Wat kan ik doen tegen nalatigheid/egoisme/raar gedrag doen van mijn opa? Zie uitleg.

Mijn opa en oma zijn resp. 82 en 86 jaar en wonen nog altijd op zichzelf.
Niets aan de hand, ze kunnen prima voor zichzelf zorgen.
Opa heeft een jaar terug een hartaanval en diverse bypasses gehad. Oma heeft alleen last van slecht zicht.
Oma kookt, wast enz altijd, terwijl opa zich met vanalles behalve het huishouden bezig houdt.
Ze zijn altijd samen uit en samen thuis.

Nu de uitleg:

Afgelopen middag rond half 2 was oma gevallen en hij belt pas rond half 8 naar familie, helemaal in paniek.
Tante (EHBO) zegt dat er waarschijnlijk iets is gebroken.
En tante en mijn moeder zijn dus met oma naar het ziekenhuis

Dit is al meerdere keren voorgevallen.
O.a. dat oma met 40 graden koorts ziek op de bank lag en dat het door opa in eerste instantie werd weg gewuifd als een simpel koutje.

Dit terwijl opa voor zijn eigen kwaaltjes, pijntjes en andere klachten meteen de dokter of familie belt.

Ik heb dus ontzettend medelijden met mijn oma, vanwege de nalatigheid van opa, en ben vreselijk boos op hem.

Hoe moet ik hiermee omgaan??

Toegevoegd na 25 minuten:
Misschien is het zijn leeftijd, maar dan nog snap ik niet dat het zo verschrikkelijk lang moet duren voor het kwartje valt.

Opa is er diverse keren op aangesproken, maar gewoon niet voor rede vatbaar.

Toegevoegd na 12 uur:
Uitslag van het ziekenhuis: Gebroken arm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Pieter2011
11 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken of je oma er iets voor voelt om persoonsalarmering te nemen. Ze krijgt dan een koordje om haar nek met een noodknop. Bij alarm belt de centrale naar nummers die jullie (de familie) zelf kunnen opgeven. Dat maakt haar misschien (en met de juiste instructies) wat minder afhankelijk van je opa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me een heel goed plan! Jammer dat er geen + voor te geven is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed idee pieter2011, zo'n koord met een goede noodknop! balen rob, gebroken arm, maar wel een bewijs dat er actie nodig is...!
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Ik weet niet welk kwartje er zou moeten vallen, maar je opa is gewoon bang om je oma te verliezen - elke stap van haar richting dokter of ziekenhuis is er éen de verkeerde kant uit in zijn optiek.
Ik herken het, omdat mijn vader precies zo was.

