Hoe kan ik die schaamte van me afzetten waneer je bent ontslagen en eigenlijk best gelukkig bent zonder werk? En hoe leg ik dat aan mijn familie uit?

Ik ben van de zomer ontslagen wegens bezuinigingen en eerlijk gezegd geniet ik van mijn vrije bestaan.

Niemand van mijn familie weet het nog, ik stel het steeds uit om het te vertellen.
Niet omdat het ontslag dus mijn schuld was maar omdat ik mij aldus heel prettig voel zonder werk.

Inmiddels ben ik weer samen met mijn partner en ben een gelukkige actieve huisvrouw-moeder.
Ik kan mij hier erg goed in vinden en mis mijn, of een andere baan niet.
Ik geniet van het koken waar ik alle tijd voor heb en de meest bewerkelijke creaties, die ik niet bewerkelijk meer vind, komen hier op tafel.
Ik heb meer tijd voor mijn (stief)zoon en kan genieten van afgemaakt huishoudelijke klusjes en ben in mijn element waneer het lekker loopt.

Maar hoe leg ik dat aan mijn keihard werkende ouders (en familie) uit die de instelling hebben dat iedereen voor zijn geld moet werken al moet je kruipend naar je werk en heb je 6 kinderen en een depressie oid?
De schaamte van mij en de teleurstelling in hun ogen, die ik voel om het te vertellen houdt me tegen eerlijk te zijn.
Zij zullen zeer teleurgesteld zijn en zich niet vinden in het gene waarin ik ontdekt heb mij gelukkiger te voelen.
Ook met de rolverdeling zullen zij enige moeite hebben, zo van de man aan het werk en de vrouw thuis aan het fornuis.

