Wat zijn mijn rechten als mijn moeder geld achterhoud?

Ik ben een paar weken geleden op de fiets aangereden door een auto. Omdat de bestuurder fout zat, en ik voor 200 euro schade had, ontvang ik dit bedrag binnen de komende maand. (Aldus mijn verzekering). Omdat ik nog geen 18 ben, en bij mijn moeder ben verzekerd wordt het geld op haar rekening gestort. Echter weigert zij mij het geld te geven, terwijl het voor mij bedoeld is. Wat kan ik het beste doen zodat ik het geld alsnog krijg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

De vergoeding is voor degene die de verzekering betaald. Als dat jouw moeder is, heeft zij dus ook recht op de vergoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat bedrag moet besteedt worden om de schade te herstellen of een andere fiets te kopen. Als jij nog gewoon kan fietsen en de schade niet herstelt heb je dat geld dus ook niet nodig.

Aangezien je nog geen 18 bent heeft jouw moeder het recht om dat geld te houden, ze heeft zelfs het recht om jouw inkomen in te nemen (al wordt dat niet als eerlijk gezien maar het mag).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu in de reacties dat jij spullen hebt moeten vervangen: alle kosten die jij uit EIGEN zak betaalt hebt zouden moeten worden vergoed uit die 200 euro maar nogmaals: je moeder is gewoon niet verplicht om jou dat geld te geven en mag zelfs jouw inkomen innemen. Je eventuele zakgeld of kleedgeld komt ook van haar en is dus niet jouw geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraagt wat je het best kan doen zodat je alsnog dat geld krijgt. Haar bedreigen?
Dat is een grapje natuurlijk.

De vraag is waarom jouw moeder dat geld niet aan jou afgeeft. Heb je nog schulden bij haar open staan en wil ze dat op die manier verrekenen? Heeft ze het geld zelf nodig om de kosten van leefonderhoud van jou te verrekenen? Zoiets doet een moeder niet zomaar lijkt me. Ga met haar het gesprek aan en wie weet geeft ze alsnog iets (of alles) aan jou.