel kun je je afvragen of ene relatie zonder vertrouwen goed is. Dat zeg ik zonder de situatie te kennen, dus het hoeft geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de gok wagen als je gevoelens goed zitten dan moet je het gewoon proberen als die persoon echt om je geeft dan doet die niets verkeerd.
En doet die persoon het wel dan was het niet de juiste persoon voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is moeilijk iemand te leren vertrouwen: Maar de enige manier is TIJD. hoe moeilijk je hem ook gelooft als hij zegt niks t e hebben gedaan,
het is belangrijk dat je aan hem kan zien of hij liegt of niet.
Dat leer je door m langer te kennen.
Dus weer: TIJD :)

geloof me: je kan het WEL leren. Maar niet zo makkelijk als een rijtje franse woordjes in een school boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door juist de ruimte te geven en er vanuit gaan dat je partner wél te vertrouwen is!

Je creeërt wantrouwen wanneer je gedachten negatief zijn in deze.

Het is zo verschrikkelijk moeilijk om iemand de ruimte te geven wanneer je geen vertrouwen hebt!

Maar wanneer je de ander geen ruimte kunt geven, vanwege wantrouwen, kan het veel kapot maken.

Wanneer er een reden is waardoor je het vertrouwen kwijt bent geraakt, is het handig om aan dát probleem te werken voor jezelf, het met de ander delen. Samen werken aan vertrouwen! Je ervaringen uitspreken, afspraken maken met elkaar zodat je weet wat je van elkaar kan verwachten

Elkaar de ruimte dúrven geven, zodat vertrouwen kan groeien.

Wanneer je elkaar niet vrij laat en niet open bent, zal vertrouwen moeilijker zijn.