Hoe kun je iemand negeren zonder dat het "lijkt" dat je alles maar slikt of vluchtgedrag lijkt te vertonen?

Bijv als iemand iets gemeens zegt of ongevraagd advies geeft. dat je wellicht non-verbaal uitstraalt dat het je niet raakt bijvoorbeeld.
Iemand kunnen negeren zonder dat je overkomt als een zacht ei.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt het uit hoe je overkomt, als iemand jou een zacht ei vind omdat je niet reageert is zijn probleem, niet het jouwe.
Je bent immers geen zacht ei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn altijd wel mensen die ongevraagd advies geven(soms ken ik die mensen niet eens goed) en dan heb ik totaal geen behoefte om daarover in discussie te gaan maar wil me ook niet alles aan laten praten bijv als ze vinden dat ik opvoeding bijv verkeerd aan pak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afkappen zo'n gesprek.
En zeker als je mensen amper kent, laat ze lekker kletsen en maak je niet druk over de indruk die je maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, en als iemand daar dan op zegt: Zie je wel, daar heb je niets op te zeggen he?", als ik dan inderdaad mijn mond hou. Dan komt het toch over alsof ik die ander gelijk geef en geen weerwoord heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, wat maakt dat uit als dat zo is? Vraag je eens af waarom je het zo belangrijk vind hoe je overkomt op een ander, zeker als je die niet goed kent.
Jij maakt je druk over een dergelijke situatie, die ander niet.
Stel die ander denkt, zo zie je wel dat ik gelijk heb, dat hoeft met jou niets te doen, die gedachte van die ander, daar hoef je geen boodschap aan te hebben.
Anders gaat het bij mensen met wie je bv een werk relatie hebt, waardoor je veel met elkaar te maken hebt. Maar een moeder op het schoolplein die kritiek heeft op jouw manier van opvoeden (noem maar een voorbeeld) sta daar boven,.met het risico dat men je arrogant vind, maar ach, mensen vinden altijd wat.
Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je je om dergelijke dingen niet druk maakt.
Het is geen moeten hè, maar een advies, ik heb het ook moeten leren, maar het bevalt me prima.
Ben uit de stad naar een dorp verhuisd, waar veel mensen die ik helemaal niet kende ineens vanalles van me vonden, dat heeft me veel geleerd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft, denk ik, veel te maken met hoe je zelfbeeld en je zelfvertrouwen is.
Als je niet zeker bent van jezelf, dan is het ontzettend moeilijk om zo in het leven te staan als Nelly zegt.
Je zult eerst de oorzaak aan moeten pakken, dus je zelfbeeld, voordat je iets kunt doen aan het gevolg, zoals bijvoorbeeld de situatie in je vraag.
En het aanpakken van de oorzaak (zelfbeeld) kan best heel moeilijk zijn. Pak je de oorzaak niet aan, dan is het aanpakken van de gevolgen dweilen met de kraan open.... dat is mijn ervaring.

Het beste antwoord

Als je iemand wilt negeren zonder dat het erop lijkt dat jij 'altijd maar over je heen laat lopen' dan moet je in sommige situaties je lichaam laten spreken.

Terwijl je in andere situaties een (mes)scherp antwoord in voorraad hebt liggen

Met 'je lichaam laten spreken' bedoel ik dat je bij een gemene opmerking van dat figuur een blik vol minachting op je gezicht laat komen waarna je verder gaat met je de bezigheden die je al onder handen had, alsof zijn/haar woorden je totaal koud c.q. onberoerd laten.

Bij een ongevraagd advies b.v. kun je je, verbaasd opkijkend èn alsof je dwars door die persoon heen kijkt, luid tegen jezelf sprekend afvragen:

'Probeert er soms iemand mijn aandacht te trekken??' En daarna: 'Nee, dus..ik dacht het heel eventjes' Daarna ga je verder met je bezigheden alsof er niets gebeurd is.

Als de persoon dan reageert, doe gewoon alsof je hem/haar totaal niet opmerkt. Dus alsof hij /zij lucht is..

