En hoe kom ik er nou achter dat hij liegt? Ik heb nu anderhalf jaar een relatie en maak me zorgen dat hij me bedriegt.

We hebben al anderhalf jaar een relatie, maar sinds begin juni is hij in therapie gegaan, zegt hij. Wil even alleen zijn om zijn leven te overdenken en verschillende dingen een plaats te geven. Voordat hij met mij werkelijk in zee gaat. Het probleem is dat ik hem nu al 4 weken niet kan bereiken, hij stuurt alleen af en toe een smsje. Ik vertrouw het niet, maar wil hem ook niet beschuldigen, want misschien is het wél waar. Ik weet niet hoe ik me moet gedragen als hij weer komt opdagen, want ik verwacht wél dat hij straks weer komt. Hij zegt dat hij van me houdt en met me wil samenwonen, en eigenlijk was hij afgelopen anderhalf jaar al minstens 3 dagen bij mij, maar de laatste maanden werd het minder. Vanwege dit, zegt hij. Zit in de put en heeft het moeilijk. Zegt hij. Wat moet ik doen want ik kan het niet bewijzen, het is een gevoel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

En wat als je er achter komt dat hij liegt?
Ga je hem dan eerst allerlei verwijten naar zijn hoofd slingeren en daarna spijt krijgen en vervolgens allerlei pogingen doen om het weer goed te maken?

Denk hier eens héél goed over na want de gevolgen van emotionele reacties is iets waar weinigen bij stil staan.

Wat er ook aan de hand is, jouw vriend heeft deze tijd voor zichzelf écht nodig.
Hoe hij die tijd spendeert zou jouw zorg niet mogen wezen want zelfs al zou hij jou 'bedriegen' dan nog kan dat later in Jouw voordeel werken.
Immers..
soms hebben mensen die besluiten om samen te gaan wonen of te trouwen ineens een beklemmend gevoel en niet zelden gaat dat gepaard met de vraag of dit nu wel de juiste keuze is. Soms gaat één van beide partners dan nog eens even elders wat uittesten om heel vaak vrij snel tot de conclusie te komen dat er aan elke relatie werk is als je ze leuk of opwondend wenst te houden.

Indien jullie voor elkaar bestemd zijn dan doorstaan jullie samen élke storm. Indien er voor jullie beiden een ander scenario voorzien is dan merk je dat onder andere aan het gebrek aan wilskracht om samen door eender welke moeilijke periode te gaan.

Het is in tijden van constant overaanbod en steeds sneller opeenvolgende verandering een Noodzaak geworden om af en toe eens Quality Time voor jezelf op te eisen. Wie dat niet doet die verloochent zichzelf en als je dat doet dan blijf je geen aantrekkelijke partij voor de ander... en ook niet voor jezelf ;-)

Dus Leef verdorie je eigen Blijspel tijdens de afwezigheid van jouw vriend. Stel jezelf niet voortdurend de vraag waar hij misschien wel of misschien niet mee bezig is.
Gun hem de vrijheid die hij nodig heeft en negeer niet langer jouw eigen signalen van gebrek aan zelfvertrouwen.
Werk aan jezelf en jouw vermogen om te 'Blijven Houden Van' no matter what.
Dus...
werk ook Bewust aan jouw Vermogen om van Jezelf en de totaliteit van "Het Leven" te houden en dat straal je onvermijdelijk uit als je hierin slaagt.

Wie veel Glimlacht en Geniet activeert het soort hormonen die ons zowel aantrekkelijk als zelfzeker maken. Tegelijkertijd neutraliseert Glimlach Energie ook ongewenste fenomenen zoals angst, jaloezie, twijfel, frustratie enz.
Glimlach Energie activeert onze vermogens tot Liefdevol Vertrouwen.

Let zelf maar eens héél goed op in welke gemoedstoestand jij terecht komt als je minder Glimlacht.

Zo eenvoudig kan jij het tij voor jezelf keren, gewoon Doen!

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wantrouwen, terecht of onterecht, is ALTIJD een slechte basis voor een relatie. Dus ook als hij inderdaad te goeder trouw aan zichzelf werkt en trouw therapie volgt, als ji hem niet vertrouwt, wordt het niks.

Doen kun je niks ; alleen maar afwachten of hij inderdaad weer terugkomt en of er dan nog iets over is van jullie verhouding - en of jij dan WEL bereid bent / in staat bent hem volledig te vertrouwen. Want DAAR draait het om.

Een man die voortdurend gecontroleerd, in de gaten gehouden en gewantrouwd wordt, jaag je eerder bij je weg dan dat je hem aan je bindt. Of hij nu iets te verbergen heeft of niet Jaloezie , terecht of onterecht, is relatie-killer nummer één.

Overigens heeft jaloezie / achterdocht vaak meer met jezelf te maken dan met (het gedrag van) je partner ; wellicht zijn er ook bij jezelf nog wel wat issues om aan te werken voor je je in een vaste relatie stort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard kunnen wij van hieruit niet zien of hij liegt of niet, maar feitelijk is dat ook niet relevant. Als dat het geval is, en je achterdocht terecht, merk je het vanzelf en is een relatie sowieso geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het lastig is wanneer een relatie, die altijd goed was, opeens aan het afkoelen is. Zeker omdat je niet weet waar je aan toe bent.

Ik vind je wantrouwen wel gegrond. Als iemand zegt dat hij van je houdt en met je wilt samenwonen en niets meer van zich laat horen, logische dat je het dan gaat wantrouwen. Het is immers ook zo als je een relatie hebt, dat je elkaar kan helpen/steunen als het slecht gaat. En je leven (of misschien de relatie) overdenken, betekent ook niet dat je in zijn geheel geen contact meer hebt met elkaar.

Het is natuurlijk mogelijk dat hij liegt, bijvoorbeeld omdat hij de relatie wil beëindigen en hoopt dat, door het koel te spelen, jij het uitmaakt (niet iedereen is zo dapper). Of misschien wil hij nog lang niet samenwonen en durft hij zoiets niet te zeggen.
.
Maar laten we van het goede uitgaan en denken dat hij even tijd voor zichzelf wil en jou er gewoon niet mee wil belasten. Mocht hij binnenkort terugkomen en jullie gaan verder, probeer hem wel duidelijk te maken dat hij zoiets in de toekomst niet meer moet doen.

Wat je kunt doen is hem een berichtje sturen (aangezien bellen blijkbaar lastig gaat) waarin je aangeeft dat je het niet erg vind dat hij zijn leven overdenkt, maar dat je onzeker wordt van deze radiostilte. Want aangezien jullie partners zijn (je hebt toch een relatie) en je van hem houdt, je hem wilt helpen en steunen en dat je het fijn zou vinden als hij je de kans daartoe geeft.

Als je samenwoont kun je namelijk ook niet even op jezelf gaan om na te denken.