Krijg ik geld van mijn ex terwijl ik nooit getrouwd met hem ben geweest?

Ik heb 3 jaar met mijn ex samengewoond. We hebben een kindje gekregen. Toen ik zwanger raakte waren we meteen uit elkaar. Hij is nu inmiddels 3 jaar. Ik ben in de schulden geraakt en heb schuldhulpverlening aangevraagd. De man die mij daarmee gaat helpen belde mij en vertelde me dat ik recht heb op 150 euro per maand van mijn ex waar ik nooit mee getrouwd was en ook al 2 jaar geen contact mee heb (omdat hij geen contact meer zocht), omdat ik het recht heb op een persoonlijke zorg bijdrage voor mijn zoon van 3 jaar naast de alimentatie. Ik vraag mij af hoe dit kan? Mijn ex heeft een ww uitkering en ik een bijstandsuitkering. Mijn ex heeft ook een koophuis die afgekeurd is en is totaal verslaafd aan de drugs geraakt. Hij heeft dus geen cent te makken. De man van de schuldhulpverlening zei dat dat gewoon ingekort word op zijn uitkering. Hij heeft mij heel veel dingen aangedaan en nu weet ik niet of ik hiermee akkoord wil gaan of niet omdat ik geen zin heb in problemen. Daarom wil ik weten of dit echt kan of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zij n problemen belangrijker vind dan de jouwe terwijl hij je heeft laten stikken zou ik zeker geen geld bij hem gaan halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft hij jullie kind erkend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat de man van de schuldhulpverlening die jou hiermee helpt gespecialiseerd in dit soort zaken dus wel weet wat wel of niet kan.
Waarom twijfel je aan zijn woorden?

Antwoorden (3)

Volgens mij moet je dan wel een samenlevingscontract gehad hebben!
Wat er betaald kan worden hangt af van hoeveel draagkracht er is om dat te kunnen betalen!
In grote lijnen , alles boven het bedrag wat je zou krijgen als je een bijstandsuitkering hebt is ongeveer je draagkracht!
Op google is hier veel over te vinden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen samenlevingscontract hebt gehad,dan heb je geen recht op alimentatie voor jezelf en ook al zou je die wel hebben,dan wordt de alimentatie van je uitkering ingehouden dus je schiet er niets mee op.
Je hebt wel recht op alimentatie voor je kind tenzij hij het kind erkend heeft,maar ook dan wordt dit bedrag in mindering gebracht op je uitkering dus je schiet er al met al niets mee op.
Het is iets anders als je geen uitkering meer zou ontvangen en je ex kinderalimentatie zou moeten betalen als hij het kind erkend heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet 'tenzij', maar 'als het kind erkend is'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-gevolgen-van-erkenning.html
die man van de schuldhulpverlening vergeet 3 dingen:
1. er moet een samenlevingscontract zijn of
2. je ex moet het kind erkent hebben
3. van een kale kip kun je niet plukken.
vooral 3 zegt denk ik wel genoeg; ik denk dat hij zelf de schuldsanering in moet als ik dit zo lees en dan blijft er voor jou uiteindelijk niks over want dan gaan zijn betalingen; schulden en leefgeld eerst van zijn inkomen af en dan is er bij mijn weten toch echt niks meer over.