Hoe kan je scheiden op basis van EOO als echtgenoot niet uit je huis (eigendom) wil vertrekken?

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen, maar mijn huis staat exclusief op mijn naam (al van voor het huwelijk). Nu wil van mijn man scheiden wegens verregaand en frequent overspel, alcoholisme, cannabisverslaving, borderline-stoornis met bijgaande ingrijpende stemmingswisselingen, risicovol gedrag (rijden zonder verzekering, ongevallen onder invloed, ongebreideld spenderen) en de daaruit voortvloeiende financiële en emotionele lasten.
Hij wil echter niet scheiden, maar is bij mij gedomicilieerd. Hoe kan ik ooit een jaar "feitelijk gescheiden" raken (en dus de EOO aanvragen) als hij weigert mijn huis te verlaten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De term EOO (echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting) is een Belgische term.
In Nederland is een echtscheiding blijkbaar wat makkelijker dan in Belgie.

Hier is een site, waar je de uitleg vind van de "nieuwe" Belgische wet echtscheiding.
http://www.elfri.be/nieuwe-wet-echtscheiding

Daarin staat o.a.
Indien de aanvraag tot echtscheiding gedaan door één echtgenoot, dan bestaat de onherstelbare ontwrichting na meer dan één jaar feitelijke scheiding, of wanneer de aanvraag na één jaar wordt herhaald.

dus
- ofwel 1 jaar feitelijke scheiding zijn;
- ofwel twee verklaringen voor de rechtbank, met minstens zes maanden tussen.
---------------------------

De partner die wil scheiden, moet bewijzen dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Dit kan met alle wettelijke bewijsmiddelen. Een partner kan bijvoorbeeld aantonen dat de andere echtgenoot gewelddadig is waardoor samenleven onmogelijk gemaakt wordt.

Je hebt er in ieder geval een advocaat voor nodig:

