Is een vriendschapsband met een middelbare schooldocent toegestaan? Of wordt je dan te close met je docent?

Ik ben serieus vriendinnen met een hele goede docent van mij op de middelbare school. Volgens sommige mensen, gaat dat te ver. Er is hierbij totaal geen sprake van sexueel misbruik.
Ga ik te ver, dat ik vrienden ben ik geworden met een docent?
We mailen en sms'sen elkaar, af en toe maar lang niet zoveel als mijn andere vriendinnen (van dezelfde leeftijd als ik).

Toegevoegd na 50 minuten:
De docent en ik zitten beide op dezelfde school.

Toegevoegd na 1 dag:
Even voor de duidelijkheid. Ik ben álléén vrienden met de docent. Er is geen sprake van het worden van een stel, zoenen, seks e.d.

Toegevoegd na 1 week:
Bij ons is het zo, dat we duidelijk een scheidingslijn hebben tussen de docent-leerlinge-relatie en de vriendinnenrelatie.
We kunnen gerust naar elkaar toe komen en zeggen: 'Even een vraag als vriendinnnen', en ik heb er alle begrip voor als ik een slecht cijfer van haar krijg. Daar heb ik de docent zelf ook al over gesproken. Het is de bedoeling dat er geen zogeheten 'voortrekking' ontstaat, en dat hebben we beide in de hand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (5)

Naar mijn weten wordt op elk school waar ik op zat het contact vanboven verboden aan leraren. Zo mochten personeelsleden geen leerlingen toevoegen op social media en zoiezo geen 06 uitwisselen. Wel kregen we het emailadres van de leraren wat eindigt op de schoolnaam om het huiswerk te mailen. (naamdocent@naamschool.nl)
Ik weet niet zeker of het wettelijk is bepaald, maar anders kan het zijn dat ze op jouw school niet aan die regel hebben gedacht als het aan de scholen zelf ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan ben ik ook wel een paar keer te ver gegaan... Soms heb je gewoon van die docenten met wie je meer op hebt dan het gros, noem het een klik, noem het inspiratie, of weet ik wat. Het zijn net mensen, die leraren.
Een seksuele relatie is echt verboden, maar een vriendschappelijke omgang die verder niet ten koste gaat van haar (ik neem aan dat dit een docente betreft, je zegt dat je 'vriendinnen' bent) gezag enzo, waarom niet?
Ik heb tijdens mijn 5e en 6e jaar gemaild met een docente die ik in de 4e had, wat ten eerste erg leuk was en ten tweede ook wel handig, want met mijn eigen docente voor dat vak in die jaren viel geen land te bezeilen. Met een tweede docente heb ik nog steeds sporadisch contact, is nog steeds leuk.
Ik zou die 'sommige mensen' lekker laten kletsen en gewoon fijn contact houden met je docent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er helemaal niks mis mee. Je moet wel op een paar dingen letten:
1. Dat het niet te ver komt (dwz te intiem).
2. Dat jullie twee verschillende, aparte relaties moeten hebben - op school en buiten school en dat deze elkaar niet mogen beïnvloeden. Je docente moet haar gezag op school kunnen behouden, je mag van jullie vriendschap niet profiteren op school en ze mag je ook niet benadelen, wanneer jullie een ruzie krijgen of zo.
3. Pas op voor roddels, waardoor de docente een probleem met de directie kan krijgen en vervolgens moet bewijzen dat het alleen maar vriendschap is.

Vermijd je de bovenstaande punten, mag dat volgens mij wel. Vriendschap kun je niet verbieden, vind ik. En risico's heb je in het leven bijna met alles, wanneer het misgaat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als leerkracht kan ik je vertellen dat dit vanuit zijn/haar beroep absoluut niet toegestaan is. Dit heeft niet alleen te maken met eventuele seksuele intenties, maar denk ook aan vriendjespolitiek etc.
Natuurlijk is er een enorm grijs gebied. Even een babbeltje maken en een schoolse onderwerp aansnijden, tot daar aan toe. Daar steek je de grens van intimiteit over. Want de leerkracht-student relatie mag nooit op persoonlijk niveau komen. Nummers uitwisselen en whatsAppen, smsen, samen de hort op gaan.. daar kan de leerkracht zelfs voor aangeklaagd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sommigen focussen zich teveel op seks maar ook zonder seks kan zo'n relatie toch een relatie zijn en redenen geven tot problemen.