Weet iedereen eigenlijk hoe een goede relatie in elkaar zit of leer je dit vanuit je opvoeding?

N.a.v de vele scheidingen vragen wij ons af of men dit wel weet hoe een goede relatie in elkaar zit. Mensen die zijn opgegroeid in een uit elkaar gegaande familie , hebben die wel een goed beeld hoe het hoort te zijn en hoe weten ze dat dan? Van films, media etc..?

Van waar weten wij hoe een goede relatie eigenlijk ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn ouders zijn al 50 jaar getrouwd, dus heb een voorbeeld van een langdurige relatie. Maar of ik daar wat aan heb? Nee vind zelf van niet, de manier waarop mijn ouders met elkaar omgaan zou voor mij niet werken, zo'n relatie zou ik niet willen.
Dus daaruit heb ik niet geleerd, hoe voor mij, een goede relatie er uit moet zien. Voor mijn ouders is dit overigens wel een goede, zeg maar hele goede relatie.

Je leert hoe jij een realtie wil, door ervaringen. Daarom heb je als je jong bent verschillende 'lovers' gewoon om 'uit te proberen' hoe een realtie werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik wilde juist schrijven dat een goede relatie voor iedereen anders is en je dat dus niet van een ander kunt leren, maar zelf moet ervaren.
Daarbij moet ik lachen omdat jij ook realtie schrijft ipv relatie. Ik maak die typefout ook altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar moet je daarvoor perseé dan meerdere relaties hebben gehad? Als het goed voelt dan is het toch goed? ;-)

Andere antwoorden (8)

Als er respect voormekaar is. Dan is dat een goede relatie. Geen respect voormekaar dan begint het einde spel.
En het komt zeker vanuit je opvoeding.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat leer je niet hoor!
Je voelt of een relatie goed is..een relatie is niet alleen samenwonen met een partner, maar ook die met je baas buren vrienden.
Dan voel je toch ook vanzelf of dat goed is!
Als iets 'natuurlijk'voelt kun je pas een relatie met iets of iemand aangaan!
En dat kun je zonder het te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is eigenlijk een zeer gecomliceerde vraag.. Meestal leer je onbewust uit de relatie van je ouders.. en ga je dat beeld later verder zetten of projecteren op je eigen relaties.. anderzijds leren velen ook uit hun fouten en gaan dit net andersom doen..

Opvoeding is zeker ook een relevante factor, hoe je leert omgaan met mensen...hoe je jezelf geeft in de omgang met anderen..(zet je maskers op of blijf je jezelf..) Ook je eigen persoonlijke ontwikkeling, je leert voorkeuren over wat jij belangrijk vindt in het leven.. en in andere mensen..

Ook de media heeft veel invloed, zoals je zelf zegt, al die eindeloze romantische filmen met het perfecte einde.. maar ook de boekjes waar al de tips in staan.. Eigenlijk leren we van dit medium vooral de perfectie.. waar vele mensen hun eigen realiteit aan vergelijken.. helaas zijn deze beelden meestal niet hetzelfde en stranden ze in een sleur.. die soms al snel omslaat in scheidingen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het wel zo dat ouders die onderling veel ruzie's maken en respectloos met elkaar omgaan en slecht voorbeeld mee geven.

Een goed relatie is gebasseerd op wederzijds respect!
Behandel elkaar waardevol.
de rest komt dan vanzelf. Het is iets wat je kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opgroeiende mensen kennen alleen wat ze geleerd hebben als relatie... Hoeveel huwelijken gaan stuk, dus hoeveel kinderen zien hoe het niet moet...

Een goede relatie leer je statistisch gezien bijna niet van je ouders, op een uitzondering na...

Je moet het zelf ontdekken... Maar je weet het wel heel zeker als het je lukt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen een andere mening heeft over wat een ''goede'' relatie is. Iedereen krijgt van huis uit andere normen en waarden mee. De 1 vind dat zijn relatie super is, terwijl de ander er niet aan moet denken dat die ook zo'n relatie zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen weet het en vanuit de opvoeding kan men daarover weinig verwachten omdat de betrokkenen zelf niet geleerd hebben het bespreekbaar te stellen.Noch inhoud noch de wijze van aanpak zijn hanteerbaar.Alle verwachtingen liggen op onderwijs dat naar mijn mening niet juist is, maar deze kan wel aanvullend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zulke dingen weet je nooit, dat voel je aan op dat moment.
Het werkt voor een ieder anders, maar als je op 1 level zit, is het genoeg (maar wel met liefde he)

tenminste zo denk ik erover