Het beste antwoord

Je kan veranderen als je ouder wordt, bv. door dementie. Omdat je minder in de sociale wereld beweegt, worden bepaalde eigenschappen ook meer uitgesproken. Maar volgens mij was je opa altijd al iemand vooral op zichzelf gericht was.
Vandaar neemt hij zijn eigen kwaaltjes e.d. superserieus terwijl hij oma's kwaaltjes meer als een onwelkome last beschouwt.
Hoe kan je ermee omgaan? Wel, je opa veranderen is natuurlijk niet mogelijk. Tenminste niet zolang hij zelf niet inziet dat zijn gedrag niet door de beugel kan. En iemand die 4O, 50 jaar in een relatie leefde waarbij er vooral voor hem gezorgd werd en waar er van hem weinig terug verwacht werd... die zal er nog moeilijk toe te brengen zijn om hier iets in te veranderen. Zij hebben dit patroon als koppel ontwikkelt, en op die manier is hun relatie dus georganiseerd. Nadien werd het nog erger : opa was de hartpatiënt, en oma zorgde voor hem.
En het zou voor Opa trouwens ook slecht uitkomen als hij nu niet meer alleen voor zijn kwaaltjes recht mag opeisen, maar ook nog eens moet leren voor zijn vrouwtje te zorgen.
In de piste "angst voor bejaardenhuis" geloof ik in dit geval zeker niet. Dan zou opa immers ook zijn eigen kwalen verstoppen.
Ik geloof echt niet dat oudere mensen niet meer kunnen veranderen. Als het echt moet lukt het best wel. Ik heb dit al vaak genoeg ondervonden.
Praten zal niks uithalen bij die "oude brompot", hier is actie nodig :
- onderzoek eens welke externe hulp je oma en opa kunnen krijgen, bv. bij poetsen. En leg die eerst voor aan je ouders zodat ze dit kunnen regelen voor je oma en opa. Op die manier wordt je oma ontlast van al een zware klus. Trek je hierbij niks aan van opa's protest : als hij het niet wil, moet hij zelf maar poetsen voortaan.
- zeg tegen je opa ronduit je mening maar ga niet in discussie. zeg gewoon "ik vind het erg egoïstisch van je dat je enkel aan jezelf denkt, je mag best ook es iets terug doen voor oma. zij heeft al zo lang voor je gezorgd" en dan draai je je om. Je moet oudere mensen niet beschermen, al vinden ze zelf vaak van wel. Oudere mensen met normale geestelijke vermogens moeten niet anders behandeld worden dan jonge mensen.
- zeg aan opa dat oma ook in een revalidatiecentrum kan gaan herstellen van haar gebroken arm, of bij jullie thuis (als je ouders dat goed vinden natuurlijk) als hij niet de moeite doet om voor haar te zorgen.
Er spelen natuurlijk wel factoren mee zoals het financiële, maar opa mag best wel een lesje krijgen!
liveisgreat
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
***In de piste "angst voor bejaardenhuis" geloof ik in dit geval zeker niet. Dan zou opa immers ook zijn eigen kwalen verstoppen.*** Dat denk ik niet Lifeisgreat :-) Iedereen weet immers dat oma wel voor opa zorgt, dus hij kan wel ziek worden zonder dat men denkt dat het niet meer gaat.
Als oma echter iets gaat mankeren wordt het wél problematisch, want de hele familie weet dat opa niet echt gewend is om goed voor oma te zorgen, dus dan wordt het bedreigend.
liveisgreat
11 jaar geleden
Beste kristal, het kan in sommige situaties zeker meespelen. Je weet dat ik je antwoorden altijd van hoge kwaliteit vind, dus ik heb de vraag op grond van jouw reactie nog eens nauwkeurig gelezen.
Okee dat opa ervan uitgaat "als er met mij iets mis is zorgt mijn vrouw wel voor mij" . Mocht hij echt heilige schrik hebben "ze zullen denken dat wij het niet alleen redden en ons in een bejaardenhuis droppen" ... dan zou hij niet ook nog naar de familie bellen denk ik als hij zelf iets mankeert. Dan zou hij dat stilletjes binnenkamers afhandelen.
In mijn ogen is er hier vooral een bepaald patroon gecreëerd dat al jaren bestaat. En waarbij opa verzorgd wordt en oma zorgt. En waarbij het voor opa niet uitkomt als oma niet voor hem kan zorgen zodat hij dit "negeert". In mijn familie was een soortgelijke situatie, maar dan omgekeerd. Oma was niet meer in staat om te stappen, opa zorgde voor haar. Maar ondanks het niet kunnen stappen was oma geen makkelijke tante. Dus in de bittere kou moest opa naar die bepaalde beenhouwer en niet naar die recht over de deur. Opa had geregeld bronchitis, wat werd weggewuifd als "een kou" zodat er geen excuus was om niet naar die andere slager te gaan e.d. Als hij teveel hoestte of iets niet deed zoals zij het voor ogen had, werd hij uitgescholden. Mijn oma had een gouden hart tegenover ons (wel geen simpel karakter), maar tegen haar man was ze echt een feeks. Niks dankbaar voor alles wat hij voor haar deed.
