Een ex-vriendin heeft longkanker , nog een paar maand! Ik ben uit zelfbehoud met haar omgang gestopt een jaar geleden , wat nu te doen?

We leerden elkaar weer kennen , na 15j? Ik was in de rehab en zij dronk er echt op los plus menige blow, ben door mijn eigen zwakheid en haar een paar keer in een terugval beland en wist al heel lang dat ik met deze omgang moest stoppen. Na een jaar heb ik er echt een punt achter gezet , haar gedrag begon uit de hand te lopen o.a. in mijn eigen huis!
Ze is sinds 1maand haar eigen huis uitgezet ,al haar spullen in beslag genomen! maar nou hoor ik dat ze longkanker heeft met uitzaaiingen en nog een paar maand te leven , woont bij haar moeder in en nu vaak in't ziekenhuis.
Wat moet/zal ikke doen??? kontakt opnemen of juist niet??? ik weet het ff ECHT niet!!

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben een vrouw

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat houd je tegen om contact op te nemen? Ben je bang dat je weer terugvalt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ze je echt nodig heeft zal ze direct of via haar moeder contact met jou opnemen. sterkte.

Het beste antwoord

Ga gewoon naar haar toe! Met alles wat er gespeeld heeft blijkt toch dat het je aangrijpt. Dat is voldoende reden lijkt mij.
Als het je niet kon schelen had je je dit ook niet afgevraagd. Gaan! Als je het niet doet en ze overlijdt heb je daar misschien heel lang last van, dat je dus baalt dat niet gedaan te hebben. Ga je wel en wijst zij je af (als dat al zo is) dan heb je het geprobeerd. Je kan dan zelfs nog overwegen daarna een brief te sturen met het hoe en wat. Meer kan je dan niet doen. En hoe het dan ook loopt, het is dan makkelijker af te ronden voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou kontakt met haar opnemen en als eerste vragen of ze jouw aandacht op prijs stelt. ALs dat zo is, zou je jezelf niet vergeven geen kontakt opgenomen te hebben. En wil ze het niet, dan kun jij rustig verder.

Deze vriendin maakt deel uit van jouw geschiedenis, of deze nu positief of negatief was.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk antwoord! +
Bedenk eerst voor jezelf waarom je zou gaan?

Is het omdat je het doet omdat er nog een stukje liefde/bezorgdheid ligt, of doe je het uit schuldgevoel of uit medelijden?
Als het om het laatste gaat, moet je geen contact opnemen, want met medelijden schiet niemand iets op, de zieke patiënt al helemaal niks.

Ook vanuit schuldgevoel heeft het geen zin. Dit is puur alleen voor je eigen gemoedstoestand belangrijk. Jij wilt iets doen om van het vervelende geweten af te komen...daar heeft de patiënt ook niks aan.

Komt het voort uit liefde en bezorgdheid? Dan moet je gaan! Want een terminale patiënt heeft alleen enorm veel aan oprechte liefde en steun en toeverlaat om zich heen.........

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Wendy :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wou haar laten weten dat ik mij dit alles wel aantrek ondanks dat ik afscheid van haar én haar drank gebruik heb genomen!
maar dit gun ik niemand
Ik zou niet gaan, je hoeft jezelf niet te verwijten, dat je al veel eerder contact verbroken hebt. Je moet het vooral niet doen om dat je het zielig voor haar vind, nog sterker je loopt zelfs het risico weer meegesleurd te gaan worden.
Bovendien kan enkele maanden net zo goed enkele jaren worden. Dus niet doen, daar heeft niemand profijt van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer je voor te stellen
- dat je geen contact met haar opneemt en dan over een tijdje hoort dat ze is overleden. Hoe denk je dat je je dan zou voelen? Voel je liefde, spijt, gemis, opluchting, verdriet, mededogen of nog iets anders?
- dat je wel contact opneemt en dan op een of andere manier bij haar betrokken blijft tot ze overlijdt. Zou dat je een goed gevoel geven of zou het je belasten (om dezelfde reden waarom je het contact indertijd hebt verbroken) of nog iets anders?
Probeer deze twee scenario's uit in je hoofd en neem dan een beslissing.
Je kunt ook een tussenweg proberen: stuur een kaartje en vertel haar over je dilemma - je vindt het vreselijk dat ze ziek is, maar je hebt niet voor niets het contact verbroken. Misschien zal haar reactie je helpen bij het nemen van een beslissing. Zorg er wel voor dat het jouw beslissing is en dat het niet haar dwang of iets dergelijks is die jou ertoe brengt iets te doen waar je later spijt van hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alex, wat een loei moeilijke vraag!
maar daarom gooi je het ook in de groep, logisch.
ik denk nu aan een tijdje terug, toen met je buurvrouw, was anders, maar dat lag ook niet makkelijk.

de vraag is natuurlijk: waarom zou je wel naar haar toe gaan?
iemand die heel erg ziek is, doodziek.
met wie je heel bewust geen contact meer wilde.
die jou zo kon beïnvloeden, dat je toch weer een paar keer onderuit ging.

dit zou de laatste kans zijn,
als je haar nog één keer wilt zien.
als je weer behoefte hebt aan contact.
en als jij zeker weet dat jij nu sterk genoeg bent, sterk voor jezelf, sterk genoeg om tegen verleidingen in te kunnen gaan,

dan zou je nog één keer contact op kunnen nemen, je zou kunnen afspreken op neutraal terrein, ergens in de stad een kop koffie gaan drinken met haar en vooraf goed bedenken wat je eventuele antwoord zou zijn als zij bijvoorbeeld een poging zou doen om bij jou thuis nog een keer een feestje te plannen/te bouwen...

aan de andere kant, misschien is ze wel veranderd en maak je je zorgen om niets, dat weet je niet, nog niet.

denk goed na waarom je haar wel of niet weer wilt zien en wat de consequenties zouden kunnen zijn.

misschien kan je nog iets voor haar betekenen of voor haar doen, misschien zou zij met jou over vroeger willen praten, over 15 jaar geleden, 16 jaar inmiddels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tjonge!!! dat je mijn buurvrouwverhaal nog weet!? voelt als een eruge steun ook zo met dit verhaal erbij! dank! gossie! deze ex-vriendin heeft dé beste man/vriend / kamaraad samen met haar moeder uitgescholden en de deur gewezen , omdat hij HET heeft door verteld zodat 'mensen' het nu weten!!! zij is boos omdat zij zich nu nergens meer kan vertonen!!!??? (dat is dus in de kroeg) nou moe?
verder wil zij met niemand kontakt hebben! ook al is het een fase voor haar (dat kan zijn?) ik weet nu wel wat ik ga doen!
niks!!!