Ik heb het contact met mijn vader verbroken, nou wil ik dit wettelijk ook, hoe word het ook wel in het Recht genoemd?

Ik wil wettelijk ook niets meer met hem te maken hebben, maar ik weet niet hoe dit in het Recht word genoemd?
kan iemand helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt een contactverbod aanvragen maar dat wordt alleen gegeven in geval van mishandeling oid.

Het Burgelijk Wetboek in Nederland kent wel Ontkenning, waarbij ook een kind kan "ontkennen" dat zijn vader zijn vader is, maar dit betreft alleen in geval van bewijs dat de vader niet de biologische vader is. Is je vader wél je biologische vader (of is er niets wat aantoont dat hij dat niet kan zijn), dan blijft hij je vader, ook al wil je niets met hem te maken hebben. Hier is het artikel (art 200): http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/12-afstamming-ontkenning-vaderschap-gerechtelijke-vaststelling-vaderschap.htm Zelfs al wordt je vader uit de ouderlijke macht ontzet, waarvoor wel een goede reden moet zijn, dan blijft hij nog steeds je vader.

Dit heet: Scheiding. Maar voor zover ik weet bestaat het begrip scheiding tussen ouders en kinderen in Nederland niet. In Amerika schijnt dat wèl mogelijk te zijn, althans..zoiets las ik een paar jaar terug in een krant. Dat je niets meer met je pa te maken wilt hebben is jouw keus maar dat eenzijdig wettelijk vast laten leggen is, zoals ik al zei naar mijn idee, wettelijk niet mogelijk. Wèl kunnen jullie samen een overkomst sluiten waarin staat dat jullie niets meer met elkaar te maken willen hebben, doch consequenties heeft dat verder niet. Voor b.v. het erfrecht is een dergelijke overeenkomst zonder enige waarde. Je blijft jouw recht op een kindsdeel behouden. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100