Maar dan kreeg opa buikpijn. Maanden aan een stuk. "Hij heeft altijd iets" zei oma. Toen ze het eindelijk serieus nam omdat opa onpasselijk werd op een feestje was het te laat : zes weken later was opa overleden. Eigenaardig genoeg kon oma toen plots allerlei dingen die ze voordien niet kon, bv. haar kousen zelf aandoen, zelf naar toilet. Inderdaad: op dat moment zeker angst voor het bejaardentehuis. Voordien gewoon: egocentrisme.
Vandaar dus de mijn analyse van deze situatie. Maar kijk, je kan natuurlijk een andere mening hebben dan ik :)
Kristal
11 jaar geleden
Liveisgreat, ik merk dat jouw reactie, net als de mijne trouwens, gekleurd wordt door ervaringen in eigen familie.
Logisch natuurlijk.
En het is heel goed mogelijk dat het is zoals jij het beschrijft. Toch denk ik dat je meer bereikt door de opa en oma regelmatig te bezoeken, ze zich nuttig te laten voelen en ze zo goed mogelijk ondersteunen met als doel dat ze zo lang als het redelijkerwijs kan in hun eigen huis kunnen blijven. Door opa een "lesje te leren" ;-) wordt de sfeer er alleen maar vervelender op, en nee, opa verandert er niet positief door, en ja, de kinderen en kleinzoon worden alleen nog maar bozer daardoor. Iedereen voelt zich onmachtig de situatie te keren.
Naar mijn gevoel is het beter opa te accepteren zoals hij is en maatregelen te nemen zodat oma er niet de dupe van wordt. Je schrijft:
***In mijn ogen is er hier vooral een bepaald patroon gecreëerd dat al jaren bestaat. En waarbij opa verzorgd wordt en oma zorgt. En waarbij het voor opa niet uitkomt als oma niet voor hem kan zorgen zodat hij dit "negeert".***
Dat is mogelijk zo.
Dat is dan de (bewust of onbewuste) keuze van opa en oma geweest om het zo te doen.
De kinderen en kleinkinderen hoeven nu niet meer te proberen dat te veranderen bij opa en oma.
Dat gaat ze echt niet lukken.
Ze kunnen er wel op een constructieve manier mee om proberen te gaan.
Daar heeft iedereen het meeste aan denk ik. Maar zo is het Liveisgreat:
wij kunnen daar verschillend over denken, en misschien vullen we elkaar juist wel mooi aan ;-))
liveisgreat
11 jaar geleden
Het is allicht normaal dat men antwoordt vanuit eigen ervaringen, en die kunnen verschillen. Misschien zijn ze uiterlijk gelijkend, maar spelen er toch andere mechanismen.
Om alle misverstanden te vermijden, ik ben het helemaal eens met je zin "Toch denk ik dat je meer bereikt door de opa en oma regelmatig te bezoeken, ze zich nuttig te laten voelen en ze zo goed mogelijk ondersteunen met als doel dat ze zo lang als het redelijkerwijs kan in hun eigen huis kunnen blijven."
Dat is ook niet de bedoeling van "het lesje leren".
Alleen heeft oma ook steun nodig. Niet alleen als ze ziek is, maar ook op andere momenten. Je kan ze geregeld bezoeken, maar hier is denk ik meer nodig. Een poetshulp bv. kan juist maken dat mensen langer in huis kunnen blijven. Oma tijdelijk even op te vangen als bv haar arm gebroken is zal het mens even in een rustige omgeving de kans geven om te genezen. Want nu zit oma de hele dag bij iemand die niet in staat is er voor haar te zijn en geen jota doet in het huishouden, zoveel begrijp ik toch uit het verhaal van de vraagsteller. Niet echt een ideale omgeving om te herstellen.
Door voor oma het leven comfortabeler te maken leer je opa onrechtstreeks "een lesje". Een weekje zonder oma zal hem misschien wel doen inzien dat ze belangrijk voor hem is.
Ik denk zeker niet dat onze antwoorden elkaar helemaal tegenspreken, hoor Kristal. We hebben een andere invalshoek maar net als jij vind ik dat het oude koppeltje gesteund moet worden en zo lang mogelijk zelfstandig moet kunnen blijven wonen.

