wat is het verschil tussen open en gesloten internaat?

bij mij thuis gaat het nu een beetje Sh*t. maar de enige manier is dat ik anders naar een internaat moet. ik weet veder niet hoe het op een internaat gaat, en wat is het verschil tussen open en gesloten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (5)

of je wel (open) of niet (gesloten) zelf mag bepalen wanneer je binnen of buiten bent.

Ik *denk* dat je beter kan proberen de situatie thui po te lossen. Een internaat is niet direct een prettige omgeving, en biedt je weinig vrijehden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een open internaat bestaat de kans dat je in overleg en bij goed gedrag extra privileges kan krijgen. Het is dan een stuk minder 'streng'.

Bij een gesloten setting zijn werkelijk alle deuren op slot, moet je over alles verantwoording afleggen, en heb je geen vrijheid meer. Ook heb je je dan te houden aan de vaste dagstructuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn werk ben ik vaak bij internaten op bezoek geweest. Als je uithuis wordt geplaatst door de kinderrechter omdat het thuis niet meer gaat, kom je, als je wandaden niet te erg waren, in een open internaat. Je kan dan meestal ieder weekend weer naar huis. Maar de regels zijn streng. Dat is meestal wel goed. Veel kinderen zeggen achteraf, als ze er een tijdje hebben gewoond, dat ze er toch veel hebben geleerd.

Maak je het vreselijk bont, en word je crimineel, dan wordt het een gesloten instelling. Dan mag je niks. Moet je alles vragen.
Die superstrenge regels kunnen goed zijn, maar er komen nogal eens misstanden in zo n internaat voor, zoals pesten en geweld.

Probeer eerst thuis eens de huisregels te volgen:
-vertellen waar je heen gaat
-afspreken hoe laat je thuis komt, en bellen als het later wordt.
-op tijd komen eten
-je huiswerk maken
-s morgens zelf je bed uitkomen.

In de meeste gezinnen bestaan deze regels, en ontstaan daarover ruzies.
Bedenk dat er in internaten, ook in de open internaten sancties(straffen) zijn op het niet nakomen van de regels, zoals niet op weekend mogen, extra corvee, minder zakgeld.

Doe je best, en vertel maar hier op GV hoe het gaat!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ga jij er vanuit dat het probleem is dat de vraagsteller zich niet aan de regels houdt thuis, terwijl hij/zij niet heeft vermeld wat het probleem is? (Want je zegt dat hij/zij eerst maar moet proberen de huisregels te volgen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaring, Traumatisch, doet mij dit vermoeden. Het binnenkijken in duizenden gezinnen in de loop der jaren, het lezen over oorzaken van conflicten.
Ik geef toe, het is een lucky shot, niet helemaal zeker dat het dit is, maar grote kans. En als het een ""tref"" is, dan doet mijn antwoord iets voor de vragensteller. Zoniet, dan legt hij het terzijde en is er niets gebeurd.
In een gesloten internaat word je dikwijls door justitie geplaatst. Bijvoorbeeld vanwege onacceptabel gedrag , of vanwege vermoedelijk gevaar voor anderen of jezelf.
Je mag niet vrij in- en uitlopen en moet over de meeste dingen verantwoording afleggen bij de begeleiding.
Dit varieert van streng tot heel erg streng. En bovendien is er meestal sprake van fasen. ( Van zeer streng tot normaal streng. En eventueel overplaatsing naar een open afdeling)

In een open internaat geschiedt plaatsing dikwijls (vrijwillig) via ouders / maatschappelijk werk, jeugdzorg e.d.
De jongere mag (tenzij een maatregel van kracht is) in overleg zelfstandig naar buiten en met verlof naar huis.
De regels zijn meestal wel strak, maar niet perse heel streng. Dit hangt van de instelling zelf af (algemene regels) , en het plan wat voor de individuele jongeren is opgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gesloten is voor kleine crimineeltjes.open is voor kinderen die t of thuis moeilijk hebben en hulp nodig hebben of die n heropvoeding nodig hebben.