Ik ken de helft van mijn familie niet, maar wil dat wel. Waar moet ik beginnen?

Ik heb eigenlijk helemaal geen familie meer. Iedereen heeft het contact verbroken, is naar het buitenland verhuisd of is overleden. Van mijn moeders kant (Nederlands) heb ik alleen haar nog, en tussen ons is ook verder geen band. Het wordt gewoon een beetje eenzaam en ik begin me dingen af te vragen.

Mijn vader is Grieks. Mijn moeder had gewoon een nachtje "plezier" met hem in een nachtclub in Griekenland (ze werkte daar toen in een bar), en daaruit ben ik later in Nederland geboren. Mijn moeder is toen eigenwijs en geheel ongegrond een rechtzaak begonnen om te zorgen dat mijn vader mij als zijn dochter zou erkennen. We zijn 5 keer naar Griekenland gevlogen voor DNA prikken, maar hij is nooit op komen dagen.

Ik denk niet dat hij mijn moeder uberhaupt nog herinnert, of dat hij wil weten wie ik ben. Wel heb ik zijn voor- en achternaam, en weet ik dat hij in een restaurant in Athene werkte. Ook heb ik via via gehoord dat ik een jonger zusje heb in Thessaloniki.
Het enige wat me ervan weerhoudt om naar Spoorloos of Vermist te stappen, is dat ik niet zoveel informatie heb en de taal niet spreek. Volgens mij is het niveau Engels in Griekenland erg gebrekkig en hebben ze een compleet ander alfabet.

Wat kan ik doen om meer te vinden voordat ik naar zo'n programma stap?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou gewoon vragen hoe het nou eigenlijk precies ziy met je familie en waarom iedereen het contact heeft verbroken, als je dat weet kun je misschien foto's bekijken en telefoon nummers vragen :) ik weet niet wat ik nog meer zou doen Grt.

Het beste antwoord

Je durft eigenlijk niet contact te leggen nu met Spoorloos of Vermist omdat je niet zoveel informatie hebt... Hoe bedoel je, je weet eigenlijk alles al:
Je weet de naam van je beide ouders,
je weet waar ze elkaar ontmoet hebben,
je weet waar je biologische vader nu werkt.

Als ik jou was zou ik meteen aan een (spoed-)cursus Grieks beginnen, en tegelijkertijd schrijven/ mailen/ bellen met Vermist en Spoorloos om te vragen of ze jou willen helpen.
Terwijl jij zit te wachten, ben je natuurlijk al bezig met je cursus Grieks, daar heb je alle tijd voor nodig en misschien krijg je deze zomervakantie wel de tijd om een paar weken in je uppie naar Griekenland met vakantie te gaan naar een of ander klein, nog niet ontdekt dorp waar nog geen andere toeristen verblijven, zodat je gedwongen wordt om met de Grieken ter plaatse Grieks te spreken... en dan leer je het pas, als je niet kunt uitwijken naar je eigen taal of Engels natuurlijk.

Denk er even over na, niet te lang, en kom dan in actie voor de zomer(-vakantie) begint: alle feiten onder elkaar op een rijtje in een mail en versturen die hap en vraag om een indicatie of en wanneer je aan de beurt bent...

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zomervakantie zit er voor mij niet in. Ik loop 2x 6 maanden stage en daar tussen zit amper genoeg tijd om te solliciteren.
Ik vind je idee wel goed trouwens. Had zelf niet gedacht aan een spoedcursus Grieks. Engels is voor mij altijd een optie, maar ik twijfel of de mensen daar het ook spreken.
Overigens vond ik dat ik weinig informatie had omdat mijn moeder geen enkele medewerking verleent. Mocht het programma naar haar toe stappen voor wat meer details - lopen ze tegen een muur op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij Spoorloos zijn ze gewend aan niet meewerkende mensen/ hoofdpersonen in "cases" zoals jouw levensverhaal, ze weten niet beter in veel gevallen.
En Grieken zijn net als Fransen gemiddeld niet zo goed in het andere taal spreken, vandaar dat ik Engels niet als optie gebruik, dan nog zou bijna niemand je verstaan.
Jammer dat je niet er heen kunt in de vakantie, maar een goede cursus kan ook al véél voor je doen!

Andere antwoorden (1)

het voordeel van zo'n programma als Spoorloos of Vermist is dat zij je helpen met de taal/ Ze doen het werk voor je en zullen vast ook wel, voor de vertaling zorgen als ze echt gevonden worden.
En verder, als je echt van 2 kanten contact wilt, zul je eens zien hoe snel je engels leert, en met handen en voetenhulp ver komt
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk dat ij de Griekse taal niet spreek, en dat de lokale Griekse bevolking daar erg gebrekkig Engels spreekt. Mijn Engels is beter dan mijn Nederlands.
anneliez
10 jaar geleden
Als je echt wilt kun je ver komen, er is altijd wel ergens iemand te vinden die kan helpen.