op verschillende momenten/manieren kan amicaal gedrag te ver gaan.

als een collega "te" amicaal (aardig) is, kan dat bij seksuele intimidatie eindigen, wat niet leuk is en meestal een van de twee betrokkenen z'n baan kost.

op een ander moment kan een collega om een heel andere reden "te" amicaal zijn en dan kan het over werk en prestatie gaan. (zie bron)

wanneer weet je nu of het te ver gaat bepaald gedrag? meestal voel je zo iets, er klopt iets niet, een hand op je schouder, iemand die op je bureau gaat zitten, te dichtbij je gaat zitten, eigenlijk iemand die je persoonlijk ruimte niet respecteert, daar komt het op neer.

zodra je dát merkt, "te dichtbij komen" op wat voor manier dan ook: alarm, let op wat er gebeurt, misschien moet je op dat moment zelf een stapje terug doen om je eigen ruimte weer te creëren.
wanneer je dat duidelijk genoeg doet, moet dat voor de ander opvallen.

uit de bron:

Pas op voor aardige collega's
door Florentine van Lookeren Campagne, 18-02-2010

Op het werk zijn we bijna nooit belangeloos aardig voor elkaar. En dat is niet erg, zolang we dat maar blijven doen.

Aardig zijn, daar is niets tegen. Laten we dat vooral allemaal doen. De aardigheden van een ander beleefd in ontvangst nemen hoort daar bij.

Maar hoe zit dat eigenlijk op het werk? Het begint bij een collega die koffie voor je haalt, maar terwijl hij het kopje koffie op je bureau zet, kijkt hij over je schouder mee naar je projectbegroting: ‘Twintigduizend? Is dat niet een beetje duur?' Even later komt hij met een printje aanzetten: ‘Vind je vast interessant. Past precies bij wat je wilt en ze doen het voor de helft van de prijs als je zegt dat je mij kent.' Voor je het weet is je project overgenomen door Aardige Arie. In het gunstigste geval strijkt Arie met de eer van jouw werk. In het ergste geval maakt Arie een fout waarvoor jij opdraait.

Aardige mensen, pas er toch mee op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zo redeneert kun je beter in een bunker gaan zitten want dan is de hele wereld een vijand. Als je er echt zo over denkt krijg ik bijna medelijden met je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom reageer je zo ? medelijden hoeft niet hoor, dorske. de hele wereld is geen vijand, de te amicale collega's om wat voor reden dan ook, heb ik meegemaakt. als je er anders over denkt: prima, dat mag, jouw ervaringen zijn kennelijk anders dan de mijne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog iets wat ik vergeet: deze vraag gaat over TE amicaal, niet over "vriendelijk". dat is heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een prima antwoord: te dichtbij komen.
Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Oppassen voor aardige Arie dus...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel plussers!

Andere antwoorden (1)

Als er weerstand wordt geboden tegen jouw gedrag, vertoon je te amicaal gedrag, dat gedrag kan zijn: iemand die je niet kent met je aanspreken, iemand die je amper kent met 3 zoenen begroeten, dus te vriendschappelijk doen, dat wordt niet op prijs gesteld, gedraag je volgens de normale gedragregels en je hebt hier geen last van.