Ik heb overigens zeer veel respect voor mijn ouders die ik werkelijk bewonder om wie ze zijn en kan het ook goed met ze vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als jij zo gelukkig bent is er niks om je voor te schamen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schaam je nooit voor je geluk, anderen kunnen eisen aan je stellen en verwachtingen van je hebben maar een gezin dat gesmeerd loopt is alleen al een dagtaak. Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn voor wat betreft moeders/vaders die thuis blijven en niet deelnemen aan een actief arbeidsproces. Dat is voor iedereen een persoonlijke keus lijkt mij. Uiteindelijk zou ik het je ouders wel vertellen en wellicht kun je eraan toevoegen dat je op dit moment onder deze constructie in je element bent en je geluk hervonden hebt; dat wellicht in de toekomst de drive om te gaan werken vast wel weer aan de orde komt maar dat deze situatie voor nu het beste bij je past. Het zal wennen zijn voor je ouders maar probeer te voorkomen dat je een vermijdingsmechanisme krijgt. Eerlijkheid duurt het langst en help elkaar inzicht in jouw proces te krijgen want dat kan behulpzaam zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling op dit moment t.b.v. jouw gezin.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als jij kan rondkomen, en gelukkig bent. Prima! Dan heb je niets uit te leggen. Heb jij om je ontslag gevraagd? Nee, klaar einde verhaal. Maakt niet uit wat zij er van vinden. Kruipen naar je werk. En dan met een burn-out thuis gaan zitten, of verrot zijn op je 65e wanneer je (misschien) eindelijk vrij bent. Jij hoeft je nergens voor te schamen! Dat hoef je pas, als je languit op de bank ligt, de schulden stapelen zich op, en je doet er niks aan. Maar nu? Echt niet. Wat andere mensen doen is hun keuze, en dit is de jouwe. Einde discussie. Sorry als ik agressief over kom hoor :-) Maar ik heb daar gewoon moeite mee, als een ander je gaat veroordelen op iets wat ze zelf anders zouden doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij (jullie) zo gelukkig zijn dan is er inderdaad niks om je voor te schamen. Mijn vrouw is sinds januari thuis zonder werk. Ze doet nu ook het huishouden en ik moet zeggen het loopt als een tierelier. We hebben minder te besteden. Maar kunnen nog gewoon rondkomen. En onze drie kinderen hoeven niet meer naar de opvang. Komen elke dag tussen de middag thuis. Kunnen afspreken met andere kinderen (mits die dan niet op de opvang zitten).
Mijn vrouw schaamt zich er ook wel voor, dus ik weet hoe je je voelt. In de huidige maatschappij word bijna verlangd dat je werkt, want hoe kun je nou rondkomen van één loon. Maar ons gezin vaart er wel bij. En persoonlijk ben ik er trots op dat het zo kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag kon niet meer bewerkt worden ivm lengte maar ik weet dat mijn ouders zelf ook niet gelukkig meer zijn in hun werk na zoveel jaren trouwe dienst.
Zij zouden beide het liefst met vervroegd pensioen willen alleen zouden zij hier financieel flink op achteruitgaan.
Zij gaan dus met tegenzin, vermoeid naar hun werk en ik verkeer in deze luxe positie terwijl zij het dik verdienen, kijkende naar hun lange arbeidsverleden en ik vergeleken met hen net kom kijken
Dus de gunfactor naar hen is groter dan die naar mezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reakties!
@Haelenaar, leuk dat je zegt dat het als een tierelier loopt en je trots bent dat het zo kan.
Mooi om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als je goed kunt rondkomen zo?
Prima dan toch?
Ikzelf kijk nooit zo wat anderen van mijn Leven vinden
Vroeger had ik daar ook moeite mee hoor
Maar dat is helemaal over
Je moet elkaar in je waarde laten en respect hebben voor de zienswijze van anderen
Iedereen heeft het recht om je leven te leiden wat je zelf wilt leiden
Mits je daar niemand kwaad mee doet
Dat lijkt me in jou geval niet dus geniet ervan!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemort: ik vind je niet agressief overkomen: ben het 100% met je eens! Afschuwelijk toch, dat je het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen tegen vooroordelen!
Maar misschien veroordeelt Nonamanis zichzelf ook wel een beetje diep vanbinnen?
Lekker Haelenaar, dat het zo goed gaat! Ik hoop, dat je vrouw haar m.i. totaal misplaatste schuldgevoel heel snel opzij kan zetten!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@WendyH
Ik ben ook net min of meer ontslagen, heb nog een paar dagen en dan heel misschien ander werk. Ik heb een heleboel sollicitaties achter de rug, allemaal afgewezen.
Ik ben ontslagen door een aanbesteding, niet door eigen schuld. Maar zo zien een hoop mensen dat niet. En ik heb geen zin om weer terug te gaan naar de Aldi, terwijl ik speciaal geleerd heb voor beveiliger, omdat ik dat graag wil doen. Maar sommige mensen zeggen dan, dat ik alles maar moet aannemen, en dat kan ik niet uit staan. En als je dan 1 dag niet op zoek bent geweest naar ander werk, dan ben je lui.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, dat klopt wel dat ik mezelf min of meer veroordeel.
Het moeten werken en presteren in je werk zit-zat zo in mijn systeem, dit is bij ons van huis uit zeer belangrijk en heb het aldus met de paplepel ingegoten gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerV: het is ook hartstikke moeilijk om je niks aan te trekken van wat anderen wel of niet zeggen, zeker als het afbrekend is!!!
Bij mezelf heb ik, in andersoortige situaties, geconstateerd, dat de afkeruing van anderen mij alleen kunnen raken als ik heel veel om ze geef, óf als ik het eigenlijk wel met ze eens ben diep vanbinnen.... en dat laatste lijkt mij dan een diep nadenkertje waard ;-) @Nonamanis: is natuurlijk hartstikke logisch dan. Super, dat je dat ziet, want dan kan je er ook mee aan de gang voor jezelf. Gètver... ik lijkt zo net een betweterige weet-ik-veel....
Sorry als ik zo overkom.
Zelf heb ik hier ook zo mee gestreden: vandaar ;-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@WendyH
Ik vat het niet op als betweterig hoor :-) @Nonamanis
Ik vind presteren in werk helemaal niet belangrijk. Ik vind het belangrijk dat ik plezier heb in mijn werk. Als ik dat niet heb, ben ik ongelukkig, en projecteer ik dat naar de mensen die ik lief heb, en zij krijgen uiteindelijk de volle lading. Dat kost me dan meer, dan dat het werk me oplevert. Tuurlijk, een hoog salaris zou lekker zijn. Maar als ik daarvoor manager moet worden (manager = kl**tzak/kreng) dan pas ik daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, nee hoor je lijkt niet betweterig! Ben juist erg blij met je reakties. Ivy4u, mijn moeder is Indisch en die is ook zo opgevoed dat keihard werken erg belangrijk is en zij juist extra hard als Indische moest presteren. Aan mijn vaders kant was werk en prestatie ook een must.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik in de vraag kan lezen, is dat je voor je ouders(misschien heb ik dit verkeerd begrepen) dit al invult dat ze je lui vinden, misschien denken ze heel anders. Ze willen je gelukkig zien en dat is nu ook zo. Wie denkt dat je lui, kan vertrekken. Hoezo is het huishouden geen werk? Je kan er niks aan doen, alleen tevreden zijn met wat je hebt, en als je graag werk wilt, door de crisis moeten mensen toch weer leren hoe je te redden qua huishouden geld enz.