Een verzoek tot echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting moet door een advocaat opgesteld worden, en wordt gevolgd door een dagvaarding voor de Rechtbank van Eerste Aanleg, die exclusief bevoegd is voor echtscheidingen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/68263-de-echtscheiding-in-belgie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit ik dus gewrongen: ik krijg hem het huis niet uit, dus ik kan NOOIT 1 jaar feitelijk gescheiden zijn (ik had die regels zelf ook al gevonden). Hoe pak ik dit dan aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in Belgie is een eerste advies van een advocaat gratis. Een eerste advies voor rechtsbijstand door dergelijke mensen is volledig gratis. Daar zul je naar op zoek moeten, om te beginnen bij je eigen gemeente-instanties.
Er zijn verschillende diensten waar u permanent voor juridische bijstand terecht kunt:
• sommige gemeentebesturen
• de meeste OCMW's
• justitiehuizen
• vredegerechten
• gerechtshoven
• verscheidene vzw's http://www.belgium.be/nl/justitie/slachtoffer/rechtsbijstand/eerste_advies/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In nederland is het zo dat als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, dan is jouw huis ook van hem. Hoe het in belgie zit weet ik dan niet. Als het zo isdat het echt zijn eigendom niet is, dan kun je de politie bellen aangezien hij dan in overtreding is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meen te weten dat de goederen die vóór het huwelijk werden aangekocht, niet in de gemeenschap terechtkomen. Wat hier het geval is. Maar de politie bellen om hem uit huis te zetten (zonder bewijs van lichamelijk geweld, want dat is er niet) kan ook niet, aangezien hij hier rechtmatig gedomicilieerd is. Hij is dus niet in overtreding, aangezien wij samen getrouwd zijn. Ik weet dat de eerste raadpleging van een advo gratis is, maar ik had graag al wat voorbereidende info gesprokkeld via dit forum. Het lijkt me vrij ingewikkelde materie en voor ik het weet, raak ik opnieuw verzeild in een eindeloos advocatenstraatje. En dat wil ik te allen prijze vermijden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek dan eerst maar eens uit hoe het zit met die gemeenschap van goederen.
Want inderdaad: In Nederland komen alle bezittingen van voor het huwelijk gewoon terecht in de gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo zit het in België: Er bestaan verschillende stelsels; de drie belangrijkste zijn: het stelsel van scheiding van goederen
het stelsel van de algemene gemeenschap van goederen
het stelsel van scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten (= wettelijk stelsel) [Ik ben getrouwd volgens het wettelijke stelsel] Concreet betekent dit: Het wettelijk stelsel verdeelt de goederen van de echtgenoten in drie vermogens: het eigen vermogen van de man
het eigen vermogen van de vrouw
het gemeenschappelijk vermogen. EIGEN zijn: alle goederen die men bezit vòòr het huwelijk.
Bijvoorbeeld: De auto van de man, zijn spaarrekening;
De bouwgrond die de man aankocht vòòr het huwelijk.
Het erfdeel dat de vrouw reeds bezit ingevolge het overlijden van haar vader vòòr het huwelijk; het kapsalon dat zij reeds uitbaat bij het aangaan van het huwelijk.
Ook eigen blijven de schulden die men vòòr het aangaan van het huwelijk reeds heeft. EIGEN zijn: alle goederen verworven via een nalatenschap of via een schenking.
Ook de schulden ten laste van erfenissen of schenkingen, zijn eigen schulden in het wettelijk stelsel. GEMEENSCHAPPELIJK zijn: alle inkomsten. Zowel beroepsinkomsten (lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...) als inkomsten uit eigen goederen. Voorbeelden van inkomsten uit eigen goederen zijn: De huurgelden van een eigen woning, b.v. van de woning die geërfd werd.
De intresten van obligaties die men reeds voor het huwelijk bezat. GEMEENSCHAPPELIJK zijn: alle goederen waarvan niet kan bewezen worden dat ze eigen zijn van één der echtgenoten.
Alle gemeenschappelijke goederen vormen samen het gemeenschappelijk vermogen. Bron: http://www.notarishendrickx.be/juridische-info/familiaal/17-huwelijk-algemeen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond dit deze morgen: c. De onherstelbare ontwrichting
Wat ?
Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer “de voortzetting van het samenleven tussen de
echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die
ontwrichting”.
Bewijs
Het moet om ‘ernstige’ bewijzen gaan. Een loutere verklaring van (één) van de partijen of het
verstrijken van een bepaalde periode volstaat niet. De rechter moet over elk aangevoerd feit
oordelen of de onherstelbare ontwrichting van het huwelijk hieruit voortvloeit, en dat het naleven
van de periodes, zoals vereist bij de feitelijke scheiding en het herhaald verzoek (zie boven),
onredelijk of onmogelijk is.
Uitzonderlijk
De onherstelbare ontwrichting als subgrond om uit de echt te scheiden is eerder een uitzondering.
Het is enkel bedoeld voor die situaties waar het onverantwoord is om aan de echtgenoten die willen
scheiden, te vragen om de termijnen, zoals vereist in de andere twee subgronden, na te leven.
Deze reden tot echtscheiding kan worden vergeleken met een ontslag om dringende reden.
Welke feiten komen in aanmerking ?
Een foutief gedragvan de eisende en/of de verwerende echtgenoot kan de onherstelbare
ontwrichting tot gevolg hebben. Hier sluipt het begrip ‘fout’ terug binnen in het
echtscheidingsrecht!
Bijvoorbeeld: partnergeweld, overspel, het betrappen van de bruidegom in een innige
omhelzing met een ex-vriendin op zijn eigen huwelijksfeest, enz.
Let op! De bewezen fout voldoet niet automatisch aan de vereiste bewezen zware fout in
de procedure voor onderhoudsgeld na echtscheiding (zie 3.1.3. De onderhoudsuitkering na
echtscheiding). Wel kan de echtgenoot reeds in dit stadium van de procedure aan de
rechter uitdrukkelijk vragen om de fout eveneens als fout in het alimentatierecht te laten
vaststellen. Ook niet foutief gedrag of een objectieve toestandkan leiden tot een onherstelbare ontwrichting
van het huwelijk.
Bijvoorbeeld: de situatie waarin, zonder dat noodzakelijkerwijze al een zekere periode is
verstreken, beide echtgenoten een hersteld samengesteld gezin vormen en geen van hen wenst de
overspelige relatie als fout aan te merken; de geestesstoornis van de verwerende echtgenoot, enz. Dit laatste stukje is interessant. Wat ik echter nergens vind, is de TERMIJN die vereist is om de echtscheiding uit te spreken. Kan iemand me daarbij helpen?