Hoe help ik een vriendin, ze wil geen professionele hulp zoeken, maar ze kan het niet meer alleen aan?

Ze lijdt aan verschillende angsten en ze is depressief. Ze wil erg graag kindjes, maar het lukt niet. medisch gezien is alles nochtans oké. Ik wil haar zo graag helpen, maar het lukt me niet zo goed. Ze sluit zich af van anderen, geraakt geïsoleerd. Sinds 4 maanden woon ik in het buitenland, waardoor ik haar veel minder zie. Om de 3 maanden zie ik haar, dan keer ik terug naar huis. Hoe kan ik haar helpen en haar leven aangenamer maken? Ik ben nu nog voor 2,5 jaar in het buitenland...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (8)

Helaas moet ze zelf haar leven aangenamer maken,ik snap dat je ongerust bent.Als zij zelf geen professionele hulp zoekt is dat haar keus.Het enige wat je kunt doen is naar haar luisteren als ze je wat te vertellen heeft.En misschien kan je als vriendin zeggen dat ze zelf hulp moet gaan zoeken.Ik begrijp dat het heel naar is.Iederen is verantwoordelijk voor zich zelf.Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet ook wel dat het haar keuze is, maar het is zo hard om haar te zien wegzakken. Wij delen altijd alles, zij steunt mij en ik steun haar.
Ook bij haar man is medisch gezien alles in orde om een kind te verwekken. Volgens mij is het omwille van alles wat zich afspeelt in haar hoofd dat het maar niet lukt. Met haar man heb ik er ook over gepraat. Zelfs met haar erbij. Ze heeft geen zin om met een wildvreemde, ookal is het een dokter te praten. Volgens mij heeft ze schrik om geconfronteerd te worden met dingen uit haar verleden.
Dat voorstel om het via de huisdokter te doen, lijkt me misschien wel een goed idee. Zeker nu, ze is van plan om Sint Janskruid te nemen, omdat ze hoopt dat dit haar zal helpen. Volgens mij zal dit niet voldoende zijn, want ze werkt niet aan de oorzaak. Vriendschap breken zal ik zeker niet doen. Zowel voor haar als voor mezelf zou dit verschrikkelijk zijn. De komende vakantie spreken we vaak met elkaar af. Ik hoop dat ze hieruit energie kan putten. ik luister telkens weer en probeer haar raad te geven. Als ze met die raad niets aanvangt, dan is dat jammer. Ze beseft wel haar problemen, maar zoals ik reeds zei is ze te bang.
Ik hoop dat ze zich beetje bij beetje beter zal gaan voelen. Ze heeft ook geen familie meer. Haar man is de enige. Daarnaast heeft ze weinig sociaal contact. Dit neemt steeds meer en meer af. Op het werk geniet ze enkel nog van haar kleuters. Ook van de collega's sluit ze zich af. Soms zegt ze dingen als:"ik zou 's morgens beter niet meer wakker worden". Dit schrikt me af. Volgens mij is ze geen persoon die zelf iets zou ondernemen, maar toch ben ik ergens bang ...
Bedankt voor jullie adviezen. Wie weet, zal de komende vakantie toch kunnen bijdragen om die drempel naar de dokter over te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg maar dat je je zorgen maakt en dat je van haar houdt .En dat je hoopt dat ze ooit naar een hulpverlener gaat. Misschien heeft zij er een lange voorbereidende periode voor nodig. En wie weet maakt ze die stap.Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel voor de tips! ik ben er zeker van dat ze er bovenop komt, het moet gewoon!!
Los van het feit dat je je betrokken voelt en graag wilt helpen denk ik dat hier alleen professionele hulp kan helpen.

Hulp in dergelijke "gevallen" van mensen die dichtbij staan werkt niet.
Het enige wat je kunt doen is even hard zijn en haar duidelijk maken dat als ze verder wil ze hulp van een derde partij (professionele hulp) moet accepteren.
Zet haar bv voor de keuze; of hulp zoeken of vriendschap verbreken.

Ja ik weet het; klinkt hard maar haar ogen moeten worden geopend.
Als jij zelf de "helper" gaat spelen dan ga je er vroeg of laat ook onderdoor.

Een ander alternatief is om met haar partner te praten en eventueel samen met hem/haar naar hun huisarts gaan en daar het probleem bespreekt. Vraag vervolgens aan de huisarts of deze eens met haar wil praten.
Voorwaarde is wel dat ze om één of andere reden naar de huisarts toe moet. De huisarts zal dan vervolgens door het "schild" heen moeten prikken en haar ter plekke "breken" zodat ze inziet dat hulp noodzakelijk is.

Derde alternatief is min of mee het zelfde als het eerste maar dan uit naam van haar parter: Hij/zij moet haar voor de keuze stellen; hulp zoeken en voor elkaar kiezen en daarbij de bepaalde zaken accepteren. Of geen hulp, dan einde relatie.

