Mijn aanstaande heeft waarschijnlijk een kind uit een vorige relatie, het kind is erkend door de nieuwe partner van die vrouw... en nu?

De exvriendin wilde toenertijd geen dna test doen, (zoon is nu 4) terwijl mijn as dit wel wilde, haar nieuwe partner heeft het kind erkend, maar kunnen ze later alsnog aan de deur komen voor alimentatie of dna test o.i.d.?
Wij willen nl zelf een gezin, maar ik zit niet te wachten op een evt zoontje erbij... En hoe zit dat met ons huwelijk, maakt hij later kans op mijn bezittingen?
(Dit klinkt allemaal hard en grof, maar dit is een discussie geweest in onze vriendengroep en ik weet niet hoe anders te omschrijven)

Toegevoegd na 6 dagen:
Mijn partner wil geen contact meer, hij vraagt zich dus af of hij uberhaupt ooit verplicht is mee te werken aan een dna test!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Je aanstaande heeft wel allimentatie plicht, als hij door DNA wordt aangewezen als natuurlijke vader, hij heeft hiermee verder geen enkel recht, alimentatie plicht heb je door het verwekken van je kind.
Het kind kan niet aan jouw erfenis komen, tenzij in je hem in je eventuele testament iets nalaat, hij heeft geen bloedband met jou, je erfenis gaat naar jouw bloedverwanten en je partner, mits er een huwelijk of geregistreerd partnerschap is getekend.
Maar overweeg nog eens goed, of je je man om geldzaken zijn zoon wil ontnemen, als het belangrijk is voor hem, kan het je relatie kosten, ga eens goed met elkaar in gesprek hierover.
Sterkte.

Toegevoegd na 6 dagen:
In Nederland kan de rechter je verplichten, mee te werken aan een DNA onderzoek, ook kan je de plicht opgelegd worden, alimentatie te betalen, het bezoeken van je kind, kan je niet via het gerecht verplicht worden. Al is het in jullie geval, omdat de nieuwe partner het kind erkend heeft, het wel de moeite, als dit gebeurd hiertegen bezwaar aan te tekenen, neem dan wel een goede advocaat, die gespecialiseerd is in familierecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als vraagsteller in een ongeluk komt te overlijden en vlak daarna haar man (dan) dan zou haar geld wel naar zijn zoon kunnen gaan als er later wel is bevestigd dat het zijn zoon is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dan wel, maar dat kun je voorkomen door een testament op te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan je niet. Je kan niet zomaar je kind onterven. Ieder kind krijgt een kindsdeel of ze krijgen allemaal niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is trouwens zo, dat als je vader je niet erkent, wat iets anders is dan het vaststellen, dat je de natuurlijke verwekker bent, je helemaal geen zoon van hem bent, je bent dan wettelijk gezien geen bloedverwant en erft dus helemaal niets. Ik kan om de 1 of andere reden geen linken meer kopiëren, dus ik hoop dat ik het uit mijn hoofd nog weet:
www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-het-krijgen-van-een-erfenis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval heeft de andere partner het kind erkend, kan die het kind dan 'ont-erkennen' (ontkennen?) als er ooit een vaderschapstest zou worden geëist door de moeder? Dat lijkt me vreemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof dat het tegenwoordig zo is dat de gehuwde partner alles krijgt, niet de kinderen. Dit had ik laatst uitgezocht. Heel oneerlijk, maar het klopt wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet oneerlijk Ytje, dit is ter bescherming van de partner gewijzigd. De kinderen krijgen een geldelijke vordering, die pas na overlijden van de partner kan worden opgeeist.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je erkenning ongedaan kan worden gemaakt, ik denk dat dat via de rechter wel zal kunnen, maar dat is dus gissen.
Appeltje, ik ben het met je eens, toen mijn moeder overleed, hebben mijn broers en zussen en ik afstand gedaan van ons deel, zodat het aan mijn vader toekwam, het zou gewoon oneerlijk zijn, als hij door ons zijn huis zou hebben moeten verkopen. Terwijl hij, net als mijn moeder, zijn hele leven keihard heeft gewerkt.