Hoe kun je iemand negeren zonder dat het "lijkt" dat je alles maar slikt of vluchtgedrag lijkt te vertonen?

Bijv als iemand iets gemeens zegt of ongevraagd advies geeft. dat je wellicht non-verbaal uitstraalt dat het je niet raakt bijvoorbeeld.
Iemand kunnen negeren zonder dat je overkomt als een zacht ei.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je iemand wilt negeren zonder dat het erop lijkt dat jij 'altijd maar over je heen laat lopen' dan moet je in sommige situaties je lichaam laten spreken. Terwijl je in andere situaties een (mes)scherp antwoord in voorraad hebt liggen Met 'je lichaam laten spreken' bedoel ik dat je bij een gemene opmerking van dat figuur een blik vol minachting op je gezicht laat komen waarna je verder gaat met je de bezigheden die je al onder handen had, alsof zijn/haar woorden je totaal koud c.q. onberoerd laten. Bij een ongevraagd advies b.v. kun je je, verbaasd opkijkend èn alsof je dwars door die persoon heen kijkt, luid tegen jezelf sprekend afvragen: 'Probeert er soms iemand mijn aandacht te trekken??' En daarna: 'Nee, dus..ik dacht het heel eventjes' Daarna ga je verder met je bezigheden alsof er niets gebeurd is. Als de persoon dan reageert, doe gewoon alsof je hem/haar totaal niet opmerkt. Dus alsof hij /zij lucht is.. Je ongenode gesprekspartner zal zich hierdoor behoorlijk voor joker voelen staan en vervolgens rap afdruipen.. In beide situaties moet je nooit boos reageren..want door je boosheid..toon je je machteloosheid.. Waar het dus om gaat is..dat je innerlijk wat zelfverzekerder/ sterker wordt en daardoor ook wat meer èn beter van je leert afbijten.. Veel succes en..laat je niet langer op je kop zitten.. Groet, Ton

Zeggen dat je deze opmerking negeert... Je geeft aan dat je de persoon gehoord hebt, maar er niets mee gaat doen.

Nu kan het zijn dat iemand het wel goed bedoeld wanneer hij ongevraagd advies geeft. Maar wanneer het overkomt alsof degene die de opmerking plaatst, jou voor gek wil laten staan? En ook bij degene die iets gemeens zegt: Geef geen krimp! Klop ze vriendelijk lachend op de hand of schouder en zeg gewoon: "ik kan mijn eigen boontjes doppen, dank u"! Of iets in die richting. Het is oefenen en het zal lijken alsof je almaar op je hoede moet zijn, maar dat moet dan maar in het begin. Zo zal je steeds minder met je mond vol tanden staan of een linke opmerking terug plaatsen, want dan blijft het doorgaan. De ander zal je weer "terug pakken" enz. enz. Dat schiet niet op, toch?

door het helemaal te negeren laat je zien dat het je wel raakt omdat het invloed heeft op je reacties/doen en laten juist doordat je niet reageert. wat ik dan zei in zo'n situatie: jij mag dat gerust denken en zeggen hoor. en pas daarná negeren.

Je zou iets kunnen zeggen als: "we leven hier in een vrij land, waar iedereen mag zeggen wat-ie denkt". En dan weggaan uit de situatie. Als iemand iets gemeens zegt: "dit zegt alles over jou en niks over mij". En ook dan weggaan uit de situatie. Belangrijk is dus het meteen erna weggaan. Daarmee laat je de ander, die hier even over moet nadenken, in z'n uppie staan. Je geeft ook geen gelegenheid meer om iets terug te zeggen en je kunt jezelf dan even "oprapen" als dat nodig is. Want het zijn gewoon inderdaad vaak moeilijke dingen, dat ben ik met je eens!

Ik raad je aan te lachen. Niets zeggen. Niet reageren, alleen maar glimlachen. Oke, ik pik er dit stukje even uit: ........als iemand daar dan op zegt: Zie je wel, daar heb je niets op te zeggen he?", als ik dan inderdaad mijn mond hou. Dan komt het toch over alsof ik die ander gelijk geef en geen weerwoord heb?"" Nee, als je op de goede manier lacht, dan juist niet. Leer verwaand lachen. Leer hooghartig kijken. Oefen maar gerust voor de spiegel. Zelfvertrouwen, ergens "boven staan", dat is niet zo makkelijk te leren. Maar door het gebruik van dit soort kunstjes, kun je wel leren zo over te komen. En dat is de eerste stap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100