Andere antwoorden (4)

Vermoedelijk kan je opa niet verdragen dat er iets met je oma aan de hand is en is hij bang dat het iets ernstigs zou kunnen zijn. Stel dat hij alleen verder zou moeten?
Jij kunt niets veranderen aan het gedrag van je opa. Wat je zou kunnen doen is voor je opa en oma zo aardig mogelijk zijn en een handje helpen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat wel, maar waarom dat het zo lang moet duren voordat het kwartje valt...
Oma 3 dagen ziek (40 graden koorts) en hij denkt er nog niet over om de dokter of familie te bellen.
Zelf bij het eerste kuchje zit ie al bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je opa is 86, het zou goed kunnen dat hij alles niet meer zo overziet. Maar ook al is het ' gewoon' lomp gedrag, daar verander je niets aan, meer dan er over praten mrt je opa kan je niet.
wat lief dat je je zoveel zorgen maakt over je oma en indirect ook je opa!

je zit alleen in een moeilijke hoek, je bent de 3e generatie en waarom zeg ik dat: er zit nog een generatie tussen (je moeder en tante) die de beslissingen (willen / zullen en misschien ook moeten) nemen...

wat ik denk, is dat jouw opa een beetje aan het dementeren is, en als dat niet zo is, dan lijkt hij een beetje op een egoïst als hij alarm slaat voor zichzelf en niet voor je oma als er iets is.

misschien is het tijd om een gesprek met de huisarts van opa en oma aan te vragen en daar je hart te luchten.
je zou natuurlijk ook je moeder mee kunnen nemen, of eerst met haar overleggen en eventueel met tante erbij, wat de te nemen stappen zouden zijn.

het is allemaal heel moeilijk, dat is het altijd als mensen waar je van houdt ouder worden en gebreken gaan vertonen.

ik hoop dat je moeder en tante voor rede vatbaar zijn en dat ze niet te erg hier door worden overvallen.

sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeder, tante en andere familie hebben hem daar al vaker op aangesproken.
Opa is gewoon niet voor rede vatbaar.
Ik ben dan wel het oudste kleinkind, maar word wel voor "vol" aangezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie moeten hem "over-rulen" dat wil zeggen: over zijn hoofd heen, wat ik al zei, ga naar de huisarts, die zal er toch bekend zijn, neem ik aan, en probeer gedaan te krijgen dat opa een test afgenomen zal worden door middel van een vragenlijst. dit zijn 10 vragen om te kijken a.d.h.v. zijn antwoorden of hij inderdaad nog gezond is.

als er vermoeden bestaat dat iemand dementerend is, worden deze vragen aan de patiënt gesteld, is ook bij mijn moeder gebeurd, zij scoorde 2 goede antwoorden! en ik had het niet door omdat ik haar te vaak zag en zij "mooi weer" speelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal ik eens doorspelen naar moeders, dit is in ieder geval een goede reactie/antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed zo, succes rob!
Het lijkt misschien of je opa niet goed voor je oma zorgt maar dat lijkt waarschijnlijk maar zo. Het is nu een combinatie van zaken waardoor het zo lijkt.

Oudere mensen zijn vaak niet beter voor reden vatbaar dan jongere mensen. Vaak denken ze dat ze het beter weten omdat ze al zo lang meelopen of het al jaren zo doen (die laatste hoor je heel vaak). Ze zullen daardoor minder snel van mening veranderen.

Daarnaast zijn ze echt op leeftijd en van een andere generatie. In hun tijd bleef je bijvoorbeeld alleen maar thuis van je werk, als je minimaal 2 gebroken benen en een zware griep had, niet als je een beetje hoofdpijn hebt. Oudere mensen (of ouder dan jij) zijn over het algemeen dus vaker van mening dat je je niet moet aanstellen als je ergens last van hebt of dat het wel meevalt. Je geeft aan dat hij voor zijn eigen pijntjes wel snel naar de dokter gaat, maar ja, je voelt je eigen pijn altijd meer dan een ander. Daar heeft iedereen last van.

Daarnaast (belangrijk) heeft hij al een keer een hartaanval gehad, dat zal best beangstigend voor hem zijn geweest. Dus hij zal voorzichtiger zijn. En wat is nu een beetje koorts in vergelijking tot een hartaanval?

Misschien klaagt je oma ook niet, waardoor je opa ook niet kan inschatten of het nodig is (tenzij voorheen misschien zelf arts was). Zoals je aangeeft doet hij alles behalve het huishouden, je oma zal meer gewend zijn om te zorgen en te kijken wat iemand heeft als deze zich niet lekker voelt of anders gedraagt.

Je geeft aan dat het altijd samen uit, samen thuis is. En misschien 'ontkent' je opa dat er iets met je oma is, juist omdat hij bang is dat er wel iets aan de hand is. Als je al zo oud bent en zo lang samen, dan is er niets ergers dan je partner verliezen. Dus misschien steekt hij daarom zijn kop in het zand. Mogelijk heeft de hartaanval meer schade veroorzaakt dan lijkt, waardoor dit ook van invloed kan zijn.

