Beste voorbehoedsmiddel

Weet iemand wat de beste voorbehoedsmiddel is ik heb namelijk al vier kinderen en wil geen andere kinderen meer. Sterilisatie willen de artsen niet doen ik ben 33 en de pil wil ik niet allemaal hormonen die in me lichaam gaan. En ik heb een baby van 5 weken die ik borstvoeding geef. Als iemand een antwoord weet heel graag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom willen 'artsen' je niet steriliseren? Ga naar een ander dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, waarom willen ze dat niet? Misschien omdat je baby nog te klein is? Als je een vaste partner hebt, kan hij zich ook laten steriliseren. Voor een man is dat maar een klein ingreepje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel ik ben al 15 jaar getrouwd met me partner. Sterilisatie is een enorme ingreep voor een vrouw maar de gynaecoloog wil het liever niet doen. Ze willen eerder een ma. Steriliseren dat is met een plaatselijke verdoving zo gedaan. Maar ik ken geen een man die zich laat steriliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt wel mee hoor voor een vrouw zo'n sterilisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin wilde dit ook rond die leeftijd. Normaal gesproken vind de arts je te jong. Maar gezien je situatie (al 4 kinderen) zou de arts toch meer daar naar moeten kijken. Mijn vriendin had er ook al 3. Na een hoop aandringen en duidelijk maken dat zij echt geen kinderen meer wilde, hebben ze het toch gedaan. Dus ik zou toch naar een andere arts gaan. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat een arts aangeeft het liever te doen bij je man dan bij jou. Maar als je nog een keer terug gaat en uitlegt dat je man het niet wilt, zal de arts het uiteindelijk echt wel doen. Je moet gewoon een beetje 'aandringen'. En anders inderdaad naar een andere arts gaan.

Het beste antwoord

De Pearl Index is een standaard die wordt gebruikt om de effectiviteit van verschillende soorten voorbehoedsmiddelen met elkaar te vergelijken.
Het getal geeft aan dat als 100 vrouwen een jaar lang die methode gebruiken, hoeveel van hen dan toch zwanger worden in dat jaar. Het is verdeeld in theoretische kans en praktische kans: de theoretische kans is wanneer je de methode perfect gebruikt zoals die hoort, de praktische kans is bij sommige methoden een stuk hoger, omdat mensen 'm dan toch per ongeluk verkeerd gebruiken, waardoor ze sneller zwanger worden.

Bij de bron kan je zien welke getallen alle soorten voorbehoedsmiddelen hebben.
In de praktijk zijn definitieve methoden (sterilisatie) en hormonale methoden (pil, nuvaring, hormoonspiraal, etc.) het betrouwbaarst. De andere methoden leveren toch een aanzienlijke hoeveelheid zwangerschappen op.
Het combineren van 2 verschillende methoden verlaagt de kans uiteraard nog een heleboel.
Als je echt geen definitieve methode of hormonale methode wilt gebruiken, zou ik aanraden een barrieremethode (condoom, vrouwencondoom, pessarium of spermiciden) te combineren met een natuurlijke methode (coïtus interruptus, temperatuurmethode, periodieke onthouding, standaarddagen, etc.)
De natuurlijke methoden zijn op zichzelf niet erg betrouwbaar, de barrieremethoden al een stuk meer maar toch ook niet super, maar gecombineerd wordt de kans op een zwangerschap wel klein.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zie bij een andere vraag van je dat je 5 weken geleden bevallen bent. Borstvoeding geven is ook een vorm van anticonceptie, die de eerste 4 maanden na de bevalling een heel hoge betrouwbaarheid heeft (daarna niet meer). Theoretisch gezien wordt 0% van die 100 vrouwen zwanger met deze methode, in de praktijk 0,3 vrouwen.
Je moet daarvoor wel volledige borstvoeding geven, dus minstens 4 keer per dag borstvoeding geven (en niet afkolven). Sowieso is borstvoeding normaal gesproken ook het gezondst voor de baby, dus hopelijk doe je dat al.
Als je tot nu toe géén borstvoeding of geen volledige borstvoeding gegeven hebt, weet ik niet of het als voorbehoedsmiddel nog werkt als je er nu mee begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik geef nog alleen de borst, en we hebben het nog niet gedaan dus tot nu toe ben ik veilig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledige borstvoeding tijdens de eerste 4 maanden heeft op de pearl index theoretisch een waarde van 0, en in de praktijk een waarde van 0.3
Dat is ontzettend laag, in het pearl index overzicht van mijn bron is dat een van de allerlaagste waarden die er zijn, en is dit dus een heel erg goede anticonceptiemethode. Het is in de praktijk geen 0%, zoals ik al zei, dus ja, er zullen mensen zijn die er wel zwanger mee worden, helaas viel jij binnen die 3 promille van de vrouwen die toch zwanger wordt. Dat betekent echter niet dat het dus geen goede methode is, maar dat jij de pech (of het geluk?) had in die heel erg kleine groep te vallen.

