Ik heb het contact met mijn vader verbroken, nou wil ik dit wettelijk ook, hoe word het ook wel in het Recht genoemd?

Ik wil wettelijk ook niets meer met hem te maken hebben, maar ik weet niet hoe dit in het Recht word genoemd?
kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Je vader blijft altijd je vader, ook voor de wet, denk bv aan jouw geboorte acte, daar staat de naam van je vader op, dit kan niet verandert worden.
Ben je minder jarig kan je vader uit de ouderlijke macht gezet worden, maar daar moet wel een goede reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt inderdaad er niet onderuit dat je biologische vader bij de wet vast staat,je zou wel de achternaam van bijvoorbeeld je moeder kunnen aanvragen,maar dit is niet goedkoop en er komt heel wat bij kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je je achternaam veranderd moet het overal veranderd worden. Op je diploma's etc. etc. Ik heb de achternaam van mijn vader gehouden al heb ik vanaf mijn 10de geen contact meer. Nu 30+. Hij heeft geen rechten meer naar mij toe, en is enkel mij biologische vader. Het is lastig bij bepaalde banen. Jarengeleden wilde ik bij de politie gaan werken (kantoorbaan). Ongeacht dat ik het contact verbroken heb, zoals wettelijk vermeld staat werd ik alleen aangenomen mits hij ook geen strafblad heeft. Erg lastig!. ps: ik heb de baan niet gekregen, namen 2parttimers ipv 1fulltimer. Had niks met hem te maken.

Antwoorden (3)

Je kunt een contactverbod aanvragen maar dat wordt alleen gegeven in geval van mishandeling oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Burgelijk Wetboek in Nederland kent wel Ontkenning, waarbij ook een kind kan "ontkennen" dat zijn vader zijn vader is, maar dit betreft alleen in geval van bewijs dat de vader niet de biologische vader is.

Is je vader wél je biologische vader (of is er niets wat aantoont dat hij dat niet kan zijn), dan blijft hij je vader, ook al wil je niets met hem te maken hebben.

Hier is het artikel (art 200):
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/12-afstamming-ontkenning-vaderschap-gerechtelijke-vaststelling-vaderschap.htm

Zelfs al wordt je vader uit de ouderlijke macht ontzet, waarvoor wel een goede reden moet zijn, dan blijft hij nog steeds je vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet: Scheiding. Maar voor zover ik weet bestaat het begrip scheiding tussen ouders en kinderen in Nederland niet.

In Amerika schijnt dat wèl mogelijk te zijn, althans..zoiets las ik een paar jaar terug in een krant.

Dat je niets meer met je pa te maken wilt hebben is jouw keus maar dat eenzijdig wettelijk vast laten leggen is, zoals ik al zei naar mijn idee, wettelijk niet mogelijk.

Wèl kunnen jullie samen een overkomst sluiten waarin staat dat jullie niets meer met elkaar te maken willen hebben, doch consequenties heeft dat verder niet.

Voor b.v. het erfrecht is een dergelijke overeenkomst zonder enige waarde. Je blijft jouw recht op een kindsdeel behouden.

Groet,

Ton