Het belangrijkste is dat het bij je opa denk ik geen onwil is, maar onkunde. In plaats van hem berispen dat hij slecht voor je oma zorgt (waarschijnlijk doet hij echt wel zijn uiterste best, maar ja, weet niet waar te beginnen), kun je hem ook het idee geven dat je altijd wilt helpen als er iets is. Oudere mensen hebben namelijk al snel het idee dat ze iemand tot last zijn en zullen eerder niets zeggen en doorploeteren dan om hulp vragen. Terwijl je het zelf vaak niet als lastig ervaart!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een goed antwoord waar ik zeker wat mee kan.
Vooral het laatste stukje is heel herkenbaar.
Niets is bedreigender voor je opa dan de gedachte dat "men" misschien wel denkt dat je het samen niet meer kan bolwerken.
Visioenen van verzorgingshuizen of uit elkaar gehaald worden komen dan boven drijven.
En zorgen ervoor dat je, zo lang als maar énigszins mogelijk is, net doet alsof er niets aan de hand is.

Mijn eigen moeder deed hetzelfde, almaar dingen verzwijgen die ze niet meer kon, want stel dat wij, als kinderen zouden zeggen: ma, je kan niet meer voor jezelf zorgen, je moet naar een bejaardenhuis.
Niet dat we dat ooit hebben gezegd, maar weet je, op die leeftijd en als je al zo lang samen bent zoals jouw opa en oma, kunnen je eigen kinderen als een bedreiging voelen.
Dat is triest als zij het zo voelen, maar wel begrijpelijk.

Het is zo'n bedreigende gedachte voor de meeste oude mensen dat zij bijvoorbeeld uit hun woning weg zouden moeten, hun zelfstandigheid op moeten geven...

Ik begrijp jou heel goed, en vind het mooi dat je zo betrokken bent bij je grootouders.
Ik zie dat je 29 bent dus uiteraard als vol beschouwd wordt. Dus misschien kan je ook tegen je moeder en tante zeggen dat zij beter niet te kritisch op je opa kunnen reageren, want echt, dat maakt zijn angst alleen maar groter en hij zal nog meer zo lang mogelijk verzwijgen.

Natuurlijk moet er wel iets aan gedaan worden zodat je oma op tijd een dokter bij haar bed krijgt.
In een ander antwoord staat een advies over die alarmknop, dat werkt goed. Daarbij kan je oma het in eigen hand houden, dat is ze ook wel gewend begrijp ik.

Wees alsjeblieft niet boos als je opa zulke dingen doet, [of in ieder geval niet als hij erbij is ;-) ] maar probeer op zo'n manier hulp te bieden dat zij merken dat jullie er alles aan doen om hen hun zelfstandigheid te laten behouden.

En blijf verder gewoon alert door regelmatig langs te gaan, even koffie drinken, gezellig praatje, even telefoneren hoe het is.

Sterkte met je oma en opa.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat eigen kinderen als bedreiging zouden kunnen worden gezien. Ik ga wekelijks langs, meestal omdat ik dan wat boodschappen bij heb voor ze.
Kristal
11 jaar geleden
Ja, het zijn nu eenmaal de kinderen van (hoog-)bejaarden die het heft in eigen handen kunnen gaan nemen als zij denken dat het niet meer gaat.
Ook voor de kinderen zelf is dat vaak heel lastig, want als het inderdaad écht niet meer gaat moeten zij toch beslissingen gaan nemen voor hun ouders, veelal sterk tegen de zin in van de ouders, dus ook tot verdriet en onmacht van de kinderen. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je familie is en waar zij wonen, maar misschien kan er een soort bezoekschemaatje gemaakt worden om je opa en oma dagelijks of om de dag te bezoeken. Dan komt het niet altijd op dezelfde neer.
En met bezoek bedoel ik niet uren bij je opa en oma hoeven zijn, maar gewoon even langswippen voor een kopje koffie.
Zo blijf je op een prettige manier toch op de hoogte.
En misschien is je opa ergens goed in, vraag eens om advies.
Het is voor iedereen fijn om zich nuttig te voelen. Op die manier kan je er als familie voor zorgen dat je als kind minder bedreigend wordt en dat je toch weet wat er gaande is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedreigend, inderdaad kristal, dat is het, ik had er niet aan gedacht: een goeie is het! plus.
Kristal
11 jaar geleden
dank je Jodokus.