Andere antwoorden (10)

Misschien is je partner ouder, dan zou hij eventueel kunnen kiezen voor sterilisatie! Anders geheel onthouding haha, nee hoor grapje....een spiraaltje schijnt ook erg betrouwbaar te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Schijnen = lijken te zijn, zonder dat je weet of het zo is. Zou jij zelf een middel nemen wat jou op deze manier wordt "aangeraden"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net of je klakkeloos aanneemt wat je hier wordt aangeraden, zonder het zelf uit te zoeken!!
ps. al mijn vriendinnen hebben een spiraaltje en vinden het betrouwbaar, maar ik niet en kan dus niet voor mezelf spreken!
Kristal
13 jaar geleden
Ik heb een paar vriendinnen die zwanger geworden zijn ondanks een spiraaltje. Het staat ook niet als heel erg betrouwbaar aangeschreven dus als je écht geen kinderen meer wilt zou ik geen spiraaltje nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn maar weining dingen denk ik die heel betrouwbaar zijn en het is natuurlijk ook afhankelijk hoe je ermee omgaat!.
Amadea
13 jaar geleden
Maar jij bent degene die antwoordt op de vraag of je weet wat het beste voorbehoedsmiddel is. Als je dat niet weet moet je gewoon geen antwoord geven, want hier heeft de vraagsteller toch niks aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat niemand deze vraag dan kan beantwoorden, want wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet....dus op naar de huisarts dan!!
Mijn zus van 25 gebruikt een spiraaltje, nu al 3,5 jaar dezelfde vriend en nog geen baby! Haha succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een spiraaltje nemen (koper, of mirena). Ik werd daar heel ziek van; ik kreeg angstaanvallen en werd depressief. Voor sommige mensen is een spiraal dus niet geschikt. Je kunt ook voor een nuvaring gaan, hier zitten maar weinig hormonen in. Je moet deze echter wel zelf elke 4 weken inbrengen. Ik heb in een korte tijd twee kindjes gekregen terwijl ik anticonceptie gebruikte, en heb er dus niet meer zo veel vertrouwen in. Dus wij gebruiken nu condooms. Hier voel ik me toch het beste bij!
Een minipil is ook nog een optie trouwens, die gaat ook goed samen met borstvoeding. Deze moet je wel elke dag op hetzelfde tijdstip innemen! Dus als je van jezelf weet dat je het wel eens zou kunnen vergeten, valt de minipil af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
STERILISEREN...ik begrijp niet waarom een arts je niet wilt steriliseren,...het is nu niet bepaald een vreselijke ingreep...
neem een andere arts, die je wel begrijpt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou overleggen met je partner, dat hij zich laat steriliseren, voor mannen is dit een relatief kleine ingreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij met je man, die van mij wil het absoluut niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem kiezen Arzukoca, steriliseren of met een condoom of helemaal niet. Dan wil hij vast wel :) Nee zo werkt het waarschijnlijk niet...............maar je kan het wel een keer voorstellen, jij hebt al genoeg 'gedaan' zoals Zanja al schrijft.
Sterilisatie is het beste en makkelijkste als je zeker weet dat je geen kinderen meer wil krijgen.
Het kan dat een arts je om de volgende redenen niet wil steriliseren:

Spijt na een sterilisatieVoor sommige vrouwen is de kans op spijt groter dan voor andere. De kans op spijt is groter als u jong bent, als er relatieproblemen bestaan of als de sterilisatie plaatsvindt tijdens of kort na een zwangerschap.

