Schoonmams stookt in relatie achter mijn rug om wat moet ik doen????

Hallo iedereen
Ik zit nu al 5 maanden ziek thuis, zwaar overspannen met verschillende kalmeringsmiddelen en slaapmiddelen. Gaat dus even niet lekker met me al ben ik wel op betere weg gelukkig. Ben nu een aantal jaren samen met mijn huidige vriend, we zijn verloofd en wonen samen. We hebben een hoop meegemaakt met zn twee waaronder het overlijden van zijn vader. Dit hebben we samen doorstaan we weten wat we aan elkaar hebben en we zijn er voor elkaar. In mijn familie ook een aantal sterfgevallen geweest.
Ik heb helaas een schoonmoeder die alleen maar aan het stoken is. Welliswaar achter mijn rug om tegen mijn vriend. Zoals; "Ik snap niet dat je niet gek van haar word nu zo" "je leeft ongezond" "ze is zo aanhankelijk en klemerig naar je" "een jongen van jou leeftijd hoort te feesten en met zijn vrienden te zijn" "het lijkt wel of jullie een siamese tweeling zijn" "ze moet is zorgen dat je prakje klaar staat als je nu uit je werk komt"
( terwijl ik weinig energie heb en niet alleen naar de winkel kan nog ivm paniekaanvallen ) Ga zo maar door.. Dit is eigenlijk altijd al zo geweest.. Toen hij vertelde over verloving zei ze; "weet je dat wel zeker, ze is zo aanhankelijk en zeker nu word je daar niet gek van" ga zo maar door. Ik sta met m'n rug tegen de muur.. Ik ben zo bang dat dit in de toekomst onze relatie zal breken terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat we bij elkaar horen. Gelukkig hij ook en hij weet ook waar zn moeder mee bezig is.. Maar ze gaat maar door.. En nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jij moet en kunt hier niets aan doen, dat zal je vriend moeten doen, hij moet zijn moeder duidelijk maken, dat jullie gelukkig zijn samen en dat hij op deze manier wil leven, dat ook mannen voor het eten kunnen zorgen. Dit is geen reden om zware discussies of ruzie met je vriend aan te gaan, hij moet, als hij dat wil, zijn moeder het zwijgen op leggen, op een moment dat hij daar klaar voor is. Een relatie is iets tussen 2 personen, als die relatie goed zit, kan niemand, ook je schoonmoeder niet, daar iets aan vernielen, of verslechteren. Zorg dat je een goede vertrouwensband met je vriend hebt en houdt, maar zeur niet over zijn moeder, dat kan gevoelig aankomen, we hebben allemaal maar 1 moeder en kunnen daar zelf over mopperen, maar een ander, ook je geliefde mag dat niet doen, dat is altijd tegen het zere been.

Je vriend moet haar confronteren waar jij bij bent en jullie moeten samen met haar het gesprek aangaan. Als zij weet waar jij mee zit en dat zij jou nog eens extra stress bezorgd, zal ze zich waarschijnlijk rot schamen. Is dit niet zo, dan moet je je vriend duidelijk maken dat jij geen contact meer met haar wil. Dat wil niet zeggen dat je vriend moet kiezen tussen jou en zijn moeder, maar wel dat jij voor je zelf opkomt en haar gedrag niet pikt. Misschien komt alles wel goed als jullie even afstand hebben genomen en zij ziet dat haar zoon van jou houdt en jullie het samen goed hebben..... Sterkte en beterschap! Toegevoegd na 1 minuut: Eventueel kun je aan een maatschappelijk werker, therapeut of onafhankelijke 4e persoon vragen om het gesprek te leiden. Toegevoegd na 3 minuten: Afstand tussen jullie: tussen jou en je schoonmoeder

Je hebt hier gewoon te maken met een moeder die het beste wil voor haar kind. En soms zijn ze daar niet zo tactisch in. Ook spreekt ze vanuit eigen ervaringen misschien of in ieder geval een oordeel of overtuiging die ze op haar zoon projecteert. Wees er niet bang voor. Ze doet toch wat ze wil dus ingrijpen heeft geen zin. Overigens, het is de 'taak' van je vriend om hierin zich te uitten naar haar toe. En verder, bekijk eens voor jezelf in welk opzicht ze gelijk heeft. Want dat is ook een punt; hoe meer jij je er druk om maakt, hoe meer het zegt over waar je zelf ook niet vrij in bent. Je hebt misschien dezelfde angsten als haar.. om niet te claimerig te zijn, te aanhankelijk te zijn, etc. Anders zou het je niet zo triggeren. Zo werken die dingen, misschien is er iets waar je je best wat meer zou kunnen inzetten. Gezond leven/eten, zorgen voor het huishouden , 'z 'n prakje klaarhebben' etc. Dit zorgt ook voor structuur en dat kun je gebruiken. En zo werk je ook aan jezelf. succes ermee! sterkte..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100