Hoe kom ik van jaloezie en twijfels af?

Beste lezers,
Sinds 3 jaar heb ik een relatie.Wij zijn even uit elkaar geweest en nu terug bij elkaar.Reden hiervoor was dat hij had gelogen&vreemd was gegaan.Hij beweert dat hij verandert is&van zijn fouten heeft geleerd.Hij doet echt zn best maar ik ben nog jaloers&heb twijfels.Ik kom maar niet van dit gevoel af.Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan.Ik hou van hem.Ik heb hem uitgelegd dat ik er moeite heb&hij zegt dat hij volkomen begrip voor heeft&zegt ervan te hebben geleerd.
Mijn vraag aan jullie is of jullie tips hebben hoe ik van mijn jaloezie af kom?Als hij ergens naartoe gaat denk ik dat hij met vrouwen is.Ik heb er echt moeite mee.
Alvast bedankt!!
Gr,
Danielle

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand veranderd niet. ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommigen veranderen wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat je nooit meer van deze gevoellens afkomt als ervaring deskundige met vreemdgaande mannen kan ik je vertellen dat ook al ben je een stuk verder dit altijd zal blijfen meespelen , ook al slijt het op den duur dat je dit heb moeten meemaken maar de achterdocht blijft , het is triest om te zeggen , ik was een persoon vroeger die nooit jaloers was maar door menig keer te zijn bedrogen is de jaloezie toegenomen, als een man zegt dat ie verandert is geloof ik niet in , en je kan in relatietherapie gaan maar meestal eindigt de relatie dan alsnog ik zou zeggen volg je hart kijk wat voor jou het beste is want gevoellens zet je ook niet zomaar op zij , als je er mee kan leren leven zou ik hem nog een kans geven maar dit ook aan hem duidelijk maken dat ie maar een kans krijgt !!!! en anders denk ik wel wat je weet wat je moet doen sterkte ermee
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een persoon veranderd niet in het laatste gesprek dat je met hem had, hij is wie hij al die jaren is geweest.

Antwoorden (3)

Heb je last van onzekerheid, vertel het je partner dan.Vraag jezelf eens af waar je eigenlijk bang voor bent. Waarom ben je zo bang dat hij ervan door gaat? Is deze angst reëel of zit er iets anders achter?
Zorg ervoor dat jullie beiden je eigen bezigheden en ruimte binnen jullie relatie hebben.Geef hem de ruimte, creëer je eigen bezigheden. Ga lunchen met een vriendin als hij een zakenlunch heeft, schrijf je in voor een cursus of bij de sportschool. Onderneem dingen zonder hem. Werk samen naar een stabiele relatie toe. Dat doe je door met elkaar te praten. Accepteer elkaars fouten en zwakheden en onderstreep elkaars sterke punten. Werk toe naar een intieme relatie waarin jullie je sàmen, maar ook ieder op zich, kunnen ontwikkelen.
Werk aan je zelfvertrouwen, geloof in jezelf en in hem, maar leidt naast het leven met elkaar, ook een leven waarin ieder zijn eigen ding kan doen. Met jaloezie houdt je hem niet vast, maar maak je je relatie stuk. Lukt dit je niet alleen, zoek dan hulp bij een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand kan wel zeggen ;ik ben veranderd. Maar woorden zijn geen daden. De tijd zal het leren. Daarnaast is relatietherapie een goed middel. Wat is de diepere reden van de ontrouw. Zolang dit niet is verholpen is er een kans op herhaling. Daarnaast moet je ook zelf hulp zoeken. Wat is de reden waarom je hem niet vertrouwd. Wil je het hem wel vergeven en is dat mogelijk. Natuurlijk ben je jaloers achterdoChtig ook dat moet slijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel begrijpelijk dat je moeite hebt hem weer te vertrouwen en jaloezie voelt. Als iemand met wie je zo´n diepe band hebt je bedriegt, kan dat ontzettend heftig zijn, dat kan je hele basisvertrouwen onder je uit slaan. Het is heel normaal dat dat tijd nodig heeft om te helen. Het is meestal niet een kwestie van dat de ander belooft dat hij/zij het niet meer zal doen, en dan vrolijk verder gaan. Het kan zo'n diepe pijn veroorzaakt hebben, dat dat echt verwerkt moet worden.

