Kan je tijdens je verliefdheid weten dat je met een levenspartner te maken heb?

Toen ik mijn vriendin leerde kennen voelde het heel goed en vertrouwd. Ik werd verliefd en zij maakte mij heel blij en gelukkig, met andere worden.. ze gaf mij zekerheid. Nu had ik eindelijk iemand gevonden bij wie ik me vertrouwd voelde en waarbij het andersom ook zo was. Als ik aan later dacht gaf mij dat een goed gevoel, een soort gevoel dat je weet dat het gaat gebeuren.

Nu vraag ik mij dus af of je dat wel kan voelen of het goed zit tussen twee personen? Is het niet de verliefdheid die je dat gevoel als een soort van " aanpraat" omdat beide personen dat willen? Toch vind ik dat raar want hoe verklaar je dan dat het goed en vertrouwd voelt en anders voelt dan met andere? Komt dat alleen maar omdat beide personen iets serieus willen of komt dat ook omdat beide personen aanvoelen ondanks dat ze verliefd zijn ook bij elkaar passen?

Ik zou graag willen dat iemand mij hierme kon helpen, het maakt mij namelijk een beetje onzeker. Zorgt de verliefdheid nou dat je dat allemaal zo gaat voelen of verklaard de relaiteit ondanks datje verliefd bent dat ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels ligt dat aan je eigen "aard".
Als je open staat voor aanpassingen in je leven, kan je het prima redden. Twee personen zijn immers nooit identiek in gevoelens, gedrag, geloof enz.. Mijn vrouw en ik verschillen behoorlijk in sommige opvattingen. Maar we voelen ons samen helemaal 1. Natuurlijk is er een systeem dat er stofjes vrijkomen in je lijf die er voor zorgen dat je niet meer zonder die ander kan. Later gaan die weg en gaat verliefdheid over in genegenheid. En als je nu open staat voor aanpassingen is die genegenheid zo groot dat je dat zonder meer kan omschrijven als verliefd zijn. Als je zover bent, blijft je vrouw de liefste, de mooiste, de ....... (vul maar in) van de hele wereld.
Succes op je levenspad.

Het beste antwoord

Als jij heel dicht bij je gevoel staat, en je die ook vertrouwd. Dan kan je dat weten.

Maar je kan er ook de mist mee ingaan.
Stel, je gevoel zegt, deze relatie houdt niet zolang stand. En je acteert volgens het gevoel, dan zal je in de relatie je niet 100% inzetten, omdat het toch niet lang stand houdt. Je maakt hierin je eigen uitkomst op dat gevoel?

Ook omgekeerd. Als je gevoel zegt, dit is voor het leven. Misschien dat je dan te gemakzuchtig wordt en daardoor niet 100% werkt aan de relatie. Ook dan kan de relatie alsnog klappen.

Ik heb optie a) meegemaakt. Mijn vraag is dan ook, is de relatie geklapt omdat ik dit gevoel had en ik daardoor niet volledig in de relatie stond? Of omdat ik werkelijk helderziend ben en het heb zien aankomen. Achteraf was het eenvoudig om te zeggen, zie je wel ik wist het.

