waarom mag een baby geen zout in zijn eten maar wel zoutoplossing neusspray bij verkoudheid?

de neusspray mag zelfs wel 3-6x per dag per neusgat....
is dit ander zout?
verwaarloosbaar weinig?
of is het eigenlijk toch af te raden....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De belangrijkste reden is dat het inderdaad verwaarloosbaar weinig is.

Het is een heel laag zoutgehalte (voor baby's volgens mij de samenstelling van fysiologisch zout) en vrijwel alles loopt die neus weer uit.

Het percentage is nog minder dan 1% zout dus een flesje met 10 ml bevat minder dan 0,1 g zout.

Als je de baby 6 van die flesjes zou laten DRINKEN zou hij uiteindelijk wel te veel zout binnenkrijgen trouwens
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, dacht zelf al zoiets maar wilde even zeker weten hoe en wat omdat het toch ook in t lijfje komt

Andere antwoorden (2)

zout in het eten komt in het maag/darmstelsel en is niet zo goed voor een baby omdat het later kan leiden tot een hoge bloeddruk.
vandaar dat dit af te raden is.
een neusspray prikkelt de slijmvliezen (plaatselijk).
omdat dit vaak ook maar kort gebruikt wordt, is dit niet schadelijk.

Toegevoegd na 10 uur:
ik heb deze informatie uit het groeiboekje van het cb!
zal toch moeten kloppen, lijkt me!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de zoutoplossing voor het neusje dezelfde samenstelling heeft als de tranen van de baby. Daarom is het niet irriterend voor de huid en slijmvliezen en smaakt het niet vies. Het neusspoelen mag zo vaak als nodig is.

Maak een zoutoplossing nooit zelf, een baby zou dan teveel zout binnen kunnen krijgen!