kan je zonder dat je het merkt zwanger zijn, omdat je gewoon nog ongesteld wordt?

ik heb geleerd dat als je in je periode zit dat je lichaam de boel schoonmaakt,
maar nu vertelt iemand me dat je dan toch gewoon zwanger kan zijn.
wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat kan, en zeker de eerste drie maanden. Dat is dan niet een erg zware bloeding normaliter, maar toch blijkbaar genoeg om de gedachte aan zwangerschap in eerste instantie uit te sluiten. In heel, hele incidentele gevallen schijnt het zelfs voor te komen dat voldragen kinderen volkomen onverwacht te voorschijn komen !! (al is dat dan weer iets vaker bij vrouwen die om welke reden dan ook niet of nauwelijks menstrueren, bijvoorbeeld vanwege overgewicht)

Menstruatie, is inderdaad een verschijnsel van het lichaam dat zichzelf 'schoonmaakt' na een 'mislukte' vruchtbare cyclus (waarin je dus niet zwanger bent geworden). Het zorgvuldig voorbereide 'kamertje' wordt schoongemaakt, het nieuwe behangetje er 'afgetrokken', en de boel voor de volgende maand weer fris in te richten voor de volgende poging.

Maar ook wanneer je WEL zwanger bent, kunnen er kleine onttrekkingsbloedinkjes of een innestelingsbloeding optreden, die een nog onontdekte zwangerschap meer of minder kunnen maskeren. Een bloeding in het eerste trimester is derhalve ook lang niet altijd een teken van een miskraam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi beschreven. Kan inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met appeltje eens goed omschreven !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het ook helemaal mee eens!
Elke periode van ongeveer 28 dagen wordt het slijmvlies van je baarmoeder wat dikker. In dit slijmvlies zou een bevruchte eicel kunnen nestelen. Die bevruchting kan min of meer op 1 dag in die periode (dat noem je de eisprong) plaatsvinden als de eicel in de eileider wordt geschoten.

Als je ongesteld bent wordt een deel van het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit kan alleen als de eicel afsterft en wordt door hormonen geregeld. Ben je zwanger dan maakt de bevruchte eicel een hormoon die het slijmvlies in stand houdt en wordt je niet ongesteld. In normale situaties met een regelmatige menstruatie is het uitblijven van die menstratie een teken dat je zwanger kan zijn.

ALs je ongestelf bent en het slijmvlies wordt afgebroken kan je normaal gesproken niet ongesteld zijn. Marleen geeft aan dat dit wel eens voorkomt dat je bloed verliest tijdens de zwangerschap. Dan kan het lijken of je ongesteld bent. Maar een echte ongesteldheid waarbij het hele slijmvlies wordt afgebroken kan niet tijdens de zwangerschap. Dan zou je namelijk een miskraam hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ook voor kan komen is dat er bloed vrijkomt tijdens de innesteling. De bevruchtte eicel in de eileider daalt af naar de baarmoeder en als het zich in het baarmoederslijmvlies nestelt kan er ook wat bloeding optreden. Omdat je dan de menstruatie verwacht kan het zijn dat je denkt dat je niet zwanger bent.