Schoonmams stookt in relatie achter mijn rug om wat moet ik doen????

Hallo iedereen
Ik zit nu al 5 maanden ziek thuis, zwaar overspannen met verschillende kalmeringsmiddelen en slaapmiddelen. Gaat dus even niet lekker met me al ben ik wel op betere weg gelukkig. Ben nu een aantal jaren samen met mijn huidige vriend, we zijn verloofd en wonen samen. We hebben een hoop meegemaakt met zn twee waaronder het overlijden van zijn vader. Dit hebben we samen doorstaan we weten wat we aan elkaar hebben en we zijn er voor elkaar. In mijn familie ook een aantal sterfgevallen geweest.
Ik heb helaas een schoonmoeder die alleen maar aan het stoken is. Welliswaar achter mijn rug om tegen mijn vriend. Zoals; "Ik snap niet dat je niet gek van haar word nu zo" "je leeft ongezond" "ze is zo aanhankelijk en klemerig naar je" "een jongen van jou leeftijd hoort te feesten en met zijn vrienden te zijn" "het lijkt wel of jullie een siamese tweeling zijn" "ze moet is zorgen dat je prakje klaar staat als je nu uit je werk komt"
( terwijl ik weinig energie heb en niet alleen naar de winkel kan nog ivm paniekaanvallen ) Ga zo maar door.. Dit is eigenlijk altijd al zo geweest.. Toen hij vertelde over verloving zei ze; "weet je dat wel zeker, ze is zo aanhankelijk en zeker nu word je daar niet gek van" ga zo maar door. Ik sta met m'n rug tegen de muur.. Ik ben zo bang dat dit in de toekomst onze relatie zal breken terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat we bij elkaar horen. Gelukkig hij ook en hij weet ook waar zn moeder mee bezig is.. Maar ze gaat maar door.. En nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doet dit alleen achter mijn rug om tegen mijn vriend dat stoken en in mijn gezicht "aardig"...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dit de oplossing
http://youtu.be/8TXG4Z5eQp4
ItisILeClerc
11 jaar geleden
daar zijn schoonmoeders voor, om te stoken

Antwoorden (3)

Jij moet en kunt hier niets aan doen, dat zal je vriend moeten doen, hij moet zijn moeder duidelijk maken, dat jullie gelukkig zijn samen en dat hij op deze manier wil leven, dat ook mannen voor het eten kunnen zorgen. Dit is geen reden om zware discussies of ruzie met je vriend aan te gaan, hij moet, als hij dat wil, zijn moeder het zwijgen op leggen, op een moment dat hij daar klaar voor is. Een relatie is iets tussen 2 personen, als die relatie goed zit, kan niemand, ook je schoonmoeder niet, daar iets aan vernielen, of verslechteren. Zorg dat je een goede vertrouwensband met je vriend hebt en houdt, maar zeur niet over zijn moeder, dat kan gevoelig aankomen, we hebben allemaal maar 1 moeder en kunnen daar zelf over mopperen, maar een ander, ook je geliefde mag dat niet doen, dat is altijd tegen het zere been.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat het het beste is als zij dat inderdaad weet. Maar is het dan niet slim om gewoon de confrontatie aan te gaan met haar ( zie hieronder ) Ik zit zo onwijs in een dilemma, ik zit al niet lekker in m'n vel en dit is al zo lang aan de gang dat word ik gewoon een beetje beu :( Ook voor m'n vriend is het niet leuk om te horen, ik ben altijd degene die er voor hem is en dan word er zo over mij gepraat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet zelf het gesprek aangaan, je bent overspannen, het gaat nu beter met je, laat je vriend dit regelen, het is zijn moeder, hij kent haar door en door, van hem accepteert zijn moeder makkelijker kritiek dan van jou, als ze negatief tegen jou praat, is het wat anders, dan mag je daarop antwoorden wat jij vind, in dit geval doet ze tegen jou aardig en normaal, maar tegen je vriend zegt ze andere dingen dan tegen jou, het is aan je vriend voor jou op te komen en zijn moeder de mond te snoeren, bemoei je er niet mee, denk aan je gezondheid en je relatie, als dit explodeert lopen deze beide gevaar. het contact met haar verbreken, is ook niet goed, dat levert ook weer spanningen op, want waar leg je dan de grens, mag er in huis nog wel over haar gesproken worden, eet je vriend daar wel of niet op feestjes? Maak het niet ingewikkelder dan het is, praat er eens goed over met je vriend, op het moment dat hij je verteld, dat zijn moeder weer kwaad spreekt over jou. Probeer dan rustig en redelijk met hem te praten en luister ook naar elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe heb ik altijd mijn best gedaan.. Ik ben overal mee naartoe gegaan, etentjes enz. In het begin was het anders mijn vriend is niet van verjaardagen en partijtjes dus zegde hij ze af.. Ik wilde altijd gaan ik houd van gezelligheid enzo. IK werd erop aangekeken en t is mijn schuld dat we niet gingen..
