Mijn vriendin heeft een minderwaardigheidscomplex wat kan ik doen om dit uit haar hoofd te krijgen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, eerst een kat en dan een vriendin.
Waarschijnlijk is het gewoon toeval ;-)

Antwoorden (10)

Haar zelf dingen laten zoeken die het tegendeel bewijzen. Laat haar zelf zoeken, je kunt haar wel goed op weg helpen door alvast iets te noemen.

En natuurlijk.... volhouden. Haar zien opbloeien is je beloning, en die is echt de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste aandeel in het oplossen hiervan heeft ze zelf in handen, jij kan haar alleen steunen en laten zien dat ze veel voor je betekent en dat je haar respecteert.
Het enige wat helpt is haar laten inzien dat ze net zoveel waard is als elk ander, maar maak dat maar wijs aan iemand waarbij het minderwaardigheidscomplex er diep in is geslopen.
Probeer er met haar over te praten en denk met haar mee over oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo maar uit haar hoofd te krijgen. Dat kost jaren. Als het haar functioneren in relaties en op haar werk erg beperkt zou ik naar een psychotherapeut gaan.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik bedoel natuurlijk: als ik een minderwaardigheidscomplex had en het zou mijn functioneren ernstig beperken dan zou ik naar een psychotherapeut gaan. Wat ik in het verleden trouwens ook gedaan heb. En dat heeft mij erg geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dat haar helpen dan, als jij naar de psychotherapeut zou gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het zo goed NovemberGra? Bedankt voor je reactie trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maf dat minnetje: van mij een plusje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was meer een grapje, maar zo is het inderdaad wel wat correcter ;)
Veel praten met verschillende mensen. Dan zie je dat iedereen wel ergens een minderwaardigheidscomplex over heeft. De 1 in mindere mate dan de andere. Of ze kunnen er veel beter mee omgaan. Elk mens is maar een mens. En geen een mens is iets menselijks vreemd over het algemeen. Elk mens maakt fouten. Dus waarom maken we ons eigenlijk druk?

Doe het zelf ook hoor... ;-) Maar dat vraag ik me weleens af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten, praten en nog eens praten met haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is lastig voor maar vooral voor je vriendin.

Allereerst lijkt het mij belangrijk dat zij in zichzelf gaat zoeken waar dit vandaan zou kunnen komen.

Hulp is altijd goed! Ik zou haar aanraden om haar gedachten te veranderen, dit is best moeilijk, maar oefening baart kunst!

Zolang zij zelf blijft bedenken dat zij een minderwaardigheidscomplex heeft, zal het blijven bestaan. Wanneer zij zou bedenken dat zij waardevol is en dit maar stevig genoeg blijft bedenken, groeit dit gevoel.

Hypnotherapie biedt mogelijk een uitkomst wanneer het een diep geworteld gevoel is of wanneer het voort komt vanuit een gebeurtenis in het verleden.

Hoop echt dat zij/jullie een weg vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het heel diep zit bij jou vriendin ,het gaat om haar gevoel .Jij kan haar zoveel complimentjes geven maar dan voelt ze het nog niet zelf. Je kan haar wel positief benaderen en zeggen dat ze er goed uit ziet dat ze iets goed gedaan heeft .Ik zou haar willen vragen wat zij nodig heeft om van haar minderwaardigheidscomplex af te willen komen . Ze zal het zelf moeten doen ,en wie weet met professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door haar onvoorwaardelijke liefde te geven doe je van jouw kant al alles. Jij bent geen psycholoog. Je moet dan ook niet de hulpverlener uit gaan hangen. In die relatie sta je niet tot haar. Heb haar lief met alles wat in je is. Dat is jouw taak. Niet praten, praten, praten, maar luisteren, luisteren, luisteren.

En bekijk welke taal van liefde haar het meeste raakt: bemoedigende woorden zeggen, hulp aanbieden, haar cadeaus geven, je tijd met haar delen of lichamelijke aanraking (de meeste mannen spreekt dit het meeste aan, maar zij is een vrouw...).
Gary Chapman heeft daar een boek over geschreven: de 5 talen van de liefde.

Richt je op haar. Niet op jezelf. En dat doe je met deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon er voor haar zijn.....zorg ervoor dat JIJ diegene bent die er altijd voor haar is. En vertel haar elke dag hoeveel je van haar houd en maak complimentjes....maar alleen als jij het ook echt meent. Niet gaan slijmen ofzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Michel, het is heel erg lastig, want vaak kun je niets goed doen. Als zij vraagt of je haar broek leuk vindt en je reageert niet snel genoeg heb je het alweer gedaan. Het is iets waar jullie samen aan moeten werken. Communicatie... Praat er samen over!