Weer keihard maar zet wel tot denken.

Je schrijf: Medisch is alles nochtans ok....Als de partner een man is, is bij hem dan ook alles ok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moet zelf willen en mee werken, anders gaat het helaas niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt haar situatie niet oplossen, maar je kunt haar wel steunen, ook van afstand. Ik heb zelf ooit in een vergelijkbare situatie gezeten en ging me ook heel erg isoleren. Gelukkig had ik een hele goede vriend die contact bleef zoeken en me een spiegel voor bleef houden, wel op een vriendelijke manier.
Het is juist belangrijk voor haar dat je wél contact met haar houdt, dat je haar de kans niet geeft om zich écht te isoleren, want dan zal ze steeds verder afglijden. Bel haar regelmatig even op of hou contact via de mail. Laat haar voelen dat je er bent. Ga niet, zoals iemand hier boven suggereert , dreigen met het verbreken van de vriendschap, want veel depressieve mensen zullen dat als een bevestiging zien dat toch niemand om hun geeft.
Maar probeer haar wel te stimuleren om professionele hulp te zoeken, je weet als vriendin vast wel wat bij haar zou passen.
En misschien ken je nog een vriend/vriendin die dichter bij haar in de buurt woont die je ook kan inschakelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de stap voor proffesionele hulp te groot is, misschien kan jij /of partner dan met haar wat alternatieve hulp zoeken. Als is het alleen maar om haar een beetje beter in het vel te krijgen. Yoga, leren mediteren, reiki...enz
Misschien door afleiding van een hobby waarbij je de deur uit moet. of een huisdier. Fijn dat ze op jou steun kan rekenen, maar pas ook een beetje op voor jezelf. Dat je je niet mee laat slepen in een neerwaarts spiraal. Dat haar probleem straks niet jou probleem wordt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook advies vragen aan de deskundigen van Korrelatie. Zij zijn speciaal voor psychosociale hulpverlening.
Publiek Telefoon 0900-1450 (15 cpm)
(ma t/m vr 9:00 - 18:00 )

E-Mail vraag@korrelatie.nl

Chat Chathulpverlening
(ma t/m vr 9:00 - 17:30)

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur haar elke dag een kaart met een opdracht tot iets leuks doen. :-)
Lees vandaag een tijdschrift.... Ga een uurtje badderen....
Steek wat kaarsjes aan.... maak een lekker hapje... koop een leuk hemdje, .... ga een keer uit eten.... dagje pyama....

en sommige dagen stuur jij een kadootje ipv kaartje. Wat maakt het nou uit dat je in het buitenland zit? Nederlandse webshop= snel bij haar bezorgd. Gewoon, kleinigheidjes, en soms een grotigheid :-)

Wat jij leuk vindt, en waar jij om moet lachen, daar is best kans van dat een ander dat ook leuk vindt. Het kan wat kosten, maar veel meer zit t m in de hoeveelheid moeite die je doet.

Dat zou kunnen helpen. je zit VER weg... dat alleen al moet eenzaam zijn voor haar.

Ik ben zo iemand die elke dag een knuffel moet. liefst meer natuurlijk... en ja, als je vent dan weg is, moet er wel iets vervangens zijn om naar uit te zien!

succes met opbeuren van jullie relatie en leven!

Toegevoegd na 13 uur:
* sorry, dacht dat ze je partner was! Maar in elk geval: succes met haar opbeuren! Ik vermoed dat dit best kan bijdragen tot een positiever zelfbeeld waardoor de drempel naar de dokter lager wordt.

Ook kan je je huisarts vertellen wat er aan de hand is. Suicidale gedachten zijn erg genoeg om er direct hulp bij te halen.

Ook kan de huisarts langskomen, ipv naar de praktijk te moeten, als DAT een onderdeel van de drempel is. Overleg met de huisarts, vraag hem/haar te eten...

Zorg voor een coach in huis... zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor deze tips, ik zal ze toepassen op een meer aangepaste manier. Ze weet dat ik er ben, maar zelf zal ze nooit bellen, sms'en of mailen. Nu ik weet dat ze nog steeds erg enthousiast is met nieuws van ons, blijf ik haar mailen, bellen en sms'en. hopelijk zal ons komend bezoek haar weer wat kunnen opbeuren.
groetjes
Door haar af te raden om kindjes te nemen of te krijgen.
Allereerst moet ze aan zichzelf gaan werken, en daar zal ze toch hulp bij moeten hebben.
Ik ben bang dat kindjes willen hebben een vlucht uit de realiteit zal zijn.
Omdat ze niet stabiel is zal het opvoeden een verzoeking worden.
Dus uit haar hoofd praten, en benadrukken dat ze hulp moet gaan zoeken.