Er zijn een aantal weken geweest dat ook mijn vriend geen contact had met haar en ik ook niet. Het ging om het feit dat we mijn moeder naar schiphol zouden brengen wat allang was afgesproken dus ergens niet bij konden zyn. Toen werd er gezegd dat alles om myn familie draait.. terwijl mijn opa net overleden was.. We hebben toen weken ook geen contact gehad. Uiteindelijk dat het weer goed kwam dachten we een nieuwe start..
Maargoed het gaat nu al jaren zo.. Blijf er alleen maar over malen en t moet gewoon een keertje ophouden.. Kweet niet of hij de moed heeft om het alleen te doen het gesprek met zijn moeder..
In het begin liet hij het gebeuren en elke x als we ruzie hadden ( wat gezond is in een relatie af en toe natuurlijk ) en zn moeder belde toevallig werd alles verteld van de ruzie..
Mijn vriend zegt ook te weten dat ze hem voor zichzelf wil..
"want ze ziet hem zo weinig" en bellen elke dag soms wel meerdere keren..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij mee gaat naar dit gesprek, is de kans zeer aanwezig dat jij aangevallen wordt, de vraag is, kun jij dat aan, ik denk het niet, gezien je gezondheidssituatie. Laat je vriend dit oplossen, maak hem duidelijk dat er geen andere optie is. Ik begrijp dat dit moeilijk is, niet alleen voor jou, maar ook voor je vriend. Zelfstandig worden is moeilijk, er zal niemand zijn die zegt dat dat makkelijk is, maar er is een moment, dat moeder haar kind moet laten gaan en op dat moment moet een kind sterk genoeg zijn, om op eigen benen te staan. Ik denk dat dat proces tussen hen nog niet, geheel klaar is, laat je vriend dit doorbreken, geef hem de kans, om te ervaren hoe dat is. Het is nu de tijd, om aan zijn moeder te laten zien dat hij een man is en niet meer het jongetje, dat naar haar luistert, als zij dat wil. Een volwassen persoon maakt zijn eigen keuzes, neemt zelf beslissingen en laat moeder niet de boel domineren.
Kijk er eens op deze manier na, zonder je vriend daar de schuld van te geven, dit is iets tussen moeder en zoon, daar moet jij je afzijdig van houden, wat niet wil zeggen, dat jij je vriend niet mag steunen, zij hebben deze situatie samen zover uit de hand laten lopen, geef ze de ruimte de navelstreng door te knippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap ook wel precies wat je bedoeld ze heeft m in t verleden ook verwaarloosd.. Maar zij denkt gewoon dat ik niks doe, dat zo ziek ben geworden heeft er ook mee te maken dat ik alles alleen heb gedaan omtrent het huis en de financiën + nog een fulltime baan en studie erbij + heel veel dingen in mijn verleden.. En elke keer als ze elkaar spreken en ik ben er NIET bij wordt er negatief over me gesproken.. Zodra ik er ook maar bij ben is er niets aan de hand..