Je ongenode gesprekspartner zal zich hierdoor behoorlijk voor joker voelen staan en vervolgens rap afdruipen..

In beide situaties moet je nooit boos reageren..want door je boosheid..toon je je machteloosheid..

Waar het dus om gaat is..dat je innerlijk wat zelfverzekerder/ sterker wordt en daardoor ook wat meer èn beter van je leert afbijten..

Veel succes en..laat je niet langer op je kop zitten..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Zeggen dat je deze opmerking negeert...
Je geeft aan dat je de persoon gehoord hebt, maar er niets mee gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem, ik heb dus vaak absoluut geen behoefte om ermee te praten maar wat als zij mij ongevraagd advies geven over bijvoorbeeld opvoeding, moet ik dan alles maar pikken? Ik heb dat weleens gedaan wat jij schrijft, maar dan kreeg ik gelijk van " het was maar een tip hoor" en gelijk boos op me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha je hebt dus temaken met een betweter met weinig zelfvertrouwen...
Ja daar kan je weinig mee beginnen. Ze zullen zich altijd gepikeerd voelen als je niet luistert en niet hun advies opvolgd. Dus gewoon negeren.... Ik ken het probleem.. Ik zeg altijd uhuh en ga gewoon verder waar ik mee bezig was. Soms laat ik de bom barsten en dan ruzieen we even goed.. En dan gewoon weer verder gaan ( geen sorry zeggen) gewoon vergeten en door gaan.
Op den duur wordt het makkelijker dan gaan ze minder advies geven.
Nu kan het zijn dat iemand het wel goed bedoeld wanneer hij ongevraagd advies geeft.
Maar wanneer het overkomt alsof degene die de opmerking plaatst, jou voor gek wil laten staan?
En ook bij degene die iets gemeens zegt: Geef geen krimp! Klop ze vriendelijk lachend op de hand of schouder en zeg gewoon: "ik kan mijn eigen boontjes doppen, dank u"!
Of iets in die richting.
Het is oefenen en het zal lijken alsof je almaar op je hoede moet zijn, maar dat moet dan maar in het begin.
Zo zal je steeds minder met je mond vol tanden staan of een linke opmerking terug plaatsen, want dan blijft het doorgaan. De ander zal je weer "terug pakken" enz. enz.
Dat schiet niet op, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door het helemaal te negeren laat je zien dat het je wel raakt omdat het invloed heeft op je reacties/doen en laten juist doordat je niet reageert.

wat ik dan zei in zo'n situatie: jij mag dat gerust denken en zeggen hoor. en pas daarná negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou iets kunnen zeggen als: "we leven hier in een vrij land, waar iedereen mag zeggen wat-ie denkt". En dan weggaan uit de situatie.
Als iemand iets gemeens zegt: "dit zegt alles over jou en niks over mij". En ook dan weggaan uit de situatie.
Belangrijk is dus het meteen erna weggaan.
Daarmee laat je de ander, die hier even over moet nadenken, in z'n uppie staan.
Je geeft ook geen gelegenheid meer om iets terug te zeggen en je kunt jezelf dan even "oprapen" als dat nodig is.
Want het zijn gewoon inderdaad vaak moeilijke dingen, dat ben ik met je eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan te lachen.
Niets zeggen.
Niet reageren, alleen maar glimlachen.

Oke, ik pik er dit stukje even uit:

........als iemand daar dan op zegt: Zie je wel, daar heb je niets op te zeggen he?", als ik dan inderdaad mijn mond hou. Dan komt het toch over alsof ik die ander gelijk geef en geen weerwoord heb?""

Nee, als je op de goede manier lacht, dan juist niet.

Leer verwaand lachen.
Leer hooghartig kijken.
Oefen maar gerust voor de spiegel.

Zelfvertrouwen, ergens "boven staan", dat is niet zo makkelijk te leren.
Maar door het gebruik van dit soort kunstjes,
kun je wel leren zo over te komen.
En dat is de eerste stap.