Het beste antwoord

Nog niet zo lang geleden was de rol waar jij je nu gelukkig in blijkt te voelen, de rol van bijna elke Nederlandse (getrouwde) vrouw. Het is pas van de laatste decennia, en vooral de laatste twee, dat het niet alleen normaal is dat vrouwen werken, maar zelfs dat het weinig normaal wordt gevonden als vrouwen er bewust voor kiezen om dit niet te doen. Daar kun je uit afleiden dat het dus helemaal niet zo raar is dat jij kiest voor deze rol: zeker als je kijkt naar het recente verleden van ons eigen land, ben je zeer zeker niet de enige.

Het moet natuurlijk vooral financieel haalbaar zijn: als jij samen met je partner van één inkomen kunt rondkomen, is dit een keuze die je kunt maken. Daar moet je natuurlijk even over nadenken: wellicht ontvang je nu nog een gedeeltelijke uitkering, en die inkomsten vallen natuurlijk weg als je besluit niet meer beschikbaar te willen zijn voor de arbeidsmarkt. Maar als dat kán in jullie situatie, en het maakt jou gelukkig, waarom zou je het dan niet doen?

De politiek voert hier ook een tegenstrijdig beleid in, vind ik. Aan de ene kant moet elke vrouw de arbeidsmarkt op, zoeken naar banen die er überhaupt niet zijn, en moet iedereen werken terwijl het niet reëel is om letterlijk iedereen aan het werk te hebben. Aan de andere kant wordt kinderopvang steeds duurder, is er kritiek op ouders die "niet opvoeden", en moet iedereen gaan mantelzorgen en vrijwilligerswerk doen in het verzorgingstehuis. Niemand kan al deze dingen tegelijk doen, en je moet dus simpelweg prioriteiten stellen. Die mensen die ervoor kiezen om thuis te blijven voor hun kinderen, leesmoeder zijn op school, mantelzorger zijn voor hun ouder wordende ouders en vrijwilligerswerk doen in de buurt, vervullen een onmisbare rol in onze samenleving. Je offert er je salaris voor op, en stelt je op een andere manier in dienst van de maatschappij. Daarbij maak je ruimte op de arbeidsmarkt voor iemand die het geld echt nódig heeft.

Als je er op die manier tegenaan kijkt, hoef jij je niet te schamen voor je keuze. En als jij je niet schaamt, kun je je keus vást ook op een goede manier brengen aan je ouders.