Het doet me echt heel erg veel zeer dat iemand zo over mij praat en ik zo onwijs me best doe.. Als ik met mn vriend daar op de bank zit.. Dat zit zij door zn hoofd en over zn rug te aaien.. en ik zit er ergens naast..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
** Ik heb ook het gevoel dat ik nooit geaccepteerd ben.. In m’n gezicht aardig doen maar achter mijn rug om kan er geen goed woord vanaf.. Ik merk ook dat zijn familie van zijn moeders kant anders tegen mij is dan in het begin.. Dat merkt hij zelf ook..
Laatst hadden we een etentje met de familie en ja ik kan moeilijk tegen drukte en warmte en harde stemmen om me heen in deze situatie en gebruik natuurlijk kalmeringsmiddelen hiervoor. Daardoor zat ik wat stil in een hoekje. Paar dagen na het etentje word mijn vriend gebeld met de boodschap; "Jaa dat etentje kostte hartstikke veel geld en zij zit daar maar een beetje in een hoekje chagrijnig te kijken, straks word je niet meer uitgenodigd voor een etentje!"
Terwijl ik vindt van mezelf dat het al een hele prestatie is geweest dat ik mee ben gegaan! Dit wil ze denk ik niet zien..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik mis in jouw reacties, is hoe en of jij steun krijgt van je vriend, vraag dat jezelf af en als dat niet, of niet voldoende het geval is, zeg dan tegen hem dat je dat nodig hebt, jullie zullen samen verder moeten, dan moet je elkaar steunen en soms dingen ondernemen, die niet makkelijk zijn. Hij laat zijn moeder duidelijk te ver gaan hierin, hij moet meer voor jou opkomen en zijn moeder, hoe moeilijk dan ook, niet de doorslag laten geven, over zijn handelingen, je moet je moeder altijd met respect behandelen en een moeder hoort haar zoon met respect te behandelen, dat komt hier maar van 1 kant, van je vriend, zijn moeder respecteert zijn keuzes niet en probeert hier op in te grijpen, dat moet hij niet toelaten, hij is volwassen en hoort zich zo te laten behandelen. Zijn moeder moet jouw accepteren en om wille van haar zoon, niet afkraken, dit moet gestopt worden, dat moeten zij samen doen, jij bent maar een fiche in dit geval, dat ingezet wordt door zijn moeder, geen pionnetje dat het spel meespeelt, jij bent hierbij, onbedoeld de inzet geworden, laat je vriend dit stoppen.
Je bent op de goede weg, je zegt dat je goed bezig bent, nu hij nog.
Je vriend moet haar confronteren waar jij bij bent en jullie moeten samen met haar het gesprek aangaan. Als zij weet waar jij mee zit en dat zij jou nog eens extra stress bezorgd, zal ze zich waarschijnlijk rot schamen. Is dit niet zo, dan moet je je vriend duidelijk maken dat jij geen contact meer met haar wil. Dat wil niet zeggen dat je vriend moet kiezen tussen jou en zijn moeder, maar wel dat jij voor je zelf opkomt en haar gedrag niet pikt. Misschien komt alles wel goed als jullie even afstand hebben genomen en zij ziet dat haar zoon van jou houdt en jullie het samen goed hebben..... Sterkte en beterschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel kun je aan een maatschappelijk werker, therapeut of onafhankelijke 4e persoon vragen om het gesprek te leiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Afstand tussen jullie: tussen jou en je schoonmoeder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heyhey Ik heb ook het gevoel dat ik nooit geaccepteerd ben.. In m'n gezicht aardig doen maar achter mijn rug om kan er geen goed woord vanaf.. Ik merk ook dat zijn familie van zijn moeders kant anders tegen mij is dan in het begin.. Dat merkt hij zelf ook..