Jonge leeftijd
Uw levensomstandigheden kunnen (onverwacht) veranderen. Gebleken is dat 20 procent van de vrouwen onder de dertig jaar later spijt heeft van de sterilisatie; van de vrouwen die bij de sterilisatie dertig jaar of ouder waren, is dat 6 procent.

Relatieproblemen op moment van de sterilisatie
Als u ten tijde van de sterilisatie relatieproblemen hebt, is de kans op spijt later groter.

Een sterilisatie tegelijk met een zwangerschapsafbreking, tijdens een keizersnede of kort na een bevalling
Vrouwen die zich laten steriliseren tijdens een zwangerschapsafbreking (abortus provocatus) blijken vaker spijt te hebben van hun sterilisatie dan andere vrouwen. Een overhaaste beslissing of relatieproblemen spelen daarbij soms een rol. Vrouwen die tijdens een keizersnede of kort na een bevalling een sterilisatie krijgen, blijken ook vaker spijt te hebben dan vrouwen die zich laten steriliseren als hun jongste kind één jaar of ouder is. Dit kan te maken hebben met de zwangerschap, maar ook met het kind zelf: in het eerste levensjaar van een kind is er een grotere kans op een ernstige ziekte of wiegedood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag niet echt gelezen? Sterilisatie is juist géén optie in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik de vraag anders heb gelezen dan jij!
De arts wil geen sterilisatie doen, wil niet zeggen dat het geen optie is.
Er zijn andere artsen en mijn uitleg gaat over het feit waarom sommige artsen er zo over denken.
Misschien heb jij mijn antwoord niet goed gelezen!?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor, ik heb prima gezien dat je blind een tekst hebt gecopy-pastet zonder de moeite te nemen echt in te gaan op de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, ga iemand anders pesten! Ik heb mijn best gedaan om te antwoorden wat ik er van vind en welke redenen artsen hebben om het niet uit te voeren.
Het Mirenaspiraaltje is qua betrouwbaarheid vergelijkbaar met vrouwelijke sterilisatie.

Dit geeft ook wat hormonen af, maar het is een fractie van wat je met de pil binnen zou krijgen. Als je borstvoeding geeft, is het veilig te gebruiken vanaf zes weken na de geboorte.

De hormonen werken heel lokaal: over het algemeen hou je met dit spiraaltje wel een cyclus met eisprong, het werkt doordat het baarmoederslijmvlies zo dun blijft dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Dat heeft meteen nog een voordeel: veel lichtere of zelfs helemaal geen menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest betrouwbare voorbehoedsmiddel is toch een doodnormaal condoom? Beschermd ook nog tegen soa's ;)

Toegevoegd na 21 minuten:
Trouwens, als vrouw is een pessarium misschien een goede oplossing? (Wel altijd met een condoom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jouw verhaal lees zou ik kiezen voor een spiraaltje. Eens in de 3 maanden even naar de dokter die hem in je baarmoeder zet en klaar, er zijn 2 soorten ; een geeft hormonen en een verhindert het sperma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je het nu helemaal gehad hebt met babies. Ik denk dat de arts je niet wil steriliseren, het is altijd mogelijk als bv je partner overlijdt, dat je een andere partner krijgt waar je dan wellicht nog een kind van wilt. Ik gebruik zelf mirena-spiraal, dit wordt eens in de 5 jaar geplaatst, kan gewoon door je eigen huisarts. Hier zitten heel weinig hormonen in, ik merk zelf echt verschil met de pil!
Succes ermee, ook met je drukke gezin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, ik hou het in me achterhoofd