Tenslotte een persoonlijke tip: met het oog op terugkeer naar werk in de toekomst (als je dit weer wilt, als de kinderen groter worden, of als de omstandigheden je daartoe zouden dwingen als jullie het geld wél nodig hebben) zou het verstandig zijn om feeling te houden met het door jou gekozen vakgebied. Dit hoeft natuurlijk niet per se door betaalde arbeid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, erg verhelderend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ plus. Mooi gezegd! Laten we vooral niet vergeten dat 'moeder zijn' een hele ingewikkelde, mooie, zware en intensieve 'arbeid' is die zwaar ondergeschat wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De emancipatie in Nederland is m.i. doorgeslagen van een "elke vrouw die dat wil, moet kunnen werken" naar: "elke vrouw moet werken, of ze dat nu wil of niet." Ik vind wel dat een vrouw voor zichzelf moet kunnen zorgen als dat nodig is - vandaar ook het advies waar ik mee afsluit. Maar ik vind keuzevrijheid ook heel belangrijk: het ene gezin kiest ervoor om luxer te wonen en minstens elk jaar op vakantie te kunnen naar de zon, en het andere gezin kiest ervoor om met wat minder rond te komen, en de vrouw óf de man (want dat kan natuurlijk ook) de tijd vrij te laten maken om in de kinderen te investeren. Dank voor de plussen trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tel daarbij op dat het bedrijfsleven vaak niet aansluit bij schooltijden. Wederom, goed gezegd Lies.

Andere antwoorden (5)

gewoon vertellen is mijn optie.je ouders zullen er misschien best niet blij mee zijn maar jij moet doen waar jij gelukkig van word.anders zijn je ouders voor jou gelukkig maar jij zelf niet kan toch niet. suc6 ermee

Toegevoegd na 51 seconden:
oh ja vergeet niet?? eerlijkheid duurt het langst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onmiddellijk, maar dan ook meteen, je schaamtegevoel uit je systeem zetten!!!!
Niemand, maar dan ook niemand heeft het recht zich met jouw leven te bemoeien en als dit is wat jij wilt, dan heeft iedereen dat gewoon te accepteren. Zo niet, dan zij ze jou niet waard.
Klikt hard misschien, maar hallo, waar veroordelen ze jou dan op? Op je werk of op de persoon die jij bent?

Ik begrijp helemaal, dat het moeilijk voor je is om "uit de kast" te komen, maar het komt toch een keertje uit.
Dan maar zo snel mogeijk, toch? Dan ben je er ook vanaf en kan je voor de volle èn terechte 100% genieten, zonder schuld-/schaamtegevoelens.
Jij bent niemand verantwoording schuldig; je bent een volwassen vrouw ;-)
Dus niks uitleggen, alleen meedelen / vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Wendy, je hebt gelijk maar moeilijk is het wel idd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap ik!!!
Eigenlijk is het gewoon te gek, dat jij het gevoel hebt je te moeten verdedigen voor je eigen weloverwogen keuze, waar je ook nog eens superhappy mee bent.
Je bent echt niet de enige hoor: ook ik ben zeer bewust gestopt met werken om voor mijn zoon te zorgen en ben er zeer content mee!!! Niks, absoluut niks om je voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reacte en + :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*ReActie* zucht.... ik belandde net in een enorme niesbui hahahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha graag gedaan! En ik vind het ook heel goed van jou! Ik sta er ook helemaal achter. Mijn wil om mijn ouders blij te zien is in dit geval ook niet eerlijk en moet het echt vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
!!!!!!! ;-)
Succes!!
Is de teleurstelling die je denkt te lezen in hun ogen eigenlijk niet jouw teleurstelling?
Jouw teleurstelling om dat jij niet kan voldoen aan wat jij denk dat hun willen voor jou en daardoor hun niet kunnen zien wat jij wilt voor jouw?
Het is ook onmogelijk voor hen om dat te kunnen zien als je ook niet eerlijk bent naar jezelf toe.
Misschien is dat het wel waar de schaamte vandaan komt?

Je bent gelukkig zonder werk.
Maar is dat wel zo? Afgaande op wat jij vertelt:

"Inmiddels ben ik weer samen met mijn partner en ben een gelukkige actieve
huisvrouw-moeder.
Ik kan mij hier erg goed in vinden en mis mijn, of een andere baan niet.
Ik geniet van het koken waar ik alle tijd voor heb en de meest bewerkelijke
creaties, die ik niet bewerkelijk meer vind, komen hier op tafel.
Ik heb meer tijd voor mijn (stief)zoon en kan genieten van afgemaakt
huishoudelijke klusjes en ben in mijn element waneer het lekker loopt."