Laatst hadden we een etentje met de familie en ja ik kan moeilijk tegen drukte en warmte en harde stemmen om me heen in deze situatie en gebruik natuurlijk kalmeringsmiddelen hiervoor. Daardoor zat ik wat stil in een hoekje. Paar dagen na het etentje word mijn vriend gebeld met de boodschap; "Jaa dat etentje kostte hartstikke veel geld en zij zit daar maar een beetje in een hoekje chagrijnig te kijken, straks word je niet meer uitgenodigd voor een etentje!"
Terwijl ik vindt van mezelf dat het al een hele prestatie is geweest dat ik mee ben gegaan! Ik doe zo erg m'n best, al jaren, ik doe de was, ik kook, ik houd het huis schoon ik doe de administratie ik heb het huisje alleen opgeruimd opnieuw ingedeeld en gedeeltelijk al opgeknapt in het verleden!
En nog doe ik het niet goed.. Hoe zal het gaan als ik kids heb? Ik kan er gewoon niet tegen dat deze dingen achter mijn rug gebeuren, waarom doet ze dit niet in mijn gezicht.. Ik snap dat mijn vriend alleen z'n mams nog heeft en dit weet zij natuurlijk.. Hoe zou mijn vriend dit moeten aanpakken? Als we daar zitten vertellen dat ik weet wat ze over me zegt?
Je hebt hier gewoon te maken met een moeder die het beste wil voor haar kind. En soms zijn ze daar niet zo tactisch in. Ook spreekt ze vanuit eigen ervaringen misschien of in ieder geval een oordeel of overtuiging die ze op haar zoon projecteert.
Wees er niet bang voor. Ze doet toch wat ze wil dus ingrijpen heeft geen zin. Overigens, het is de 'taak' van je vriend om hierin zich te uitten naar haar toe.
En verder, bekijk eens voor jezelf in welk opzicht ze gelijk heeft. Want dat is ook een punt; hoe meer jij je er druk om maakt, hoe meer het zegt over waar je zelf ook niet vrij in bent. Je hebt misschien dezelfde angsten als haar.. om niet te claimerig te zijn, te aanhankelijk te zijn, etc. Anders zou het je niet zo triggeren.
Zo werken die dingen, misschien is er iets waar je je best wat meer zou kunnen inzetten. Gezond leven/eten, zorgen voor het huishouden , 'z 'n prakje klaarhebben' etc.
Dit zorgt ook voor structuur en dat kun je gebruiken. En zo werk je ook aan jezelf.

succes ermee! sterkte..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Het probleem is, dat ik dit voordat over spannen was, altijd al deed.. Koken is ziezo mijn beroep hiervoor heb ik geleerd en ben ik voor afgestudeerd.. Dus waarom zouden we niet gezond leven.. Oke, ik rook, hij niet.. Huishouden heb ik altijd al gedaan.. Tot ik eigenlijk niet meer kon.. Maar ben altijd dingen in huis blijven doen zonder hulp van hem of wie dan ook. Hij is gewoon geen huishoud man... Dus hoef ik op die manier niet allemaal aan mezelf te werken.. Dit heb ik altijd al in me gehad omdat ik al vrij vroeg op mijn 16e jaar op mezelf ging wonen en ook nog een half jaar alleen in het buitenland heb gewerkt.
Ben dus altijd een zelfstandige dame geweest die hygiëne etc. erg belangrijk vind en zeker ook van gezonde voeding houd. Daarom erger ik me er zo aan, ik weet niet waar ze het allemaal vandaan haalt.. Ook mijn vriend ziet het hoor dat ik het allemaal in m'n eentje doet zonder hulp van hem. En waar ze claimerig vandaan haalt.. Ik heb werkelijk geen idee.. Hij is 1x mee geweest naar de psycholoog en voor de rest zijn we allebei gewoon vrij en doen onze eigen dingen.. thnxx voor je reactie