financieel verantwoordelijk stiefdochter?

Ik en mijn vrouw hebben twee kinderen. Ik heb nog een zoon uit een eerdere relatie waarvoor ik k.alimentatie betaal, en mijn vrouw heeft een dochter uit een eerdere relatie waarmee ze co ouderschap heeft. Echter heeft haar dochter het hoofdverblijf bij haar vader. Ben ik financieel verantwoordelijk voor haar omdat ik met haar moeder getrouwd ben? Of ben ik niet financieel verantwoordelijk voor haar omdat ze haar hoofdverblijf bij haar vader heeft?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het gaat erom dat ik een herberekening kinderalimentatie heb aangevraagd en de nieuwe berekening op basis van 4 kinderen is. Maar er is twijfel of ik wel financieel verantwoordelijk ben voor mijn stiefdochter. Want als dat niet zo is dan zou het op basis van 3 kinderen berekend moeten worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Voor stiefkinderen hoeft in principe geen kinderalimentatie betaald te worden door de stiefouder.
De stiefouder heeft echter wel een zorgplicht tijdens het huwelijk met de biologische ouder ten opzichte van het stiefkind. Dit kan betekenen dat het inkomen van de stiefouder wordt meegenomen in de berekening van de alimentatie, indien jouw vrouw alimentatie aan de vader zo moeten betalen, omdat hij het kind onderhoudt en zij bij hem woont.
amc