Hoe leer ik mijn zoontje (2) het nagelbijten af ?

mijn zoontje is net 2,
de laatste tijd bijt hij steeds vaker op al zijn nagels,

verder is er niemand in de fam die dat doet, dus hij heeft het niet van ons geleerd,
maar zijn nagels worden nu wel erg kort, hoe kan ik hem dit afleren.

ik zeg wel steeds dat hij dat niet moet doen, maar hij doet het 5 min later weer.

16.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bytex! echt zo ranzig, en juist nu hij zo klein is helpt dat nog goed omdat hij geen trucjes gaat verzinnen om eraf te komen.
Zelf heb ik met bytex mijn dochter op die leeftijd laten stoppen met duimen, niet omdat ik er een hekel aan had, maar omdat ze op haar duim beet en de etter er uit liep na een tijdje.....

Antwoorden (16)

Trek hem handschoenen aan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blanke nagellak kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat hem rustig doen waar hij zin in heeft ik ben nu 20 en bijna tweede monteur rustig aan werkt voor sommigen anders..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer hem, als hij dat doet, af te leiden. Het is erg moeilijk zo'n jong kind iets af te leren. Het is denk ik afreageren op iets of verveling. Dus hou hem bezig en zorg dat er zo min mogelijk spanning is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal helpt iets op zijn nagels smeren niet. Als hij een fervente bijter is, bijt hij daar doorheen. Je moet proberen de oorzaak te vinden en die aan te pakken. Succes!
Probeer zijn nagels te smeren met BiteX. Verkrijgbaar bij drogisterijen en heeft een enorm bittrre smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist..dan leer je het wel af hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eerst de bijsluiter, een kindje van 2 jaar is te klein voor BiteX. Galenische vorm :
Doos met 11 ml flacon met borsteltje
Samenstelling :
Actieve ingrediënten :
- aceton
- ethanol
- hydroxypropylcellulose
Indicaties :
Voorkomt nagelbijten
Gebruiksaanwijzing :
- Een fijne laag BYTE-X op de nagels aanbrengen.
- Laten drogen.
- Elke dag hernieuwen tot de neiging tot nagelbijten volledig verdwenen is.
- Flacon goed sluiten na gebruik. Minimumleeftijd :
- 6 jaar http://www.newpharma.be/apotheek/nycomed-belgium/969/bytex-nycomed-belg-creme-11ml.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje parfum op spuiten kan ook helpen. Het smaakt vies. Daardoor waarschijnlijk snel resultaat waardoor je kind relatief weinig van de schadelijke stoffen binnen krijgt.
Je hebt van dat spul dat je op je nagels kan doen om nagelbijten te voorkomen. Iedere keer als hij dus nagels bijt krijgt hij dus die vieze smaak in zijn mond. Is bij mijn zus ook zeer effectief geweesd!

Toegevoegd na 1 minuut:
Naam van 'het spul' word hier boven mij benoemd! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen pleisters over zn vingers te plakken, maar ook iets vies op zn vinger doen. Ik heb mijn hele leven nagel gebeten, maar ik doe het al bijna 9 jaar niet meer.
Ik moet wel toegeven dat ik het mezelf heb afgeleerd door het gewoon niet meer te doen.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ad dat in het begin ook, maar vandaag de dag heb ik lange nagels. Ik ben er erg trots op.
Ik vind het wel knap dat je gestopt bent met nagel bijten. Hou vol!
Ik zou geen middelen gebruiken om hem dit af te leren. Hij zal er zelf achter komen zodra hij te diep in zijn nagel bijt. En op een wat latere leeftijd zal hij zijn tandjes gaan wisselen en dan zal het bijten moeilijker worden en misschien is dat de periode waarin hij dat zal gaan afleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagelbijten is een gewoonte die mensen zichzelf aanleren. Het kan veroorzaakt worden door spanningen, opwinding of ook gewoon verveling. Ook kan het uit frustratie zijn of om aandacht te trekken.
Probeer eerst bij je zoontje te achterhalen wat de oorzaak kan zijn.
'Het kan ontstekingen veroorzaken aan de vingers en dus is er wel reden om het de kiem in te smoren
Begin ermee om de nagels zo kort mogelijk te houden.
Als je kind zijn vingers in zijn mond wil stoppen leidt hem dan af met iets waarbij hij zijn handen moet gebruiken.
Je kunt pleisters of nagellak proberen. Misschien vindt hij dat wel mooi.
Andere vieze goedjes zoals bytex moet je niet doen bij zo'n klein kind.
Vaak houdt het vanzelf op, soms bijt iemand zijn leven lang.

http://www.kinderinfo.nl/artikelen/artikel-verzorging-lichaamsverzorging-nagelbijten-algemeen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door niet steeds te zeggen dat hij t moet afleren, dan gaan ze juist door, net als een puber met drank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagelbijten is meestal een onbewuste reactie. Dus zeker niet boos zijn, kindjes 'vergeten' na een tijdje gewoon dat het niet mag van mama en bijten zonder dat ze er erg in hebben.

Misschien is je zoontje nog wat klein, maar je kan eens proberen met een beloningssysteem, gecombineerd met pleisters. Maak een doos met een heleboel piepkleine geschenkjes in. Jij weet wel waar je je zoontje blij mee kan maken.

Doe dan op elk vingertje, met afgekloven nageltjes, een (mooie) pleister. (De pleisters natuurlijk vervangen elke keer na het handjes wassen). Als hij de pleisters heeft laten zitten tot s'avonds mag hij een cadeautje kiezen. De pleisters zijn op die manier een geheugensteuntje of een bewustmaking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, had ik vroeger ook veel last van.
Mijn moeder vertelde me dat ze tijgerbalsem op m'n vingers smeerde, waardoor ik het hartstikke vies vond smaken, en ermee stopte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien werkt straffen en belonen.
Je kunt ook bytex op zijn nagels doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is gewoon elke keer een klein tikje op zijn hand te geven niet te hard maar gewoon dat hij schrikt ik bijt zelf ook nagels en ik krijg ook elke keer een tikje van mijn vriend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Bytex zelf ook eens geprobeerd, maar het is verschrikkelijk; je gebruikt je vingers (en zeker zo`n kleintje!) voor veel meer dingen in en rond je mond, denk maar aan eten, spelen, etc. Ook dan zal die smaak constant in z`n mondje komen. De smaak blijft overigens nog een tijdje in de mond hangen, niet prettig. Ik zou bij een kleintje van 2 dus vooral géén Bytex smeren.

Wat ik wel zou doen: houd de nageltjes goed kort, regelmatig knippen en iedere dag even vijlen. Dan valt er niet veel te bijten.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mijn zoon gebruikte ik nagelverharder, dat maakt het bijten lastiger. Ook elke dag vijlen en daarna nagelriemcrème zodat de nageltjes verwend werden. We maakten er een dagelijks gezellig ritueel van.Dan was hij heel trots op de mooie vingers. In feite is nagelbijten een soort dwangmatig iets. Hij "moest"bijten of had vaak niet in de gaten dat hij beet tijdens computeren of tv kijken. Dus niet boos worden, het is echt geen aandacht trekken.