Je zou, gezamenlijk of alleen, eens met een psycholoog/therapeut kunnen praten. Vaak hebben we een hele warboel aan emoties in ons, die misschien onderling nog heel tegenstrijdig zijn ook (hem niet kwijt willen, maar hem ook niet dichtbij durven laten, etc.), en vaak zit het ook nog gekoppeld aan oudere ervaringen, herinnert de pijn je bijvoorbeeld aan hoe je ouders of andere mensen vroeger met je omgingen, en zit die extra lading er nu nog bovenop. Een psycholoog of therapeut kan je helpen om die chaos aan emoties helderder te zien, door gesprekken kan diegene helpen je te ontdekken wat je precies voelt en welke emoties met je partner te maken hebben en welke niet. Dat kan je gevoelens al meer tot rust brengen. Daarnaast kan diegene je helpen kijken naar wat je nodig hebt om weer te durven vertrouwen, wat je partner kan doen en wat je zelf kan doen, en hoe je er mee om kan gaan als je je jaloers voelt.
Als je partner bereid is mee te gaan, kan je het beste naar een relatietherapeut gaan, zo iemand kan jullie helpen op een goede manier hierover te communiceren met elkaar. Als jullie er nu over praten, kan het zijn dat jij bijvoorbeeld de diepste pijn niet durft te vertellen, maar dat wel nodig hebt om verder te kunnen. Of dat jij zijn gevoelens eigenlijk niet echt kan horen, omdat je eigen pijn nog te sterk in de weg zit om te kunnen luisteren. Of dat hij niet wil luisteren naar wat het met jou gedaan heeft, omdat zijn schuldgevoel of spijt in de weg zitten waardoor het voor hem te pijnlijk is om te horen hoeveel pijn hij je gedaan heeft. Of dat hij zijn emoties niet durft te vertellen tegen je, omdat hij vindt dat hij niet het recht heeft te 'klagen' omdat hij de schuldige is. Of dat jullie elkaar alleen maar van alles verwijten en in ruzies terecht komen. Een relatietherapeut kan jullie helpen wel te vertellen wat jullie voelen en elkaar ook echt te horen.

Je emoties verwerken kan natuurlijk ook op andere manieren. Bij je partner of...
(Ruimte is op, zie verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg:
... bij een goede vriend(in) of ouder flink uithuilen, razen, tieren, de ander een kussen laten vasthouden dat je als boksbal kan gebruiken. Gewoon alle pijn eruit gooien. Voor sommige mensen kan dat erg opluchten. Als je het gevoel hebt dat je je emoties niet echt durft toe te laten, niet echt durft te voelen wat het met je gedaan heeft maar het onderdrukt, kan je zoeken naar een manier om ze wel echt helemaal toe te laten. Dat kan even eng zijn, soms kan je het gevoel hebben dat als je eenmaal begint te huilen, je nooit meer zal stoppen met huilen. Maar als pijn er echt mag zijn, kan dat de pijn lichter maken.
Als dat veiliger voor je voelt, kan je vragen iemand die je vertrouwt bij je te zijn, om je te troosten, of je kan het juist alleen doen en jezelf te troosten. Je emoties verwerken kan ook via creatieve manieren. Als je er iets mee hebt, kan het fijn zijn om je emoties of gedachten bijvoorbeeld op te schrijven, in tekeningen te verwerken, in gedichten, in muziek, in dans, in toneelspel, etc.
Of juist muziek, dans, etc. te zoeken waar datzelfde gevoel al in zit, bijvoorbeeld lekker meebleren met liefdesverdrietliedjes. Er is een Nederlands boek van een paar jaar geleden, vol interviews met mensen waarvan de partner vreemd was gegaan. Ik weet niet hoe het boek heet, maar er zullen vast wel meer boeken zijn over dit onderwerp. Voor sommige mensen kan het fijn zijn om te lezen over hoe andere mensen die dit hebben meegemaakt, zich voelden.