Aan welke factoren ligt dat een oudere zwangere vrouw grotere kans heeft op een kind met afwijkinge?

Aan welke factoren ligt het precies dat een oudere zwangere vrouw grotere kans heeft op een kind met afwijkingen dan een jonge(re) zwangere vrouw?

Ligt het bijvoorbeeld alleen aan haar oudere eierstokken bijvoorbeeld? Of aan meer factoren. Zoja wat dan allemaal precies?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat komt doordat op latere leeftijd van de vrouw de kans groter is dat er iets mis gaat bij de vorming van de eicellen. Er kan bijvoorbeeld een extra chromosoom in een eicel terecht komen. Door zo’n extra chromosoom kan een kind geboren worden met een chromosoomafwijking. Het downsyndroom is daarvan een bekend voorbeeld. Er zijn ook chromosomale afwijkingen waardoor het kind niet levensvatbaar is en dat verklaart waarom oudere vrouwen meer kans hebben om een miskraam te krijgen.
De leeftijd van de vader speelt trouwens géén rol bij de kans op een chromosoomafwijking.

Bovendien kan een zwangerschap op latere leeftijd door de extra belasting van het vrouwelijk lichaam typische ouderdomskwalen veroorzaken, zoals een te hoge bloeddruk en diabetes. Daardoor stijgt de kans op groeivertraging van de foetus, wat ertoe kan leiden dat de baby te vroeg geboren wordt of een laag geboortegewicht heeft.
Amadea
een jaar geleden