Hoe word ik minder wantrouwend?

Vroeger ben ik een paar keer bedrogen door exen. Nu heb ik een enorm lieve vriend, al bijna anderhalf jaar. Ik heb al heel vaak gezegd dat ik hem vertrouw, maar toch twijfel ik hier aan. Met uitgaan kijkt hij nog vaak om naar zijn ex, hij kijkt wekelijks op haar facebook, ze komen elkaar wel eens tegen en ze zeggen alleen hoi. Hij doet dus eigenlijk niets verkeerd. Maar toch hou ik hem met uitgaan in de gaten, ik loop hem zelfs wel eens achterna! En ik kijk in zijn internetgeschiedenis. Het moet niet gekker worden, dus ik zou graag minder wantrouwend zijn. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat kan wel, maar als je vriend nog vaak naar zijn ex kijkt en hij wekelijks op haar Facebook kijkt, zou je echt kunnen denken dat hij haar nog helemaal niet of nog niet helemaal vergeten is...
Als je hem niet meer zou controleren en je komt er ineens achter dat de oude liefde met de ex weer opgebloeid is, dan ben je te laat!
Aan de andere kant je kan er beter achter komen, want een vriend die er meerdere meisjes/vrouwen/vriendinnen tegelijkertijd op na houdt, die wil je niet hebben, dat is altijd liegen en bedriegen, niet fijn!!

Minder wantrouwend wil je zijn, goed, dan zou je minder controleren en niet denken dat hij je ontrouw is. Maar ook niet al je vertrouwen "geven", dat is ook moeilijk als je nog niet zo ver bent.

Je hebt deze vraag zag ik eerder gesteld (2 jaar geleden) lees de antwoorden nog een keertje, heb ik net gedaan:

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/familie-relatie/vragen-mannen/mezelf-sterker-paar-keer-bedrogen.104152
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar ik weet zeker dat hij me nooit zou bedriegen. Dat is het rare. Dit is de eerste relatie waarvan ik voel dat hij me trouw blijft. Mijn vrienden zeggen ook allemaal dat ik meer vertrouwen in mezelf en in hem moet krijgen. Hij is geen badboy of vreemdganger en ik weet zeker dat hij gek op me is. Maar toch wil ik het controleren, maar waarom.... geen idee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet moeilijk te begrijpen! Je hebt iedere keer een vriend gehad die je bedroog, die niet eerlijk was, die dus deed wat hij wilde en dat mag wel, maar dan moet je geen vriendin hebben, maar beter "gewoon" vrijgezel blijven... Dan mag je doen wat je wilt : 20 [ :))) ] vriendinnen eventueel, maar NIET als een je een VASTE vriendin hebt... Dus zodra jij denkt dat hij je trouw blijft, prima, maar dat moet ook uit zijn daden blijken... dus niet iedere keer naar z'n ex kijken en niet vaak op haar FB, moet 'ie ook niet doen, af en toe is prima, dat is het verschil. Bij jou moet het vertrouwen in je relatie met deze jongeman groeien. Dat kan, maar je moet even geduld hebben, al is 1,5 jaar nu wel genoeg, dus rustig aan niet te veel "blind vertrouwen", maar wel er van uitgaan dat hij een betrouwbare jongeman is. Succes!!
Je bent bedrogen en verlaten in je verleden; dan is het natuurlijk niet zo gek dat jouw zelfvertrouwen (en je zelfbeeld misschien ook wel?) een flinke opdonder heeft gehad.
Misschien zou je, om te beginnen, iets kunnen doen om je zelfvertrouwen/zelfbeeld flink op te krikken. Hiervoor zijn vele cursussen te volgen.
Verder is het belangrijk, denk ik, om je te realiseren dat jij zelf (ervan uitgaande dat je zijn internet geschiedenis stiekem bekijkt) niet geheel eerlijk bezig bent... dat gaat inderdaad wel heel erg ver. Los even van het feit, dat dit te begrijpen is gezien je wantrouwen en je voorgeschiedenis.

