is Liefde een emotie, of is Liefde meer dan dat?

omdat Liefde met zo veel gevoelens gepaard gaan vroeg ik me dat af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat versta jij onder liefde?
misschien dat het zo makkelijker te beantwoorden is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde is een heel scala...heel breed, dichtbij, oneindig, omarmend, als zand, groots, meeslepend, opwindend, passioneel, onvoorwaardelijk, teder, met discipline, veelvuldig, bereikbaar en onbereikbaar, loslatend, enzenzen.

Antwoorden (6)

Mijn persoonlijke mening is dat liefde niet per definitie een emotie is maar eerder een randverschijnsel van het oeroude instinct om voort te planten. Dat liefde een emotie wordt genoemd en zoals wij mensen het ervaren, is puur iets wat zo ontwikkelt is door het verstand. Kortom liefde is instinctief, rationeel en daardoor een emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan liefde voor iemand voelen en verliefd op iemand zijn, dan is de liefde een emotie, maar in een ander opzicht kan er alleen sprake van liefde zijn als er een echte relatie is tussen twee mensen waarin de gevoelens wederzijds zijn. Dus liefde is meer dan alleen een emotie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde bestaat voor het grootste deel uit gevoel, vertrouwen en van elkaar op aan kunnen. Dat laatste hoort eigenlijk wel bij vertrouwen maar veel mensen vergeten dit nog wel eens. Wat veel schade aan een relatie kan veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas vroeg ik me af wat het verschil is tussen emotie en gevoelens. Iemand vertelde mij toen dat hij dacht dat emoties het gevolg/de uitingen zijn van gevoelens. Ik kan me daar wel in vinden.

Vanuit dat kader gezien is Liefde veel meer dan een emotie, maar juist een intens warm geluksgevoel. Een gevoel waarin je graag intiem met je Geliefde wilt zijn, zowel geestelijk als emotioneel en, als het om een partnershiprelatie gaat, fysiek.
Een gevoel waarin je je verbonden voelt met de ander en als het heel diep en intens is voel jij je als het ware geamputeerd wanneer jullie om welke reden dan ook uit elkaar gaan.
Een gevoel waardoor je graag er wilt zijn voor de ander, waarin je jezelf mag zijn met al je gekkigheden en eigen-aardigheden en gebreken. Een gevoel waarbij je er niet aan moet denken zonder die ander door te moeten leven. Een gevoel dat eigenlijk niet goed te begrijpen is met het verstand maar daar ver bovenuit stijgt.
Ik heb een spreukje naast mijn computer hangen:
De Ware is niet degene die aan al je eisen voldoet, de Ware is degene voor wie je al je eisen laat vallen.

Vaak wordt gezegd dat het Liefde eigenlijk alleen een gevoel is om ervoor te zorgen dat er voor voortplanting gezorgd wordt...
ik ben blij dat dat niet zo is, want ik ben 56 jaar en kan mij allang niet meer voortplanten :-) maar gelukkig nog steeds intens liefhebben.

Nog fijner is dat Liefde niet alleen een gevoel is dat tussen liefdespartners bestaat.
Ik ben blij dat het niet zo is, want anders zouden kinderen geen Liefde kunnen voelen.
Ik ben blij dat het niet zo is want nu kan ik ook Liefde voor de dieren voelen, mijn kinderen, mijn aankomende kleinkind...etc... etc...
Liefde...
ach ja, Liefde voelt en is gewoon goddelijk.

Smiles.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liefe voor bloemen en planten, je gitaar, mensen die het moeilijk hebben, mensen die een handicap hebben, mensen met wie je gelijkgestemnd bent, mensen die je niet zo mag, omdat je tegen je eigen spiegel aan loopt bij hen (Leuk je te lezen Kristal, ik heb je gemist x )
Kristal
12 jaar geleden
Ha Forall :-)) Dank voor je + en fijn dat je me gemist hebt, {al klinkt dat laatste een tikje sadistisch ;-)) }
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd, en wat een mooie spreuk, Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Klaas, ja de spreuk sprak mij ook erg aan :-)
Wat mooi dat je Liefde met een hoofdletter schrijft !
Liefde gaat veel verder dan alleen gevoelens, emoties en rationeel handelen.
Dat zijn de meest gangbare vormen en uitingen als mensen het hebben over verliefdheid of genegenheid.
Liefde met een hoofdletter gaat veel stappen verder en is het gevolg van een groeiproces, het werken aan en het investeren in.
Liefde is overgeven aan, vrij voelen om jezelf te zijn, onvoorwaardelijk een band hebben.
Liefde is een sacrament, een teken = van betekenis zijn.
Dat kan zowel binnen een relatie ( waarbij lichamelijke intimiteit een ultieme uiting kan zijn), als ook buiten de relatie ( een hele sterke persoonlijke en geestelijke band met een ander).
Liefde heeft vele stadia, mede gevormd door levenservaring en leeftijd.
Liefde wordt ook gevormd door de wil om er in te blijven investeren, door te geven en te ontvangen.
De echte Liefde is er niet zomaar in een keer.
Echte verliefdheid wel ( maar dat is meer het beleven of ervaren van een emotie).
Echte Liefde heeft ook te maken met echt Mens zijn/worden.
Dat gebeurt niet in een dag of een week, daar moet je zelf ook steeds aan blijven werken en daar heb je (gelukkig) een leven lang de tijd voor !
Echte Liefde geeft energie en kan de grootste tegenslag overwinnen.
Een mens met Liefde is een grote krachtbron, voor zichzelf en voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig antwoord, dankjewel.
het 'eraan blijven werken' klinkt erg actief.
Liefde is m.i. ook heel stil, net passief, niet actief
een staat van Zijn, van Heelheid ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ipv net = niet passief..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je lieve woorden.
Liefde=>Liefhebben is een werkwoord, daar moet je aan blijven werken.
Pas als je jezelf liefhebt en accepteert dat je er mag zijn met al je kwaliteiten en talenten, dan pas kun je ook de ander leren liefhebben. Niemand is volmaakt, probeer daar ook niet aan te gaan werken, maar geniet van al het mooie en goede wat je in je hebt en wat je tegenkomt.
En inderdaad, als je het hebt over Liefde, gaat dat vele malen verder dan verliefdheid of genegenheid.
Liefde ervaren en ontdekken is van een ander niveau.
Liefde kan een manier zijn om een helende werking te ervaren, vandaar dat ik ook sprak van een sacrament, een teken met een grote betekenis.
Maar ook deze uitspraak is van een ander niveau en staat los van de dagdagelijkse betekenis.
Liefde tussen twee mensen is de wederzijdse aantrekkingskracht tussen hen.

In beeldspraak zou ik liefde als een 'langdurig brandend vuur' willen omschrijven.

Een emotie is in diezelfde beeldspraak een ophoog schietende vlam die niet speciaal langdurig hoeft te branden.

Natuurlijk mag liefde die totaal géén emoties in zich heeft niet als echte liefde worden aangemerkt.

Ik zou in dat geval hoogstens willen spreken van een zekere 'gehechtheid'

Liefde en emoties horen dus wel degelijk bij elkaar, maar kunnen, op een wat lager niveau, ook onafhankelijk van elkaar voorkomen.

Uit het voorafgaande kun je concluderen dat liefde méér is dan een emotie, simpel omdat emotie een bestanddeel van de liefde is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord Ton, dankje en plus.
vooral dat emotie een bestanddeel van de Liefde is.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi gezegd Ton +1