Het mag zeker. Heel veel zwembaden bieden al babyzwemmen vanaf 2 maanden aan. Op de site van nederlandsezwembaden.nl staat bijvoorbeeld het volgende:

"Baby’s zijn van nature uit heel goede zwemmers, want in de baarmoeder deden ze niets anders. In principe zou je meteen na de geboorte met je kindje kunnen gaan zwemmen, maar toch wacht je beter nog wat af.
Baby kan best eerst thuis kennismaken met water. Vooral blaasoefeningetjes in een niet al te warm kinderbadje zijn een belangrijke voorbereiding op de latere zwemlessen. Zo leert de baby al adem te halen in het water. Indien het kindje zich eens verslikt tijdens een leerrijke badsessie, dan mag je het nog steeds speels besprenkelen met wat water. Is het overduidelijk dat de baby er geen plezier meer in heeft? Stop dan meteen, want het kleintje moet zich in de eerste plaats veilig voelen bij jou.

Babyzwemmen leeftijd: vanaf ongeveer 2 maanden

Het lijkt zeer vroeg, maar een baby van 2 manden kan al meedoen aan het Puppy-zwemmen!
Het juiste moment voor jouw kind hangt echter van meerdere factoren af, zoals de gezondheid van jou en van je kindje (ga niet babyzwemmen bij de volgende gezondheidsklachten: koorts, open wondjes, oog- en oorontsteking, luchtwegklachten of vlak na een vaccinatie), of je baby te vroeg is geboren, het advies van het consultatiebureau en de regels van het zwembad waar je gaat zwemmen.
Het zwembad blijft de eerste weken verboden terrein. Jonge baby’s hebben meer kans om een infectie te krijgen (het is niet nodig te wachten tot je baby alle vaccinaties heeft gekregen). Daarnaast staat hun warmte regulatie de eerste weken nog niet op punt. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat er afkoeling optreedt. Als je baby ongeveer 2 maanden oud is, dan is hij de waterspelletjes van thuis al goed gewoon en zijn de infectierisico’s tot een minimum herleid "

Echter heb ik net als Sereph ook wel eens gehoord dat het voor sommige baby's helemaal niet goed is, en dat er zelfs mensen (medici) zijn die het voor alle baby's afraden... Ik denk, na wat gegoogled te hebben, dat de meningen sterk verschillen. Maar de meeste stemmen voor, met ongeveer bovengenoemde argumenten. Maar ik zou als ik jou was geen enkel risico willen lopen en mijn huisarts vragen wat hij er van vindt voor specifiek jouw kindje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer heldere uitleg, ontzettend bedankt 

Andere antwoorden (4)

Tegen ons heeft de kinderarts gezegd: niet voordat je kind een half jaar is. En liever het eerste jaar helemaal niet in en binnenbad of tropisch zwemparadijs. Het chloor wat je baby net boven het water inademt is net zo schadelijk als sigarettenrook.
En veel groter risico op oorontsteking.
Dit is wat hij letterlijk heeft gezegd en hebben wij ons aan gehouden. Wil niet zeggen dat het niet goed gaat maar ik wilde het risico niet nemen. Hij zal het wel weten. En zal het niet voor niets zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Amstelveen heb je een zwembad waar heel weinig chloor wordt gebruikt.
Babyzwemmen word vaak gedaan en zelfs ook in groep, soort van zwemles. Het mag dus zeker maar heb pas wel gelezen dat de chloor niet zo gezond zou zijn, kans op astma zou oa vergroten. Vanaf een jaar zou het niet meer zo kwaad kunnen. Misschien toch nog maar even wachten? Meer uitleg op de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, je mag ze gewoon mee naar binnen nemen. Of je met je baby gaat zwemmen, dat mag je zelf weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan en mag ik heb het zelf met me dochter gedaan vanaf 2 maanden en heb er bewust voor gekozen om in het 1mtr tot 1,40mtr bad te gaan om boven genoemde reden niet alleen de chloor maar dreumes en peuterbadjes van 20cm bevatten naar mijn mening veel bacteriën en super veel chloor omdat weer onschadelijk te maken, dus het tussen bad is een goede oplossing minder chloor meer water en minder ziektekiemen om het zo maar te zeggen, je baby vind het geweldig het is een soort gewichtloosheid die peuterbaden van 10 a 20cm raad ik persoonlijk op deze leeftijd af. veel plezier