Hoe zit het met mijn erfenis ?

Ik heb een leeftijd bereikt waarop je serieus moet gaan nadenken hoe het zal gaan met je nalatenschap. Ik heb geen testament en ben alleenstaand. Mijn ouders zijn overleden en ik heb nog 1 jongere broer. Mijn zuster is 4 jaar geleden overleden. Zij had 3 kinderen en die zijn nog allen in leven.

Als ik kom te overlijden gaat dan alles naar mijn broer of hebben de 3 kinderen van mijn overleden zuster ook nog rechten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Volgens het versterferfrecht gaat de helft van de erfenis naar je jongere broer en de andere helft naar de drie kinderen van je overleden zuster bij plaatsvervanging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plaatsvervulling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartelijk dank !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Als je iets anders wilt, staat het je geheel vrij om dat bij testament te bepalen. Dit moet wel bij de notaris en kan niet bij onderhandse akte. Je kunt wel legaten nalaten bij onderhandse akte, bijvoorbeeld een leuke klok naar je favoriete nichtje, maar geen gedeelte van de hele erfenis.

Andere antwoorden (1)

In principe gaat een erfenis naar de 1 lijn, in jou geval de ouders, die hebben beide recht op 50%. Zijn die niet meer aanwezig, dan gaan die evenredig naar hun 1e lijn, in jou geval je broer en zus, maar mocht je vader en/of moeder meer kinderen hebben, stel je vader heeft nog een kind uit een ander huwelijk dan wordt zijn deel ook daaronder verdeeld.

Je broer heeft nu recht op 50% en je zus ook. Zijn die niet meer aanwezig dan gaat het betreffende gedeelte weer naar hun 1e lijn, in het geval van je zus kan het ook naar haar voormalige echtgenoot gaan, dat ligt eraan hoe zij misschien getrouwd waren, anders wordt haar 50% verdeelt over haar 3 kinderen.

Je kunt altijd vrijblijvend een advies vragen aan een notaris, maak daar goede afspraken over, want tijd = geld voor hen. Je kunt een zogeheten koude kant uitsluiten van je erfenis, maar dan moet je een testament hebben.