Hier zijn al meer discussies over gevoerd en je kunt hierover het volgende vinden:

Dubbele toestemming
De wet gaat uit van dubbele toestemming, volgens de tuchtrechter hoeft dit niet altijd. Uit de tuchtrechtspraak volgt dat een arts bij de begeleiding van het kind door één ouder niet altijd hoeft te vragen naar de gezagsverhoudingen of de toestemming van de andere - niet-aanwezige ouder, ook als hij weet dat ouders gescheiden zijn. Dit is alleen vereist als het om een ongebruikelijke, ingrijpende of niet-noodzakelijke behandeling gaat. In een acute situatie mag altijd zonder toestemming worden behandeld.

Belang kind leidend
Ook mag een arts onder omstandigheden de weigering van een gezagdragende ouder passeren. Het belang van het kind is leidend. Een en ander kan ook spelen als een onderzoek noodzakelijk is om mogelijke kindermishandeling vast te stellen of de gevolgen daarvan te behandelen. De weigerende ouder moet wel zo veel mogelijk tevoren worden geïnformeerd.

Dus het is een beetje afhankelijk van de aard van de medische behandeling en hoe de arts hier in staat, maar niet altijd is dubbele toestemming nodig.

Ook kun je eventueel je vraag voorleggen bij de Jurofoon om meer advies te krijgen.