Hoe je dit ook kunt verhelpen is open en eerlijk naar je vriend zijn. Praat met hem, vertel hem, dat jij je zorgen maakt over zijn (vermeende??) interesse voor zijn ex. Dat je bang bent hem te verliezen.
Speel open kaart zonder verwijten. Hou het bij jezelf; tenslotte is het jouw probleem en dat wil jij, samen met hem, oplossen.
Hij kan niet meer doen dan jou niet bedonderen, maar als jij wantrouwend blijft, dan is dat een angel in jullie relatie. Daar kan hij niks aan veranderen, maar jij wel.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Anoniiem, het is zeker niet simpel, maar het kán wel!!
Ieder mens heeft in vrijwel alles een keuze.
Als je het alleen niet trekt: vraag om deskundige hulp. Dat ben je namelijk meer dan waard.
En het is zeker ook goed om je vriend te laten weten, dat het voor jou niet makkelijk is allemaal!!!!
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi WendyH, het is zelfs zo dat we het er bijna elke dag over hebben. Ik ben heel erg open naar hem toe, hij weet alles van mijn verleden en ik zeg hem zelfs dat ik in zijn geschiedenis kijk en het moeilijk vind om daar mee te stoppen. Van mij mag hij er een wachtwoord op zetten, maar dat wil hij niet. Hij zegt dat hij niets verkeerd doet en dat hij gewoon geïnteresseerd is in zijn verleden. Dat hij niets meer van haar moet. Daarom vind ik het zo moeilijk. Als je niets meer van iemand moet, maar toch haar foto's wilt bekijken etc. vind ik moeilijk om te begrijpen. Maar hij zegt dat ik me in hem moet verplaatsen. We lopen nu beide op onze tenen en dat is niet echt leuk meer.. Soms denk ik wel eens dat ik relaties expres kapot wil maken, omdat ik niet gekwetst wil worden. Maar als ik hem kwijt ben kwets ik mezelf het meest. Ik ga proberen niet meer in zijn geschiedenis en telefoon te kijken. Alhoewel dit wel heel moeilijk gaat worden! Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Annesouren: als hij wéét, dat je zijn internetverleden bekijkt en dat okee vindt, wat heb je dan nog te vrezen?
Hij is er open over en die relatie is niet voor niets beëindigd neem ik aan.
Ik zou het overigens ook niet fijn vinden als mijn partner belangstelling zou blijven hebben voor zijn ex, maar dat terzijde ;-) Zou het misschien zo kunnen zijn, dat jij relaties expres kapot wil maken, zodat jij zelf "in control" bent? Dat jij dus uiteindelijk zelf een relatie beëindigd en niet de ander? Dan word je natuurlijk minder gekwetst.... zou er zoiets achter kunnen zitten? Of, andere mogelijkheid: je vindt jezelf niet waardevol genoeg om lief gehad te worden? Dan zou ik je zeker, zoals ook in mijn antwoord, een cursus aanraden om je zelfvertrouwen/zelfbeeld op te krikken. Als je beide op de tenen loopt, dan is dat voor beide niet okee.
Samen een deskundige inschakelen is dan misschien ook een optie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik heb wel eens gezegd dat ik er mee wilde stoppen omdat ik het niet meer aan kan, maar dan gaat hij weg en heb ik meteen spijt. Ik ben nog steeds bang om gekwetst te worden. In het verleden werd me soms nee gezegd terwijl het ja was, er werd keihard tegen me gelogen. Dus ik kan soms zelfs een minuut denken dat iedereen om me heen in 'het complot' zit. Dat bijvoorbeeld de geschiedenis zorgvuldig gewist wordt, dat zn vrienden er van weten en soms zelfs mijn vriendinnen. Ik heb echt een opdonder gehad en ben er blijkbaar nog steeds niet overheen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt alle +-sers! Gun jezelf deskundige hulp.
Ook als je die in het verleden misschien al hebt gehad; het zou zomaar kunnen, dat je, nu je een stap verder bent, opnieuw bij de volgende stap hulp goed kunt gebruiken.
Hulp vragen als je het nodig hebt is niet zwak, maar juist heel moedig en sterk in mijn ogen. Het vraagt om moed om je kwetsbaar op te stellen. Die moed heb je, dat toon je hier door je vraag en door je reacties.
Je hoeft het wiel niet opnieuw en alleen uit te vinden: mensen die ervoor hebben geleerd kunnen het jou leren, dat scheelt een enorme hoop tijd.
Dat wens ik je echt toe: inzicht in jezelf en hoe je met je problemen kunt opgaan. Hulp op jouw maat door iemand die je begrijpt en jou kan leren het zelf te doen.
Heeeeel veel succes!!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Wendy.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Je wordt minder wantrouwend door jezelf meer te waarderen. Dan wordt het minder bedreigend dat hij nog steeds haar facebook pagina bekijkt. Hoe waardeer je jezelf meer? Zo'n moment heb je vast al eens meegemaakt. Denk daaraan terug en reageer op de situatie nu vanuit die kracht!
Je vriend is vast blij als je meer in je zelfvertrouwen zit dan in je wantrouwen.
Lukt je dat niet: ga met een coach praten. Een buitenstaander kan je hier zeker mee helpen. Succes!