kan ik zien dat jij niet zonder werk zit en dat je daarin gevonden hebt wat voor jouw belangrijk is en met liefde wil doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als volwassene blijven de normen en waarden die je bij de opvoeding meekreeg (impliciet of expliciet) spelen. Zij zijn dan opgenomen in je eigen normen/waardenstelsel en spelen onbewust blijvend een belangrijke rol.
In wezen (als je de situatie objectief bekijkt) is er hier helemaal niks mis. Jij bent je baan kwijt door bezuinigingen, en ontdekt nu dat je gelukkig bent als je niet werkt. Maar dat gelukkig zijn wordt wat getemperd omdat je in conflict komt met je "innerlijke ouder" die tegen je zegt dat het niet hoort. En de vrees voor afkeuring van je eigen ouders, terwijl je al bij al niet meer van hen afhankelijk bent.
Anders dan je denkt, is het vertellen van de situatie, juist een teken van respect voor je ouders. Je ouders hebben recht om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gevoel, en wat ze ermee willen doen. Het hoeft jou niet te raken. Meer zelfs:doordat jij een levenskeuze maakt die indruist tegen wat zij je geleerd hebben, zet je min of meer hun waardestelsel onder druk...Wat voor hen de kans geeft tot evolutie.
Een voorbeeld : stel dat ze door hard te werken destijds weinig tijd hadden voor hun kinderen. Grote kans dat ze zich hier diep van binnen schuldig over voel(d)en. Als jij dan zegt dat je alle tijd neemt voor je (stief)zoon, komt dit schuldgevoel terug naar boven. Onbewust zullen ze dit schuldgevoel verdringen door alles naar jou te projecteren. Maar tegelijk is er ook een kans dat ze juist door deze (blijvende) confrontatie met het andere, op langere termijn eens beginnen na te denken over zichzelf. En zich misschien een beetje losmaken van hun arbeidsethos en bv meer tijd reserveren voor elkaar, hun kleinkind etc.
Dus
- bedenk dat als je je schaamt, dit eigenlijk komt omdat je zo geprogrammeerd bent. van programmering die je niet meer dient, kan je je langzaam losmaken. dit is een fase in het proces van volwassen worden.
- ga de "confrontatie" met je ouders niet uit de weg. Je bent nu op een leeftijd dat zij geacht worden jouw keuzes te respecteren. ook al zijn ze er niet mee akkoord. Door te zwijgen, ontneem je hen de kans om dit te leren.
- zie hun eventuele felle reacties (verwijten, teleurstelling...) als hùn proces. neem het niet op jou. reageer er niet op en verantwoord je zeker niet! zeg hooguit aan je ouders dat je (zoals je schrijft) hun levenswijze respecteert, maar dat jij voor een andere manier van leven kiest op dit moment.
En geniet vooral verder van je leven, ongeacht wat je ouders hiervan vinden!
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Ten eerste HOEF jij je familie niet uit te leggen dat je prima voelt als je niet meer werkt..dat is helemaal JOUW zaak.

Je HOEFT je ook absoluut niet te schamen voor het feit dat je destijds ontslagen bent.

Maar zelfs is het zo dat je je hier op GV voor dat ontslag nog wat schaamt, want je geeft meteen al aan dat dit ontslag niet jouw schuld is..maar dat dit vanwege bezuinigingen was.

Begin er dus mee je niet tegenover jezelf te verontschuldigen en heb daarnaast maling aan wat anderen, ook je ouders, ervan vinden. Kom, kortom, voor jezelf op,

Zeg hen dat je al een tijdje 'thuis bent' èn dat je daarbij heel gelukkig voelt.

Laat hen meteen ook even weten dat het jou koud laat wat zij ervan vinden.

Ik weet zeker dat je je aanzienlijk gelukkiger zult gaan voelen als je je gevoelens openlijk kunt tonen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, ben het wel met je eens.
Een zinnetje alleen niet, namelijk mijn ouders laten weten dat het me koud laat wat zij denken want het laat me absoluut niet koud ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay, ik was wellicht wellicht, onbedoeld een tikkeltje te agressief.
Groetjes, Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi, valt we mee Ton, tikkeltje agressief vind ik je niet hoor.