In mijn optiek laat het universum je gedachten uitkomen. Dus hoe zeker is dan gevoel en kan je ook het universum zijn werk laten doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk verhaal! Maar wat bedoel je met " dicht bij je gevoel staan" . Bedoel je daarmee , mensen die naar hun gevoel luisteren, dat die dicht bij hun gevoel staan? Ik heb het zelf ook mee-gemaakt.. had ook een vriendin waar ik gek op was. Het voelde anders aan dan bijmij huidige vriendin. Ik had geen zekerheid , we waren niet drastisch verschillend maar ook niet veel hetzelfde, het zat er tussen in..
Ik wist dat het over zou gaan, omdat het volgens mij gevoel niet kloptte , toch.. ben ik mee ingegaan en geprobeerd er wat van te maken en achteraf... Ze kwam naar me toe en zei..: " het houdt hier op,je verdient iemand die echt van jou houdt" . Ik bood aan om vrienden te blijven, maar zelfs dat kon niet meer.. Maar goed.. wat bedoelde je dus met " dicht bij je gevoel staan" en.. hoe weetje dat je dicht bij je gevoel staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dicht bij je gevoel staan, bedoel ik dat je altijd een gevoel hebt. Maar gedachten kunnen dit gevoel overrulen. De meeste mensen luisteren niet naar gevoel, die luisteren naar gedachten. Jij (en ik) hebben het gevoel gehad dat het niet zou standhouden. Dit hebben wij genegeerd en toch de relatie in gegaan. Met de HOOP dat het toch je levensrelatie is.
Het rationele heeft gewonnen. Als je weet dat je gevoel klopt. Ook op de momenten dat je ratio heel sterk is. Dan sta je dicht bij je gevoel. Mijn gevoel vertelde me ook dat ik de relatie moest ingaan, omdat ik juist veel zou leren van diegene. En dat het de bedoeling was dat wij een tijdje bij elkaar zouden zijn.
Ik heb inderdaad veel geleerd.
Het is alleen niet eerlijk tegenover de ander. Omdat ik die relatie aanging om te leren (dat het de bedoeling was), en je partner een ander doel heeft. Of een ander gevoel.
Misschien dat diegene minder goed kan luisteren naar gevoel, of niet wil luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké , ik begrijp je verhaal. Je zegt alleen net hier boven dat je bedoelt met dicht bij je gevoel staan, dat je altijd een gevoel hebt. Bedoel je hiermee dat dit voor iedereen geldt en het aan diegene is wat hij/zij hiermee doet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel tegenstrijdig, daarom is het zo moeilijk. Voorlopig blijf ik toch mijn gevoel maar vertrouwen. Mijn ratio heeft het vaker mis. Of het voor iedereen geldt? In mijn optiek wel. Bij jouw in ieder geval wel. Ook jouw gevoel is uitgekomen. Dus misschien was jouw gevoel wel goed, maar misschien wel juist doordat je dat gevoel had. Dat is nu hele moeilijkheid ervan.

Andere antwoorden (6)

Soms, soms niet, maar ook soms het omgekeerde.
Je kunt verliefd zijn en weten dat het nu allemaal top is, maar heel goed beseffen dat je hiermee niet je hele leven wilt doorgaan. Hangt wel een beetje van je slimheid af of je zoiets kunt concluderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus in principe wat je zegt is dat je tijdens je verliefdheid dat wel kan onderscheiden.
soortgelijke vraag is gister gesteld

http://www.goeievraag.nl/vraag/tijdens-verliefdheid-wel-voelen-weten.38350

Mijn antwoord hierop was..

Volgens mij kan je het niet weten, ik denk dat verliefdheid een bepaald stofje aanmaakt zodat je geen enkel minpuntje of ergernis ervaart of kan verzinnen, helaas als de verliefdheid over is en over gaat in houden van kan het wel eens tegen gaan vallen en vraag je je af of je geliefde ooit een rol heeft gespeeld om je voor je te winnen (jachtinstinct) en als het zover is, ze zich niet meer hoeven in te houden… Grrrrrr :/ maar om dan weer te kiezen voor het vrijgezelle leven is heel moeilijk, je kent namelijk een heerlijke tijd met die persoon en die wil je heel graag terug, je houdt immers veel van hem of haar.. maar of dat gaat lukken??

Het betreffende stofje heet phenylethylamine, oftewel PEA en zorgt dat er dopamine vrij komt een soort drugje waar we niet zonder kunnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je goed naar je eigen gevoel luistert, dus ook naar dat piep kleine stemmetje wat als je verliefd bent zachtjes zegt....ze is het niet. Dat stemmetje ís er zeker, maar tijdens verliefdheid, wuiven we dat weg.
Maar ben je dus in staat om wél dat stemmetje te horen, dan weet je ook, tijdens verliefdheid, of het om de ware of niet gaat.
Nou is het allemaal geen garantie, die heb je niet en zal je nooit krijgen, maar ik vind naar je eigen gevoel luisteren altijd goed, wat je er vervolgens mee doet is een keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kun je niet weten. Verliefdheid is een gevoel en kan je nooit de zekerheid geven dat je met levenspartner te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Maar je kunt het gemakkelijk mis hebben.

zo zit het leven in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geniet van dag tot dag zou ik zeggen..hoe weet je dat een persoon je levenspartner zal worden? dat kan je op voorhand niet weten volgens mij..niemand weet op voorhand hoe verliedheid kan omslaan door naar elkaar toe groeien of dat de verliefdheid over gaat bij een van de 2. ik heb een relatie van 12jaar gehad en dacht dat het voor het leven was. nu woon ik weer 2 jaar bij mijn huidige vriend. is het de partner van mijn leven?? met momenten denk ik niet soms denk ik van wel.iedereen stapt in een relatie in hoop samen oud te worden denk ik,maar de toekomst zal het uitwijzen