Hoe werkt opvoedbegeleiding?

Als je merkt dat je moeite hebt met de opvoeding van je kinderen (2 tot 7 jaar), kun je opvoedbegeleiding (opvoedhulp) aanvragen.

Hoe gaat dat in z'n werk?

--  Vraag je dat aan bij je huisarts, bij een consultatiebureau, of elders?

--  Valt het onder de basisverzekering, onder de aanvullende verzekering, of zijn de financiën op een andere manier geregeld?

--  Komt er dan iemand bij je thuis?

--  Is er een limiet aan het aantal uren dat je hulp krijgt?

1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opvoeden is een lastige klus. Prima dat je bij jezelf merkt dat je hulp nodig hebt en die gaat zoeken. Dat laat zien dat je goed voor je kinderen wilt zorgen. Het is als ouder best een stap om te erkennen dat je het alleen niet redt. Er zijn nog teveel ouders die bij problemen, soms door schaamte, maar "aan blijven modderen" met vaak grote gevolgen. Respect!

Het beste antwoord

Opvoedbegeleiding kan je aanvragen via je huisarts of via het consultatiebureau. Die zullen dan een eerste inschatting maken van wat er nodig is en ze zullen ook een advies geven over waar je het kunt vinden.

Bij mij in de regio is er een opvoedwinkel waar je terecht kunt voor advies en doorverwijzing,en als het goed is heeft begin 2011 elke gemeente een inlooploket voor het centrum voor jeugd en gezin. Van daaruit worden vaak ook cursussen verzorgd voor bepaalde doelgroepen (b.v. ouders van peuters).

Als het nodig is, kan er iemand bij je thuis komen die b.v. videohometraining met je doet, dus de situatie thuis op film zet en daarna met je bespreekt wat anders en beter kan.

In sommige gevallen kan het vallen onder eerstelijns psychologische zorg en daarvan wordt een groot deel vergoed uit de basisverzekering, in andere gevallen maakt het deel uit van de standaard dienstverlening van de opvoedwinkel (en krijg je zorg in natura) en in weer andere gevallen zul je zelf moeten betalen. Er zijn geen standaarden voor te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ligt eraan waar je woont.
In Almere heb je een steunpunt ervoor. Dat is gratis, en daar kan je met vragen terecht.
Daarnaast kan je bij het consultatiebureau ook vragen stellen.
Veel scholen geven ook voorlichting, of hebben iemand die je daarop kan aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook terecht bij Bureau Jeugdzorg. http://www.bureaujeugdzorg.info/Ouders/

Zij kunnen je eventueel ook doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan eens kijken bij CJG centra (centrum voor jeugd en gezin). Je kan daar terecht met alle vragen die je hebt over opvoeding en ontwikkeling, en hoogstwaarschijnlijk kunnen zij je ook doorsturen. Ze zijn goed op de hoogte van de sociale kaart. Ze zijn nog niet overal in NL maar wel op veel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De GGD kan je doorverwijzen

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een taak van de gemeente. Vaak laten gemeenten de JGZ taken uitvoeren door de GGD’en. De GGD’en onderzoeken kinderen op het consultatiebureau en op school. Ze geven voorlichting over gezondheid, opvoeding en ontwikkeling. Daarnaast maken GGD’en deel uit van de lokale Centra Jeugd en Gezin en ondersteunen en adviseren ze de lokale en landelijke overheid in hun beleid voor een goede zorg voor de jeugd.
Ze kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeker jeugdzorg niet inschakelen,daar kom je bijna niet meer van af.Die gaan verder spitten en kijken of er toevallig nog meer aan de hand is als opvoeden.Mijn dochter heeft dit ook mee gemaakt dit heeft jaren geduurd .Er kwam iedere week iemand over de vloer en als ze kwam liep mijn dochter op de tenen.Zij hoefde niets te betalen daarvoor,inderdaad zit dit in het basispakket.Maar ze bemoeien de eigen overal mee,dus ik zou het niet doen, en een andere oplossing zoeken.Je kunt ook advies vragen hoe je het een en ander het beste kunt doen met je kinderen en direct zijn,nee is nee anders je kamer in en er uit komen wanneer ik dat zegt plus als ze niet luisteren geen leuke dingen meer .Voor die van 7 jr. kun je een lijst op hangen met de datum"s van heel de week er op ,en als ze niet luistert dan woord het een kruisje en anders een krul.Hoe meer krullen eind van de week,is er een beloning.Zo heb ik dit gedaan toen mijn kinderen klein waren.