Hoe word ik minder wantrouwend?

Vroeger ben ik een paar keer bedrogen door exen. Nu heb ik een enorm lieve vriend, al bijna anderhalf jaar. Ik heb al heel vaak gezegd dat ik hem vertrouw, maar toch twijfel ik hier aan. Met uitgaan kijkt hij nog vaak om naar zijn ex, hij kijkt wekelijks op haar facebook, ze komen elkaar wel eens tegen en ze zeggen alleen hoi. Hij doet dus eigenlijk niets verkeerd. Maar toch hou ik hem met uitgaan in de gaten, ik loop hem zelfs wel eens achterna! En ik kijk in zijn internetgeschiedenis. Het moet niet gekker worden, dus ik zou graag minder wantrouwend zijn. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan wel, maar als je vriend nog vaak naar zijn ex kijkt en hij wekelijks op haar Facebook kijkt, zou je echt kunnen denken dat hij haar nog helemaal niet of nog niet helemaal vergeten is... Als je hem niet meer zou controleren en je komt er ineens achter dat de oude liefde met de ex weer opgebloeid is, dan ben je te laat! Aan de andere kant je kan er beter achter komen, want een vriend die er meerdere meisjes/vrouwen/vriendinnen tegelijkertijd op na houdt, die wil je niet hebben, dat is altijd liegen en bedriegen, niet fijn!! Minder wantrouwend wil je zijn, goed, dan zou je minder controleren en niet denken dat hij je ontrouw is. Maar ook niet al je vertrouwen "geven", dat is ook moeilijk als je nog niet zo ver bent. Je hebt deze vraag zag ik eerder gesteld (2 jaar geleden) lees de antwoorden nog een keertje, heb ik net gedaan: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/familie-relatie/vragen-mannen/mezelf-sterker-paar-keer-bedrogen.104152

Je bent bedrogen en verlaten in je verleden; dan is het natuurlijk niet zo gek dat jouw zelfvertrouwen (en je zelfbeeld misschien ook wel?) een flinke opdonder heeft gehad. Misschien zou je, om te beginnen, iets kunnen doen om je zelfvertrouwen/zelfbeeld flink op te krikken. Hiervoor zijn vele cursussen te volgen. Verder is het belangrijk, denk ik, om je te realiseren dat jij zelf (ervan uitgaande dat je zijn internet geschiedenis stiekem bekijkt) niet geheel eerlijk bezig bent... dat gaat inderdaad wel heel erg ver. Los even van het feit, dat dit te begrijpen is gezien je wantrouwen en je voorgeschiedenis. Hoe je dit ook kunt verhelpen is open en eerlijk naar je vriend zijn. Praat met hem, vertel hem, dat jij je zorgen maakt over zijn (vermeende??) interesse voor zijn ex. Dat je bang bent hem te verliezen. Speel open kaart zonder verwijten. Hou het bij jezelf; tenslotte is het jouw probleem en dat wil jij, samen met hem, oplossen. Hij kan niet meer doen dan jou niet bedonderen, maar als jij wantrouwend blijft, dan is dat een angel in jullie relatie. Daar kan hij niks aan veranderen, maar jij wel. Heel veel succes!

Je wordt minder wantrouwend door jezelf meer te waarderen. Dan wordt het minder bedreigend dat hij nog steeds haar facebook pagina bekijkt. Hoe waardeer je jezelf meer? Zo'n moment heb je vast al eens meegemaakt. Denk daaraan terug en reageer op de situatie nu vanuit die kracht! Je vriend is vast blij als je meer in je zelfvertrouwen zit dan in je wantrouwen. Lukt je dat niet: ga met een coach praten. Een buitenstaander kan je hier zeker mee helpen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100