Hoe kan mijn moeder rust nemen?

Mijn moeder werkt altijd heel erg hard maar ze neemt nooit rust. Ik help haar wel maar het werk lijkt niet op te houden. Ik krijg er zelf een schuldgevoel van dat ze het zo druk heeft, met name als ik een keer ziek ben voel ik me vervelend omdat ze zo veel voor me doet. Ze heeft een vast contract bij een bedrijf hier in de buurt, dus minder werken wil ze niet. Thuis wacht dan nog het huishouden maar daar komt (zoals ik al zei) geen einde aan.

Ik heb er met haar over gepraat maar ze ontkent alles. Hoe kan ik mijn moeder overhalen om rust te nemen (en op tijd naar bed te gaan) en hoe kom ik van mijn vervelende schuldgevoel af?

En nog een extra vraag: hoe kan ik zelf mijn moeder het beste helpen?

Toegevoegd na 1 dag:
TOEVOEGING: bedankt allemaal voor jullie steun en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ben jij lief zeg!
Mag ik je adopteren? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha laten we dat maar niet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een plus voor de vraag, je roept hier veel mee op bij mij. dankjewel.
Ivana
11 jaar geleden
Goeievraag01, kan het zijn dat het schuldgevoel waar je over spreekt ook je hoofdpijn veroorzaakt (uit je andere vraag)?
Stress-hoofdpijn is een wonderlijk iets en vaak verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw jij let goed op Ivana! ik zal er eens over nadenken, bedankt.

Het beste antwoord

Ik vind dit verschrikkelijk om te horen.
Je moeder zit in een flow die niet nodig is, maar ze kan er niet buiten. Het is een soort workaholic. Als of ze op een heuvel staat en naar beneden toe als maar harder gaat lopen.

Ik leed aan hetzelfde. Mijn oudste dochter zei: mam, jij hebt altijd haast, jij bent altijd in de running. Ga toch eens even zitten, zodat ik mijn verhaal aan je kwijt kan. Dat stof blijft heus wel tot morgen liggen hoor, loopt echt niet weg!

Ik raad je af tevoren werk voor haar te verzetten. Zo te horen gaat ze dan alleen maar nieuw werk zoeken. En inderdaad er is in een huishouden altijd wel werk te vinden en anders wordt het wel gemaakt.

Nu ik wat (veel) ouder ben, is mijn stoftolerantie veel hoger, maar de kinderen zijn de deur uit. Nu zie ik in dat stof/was/strijken/ramen zemen enz. eigenlijk veel minder belangrijk zijn dan kinderverhalen, puberproblemen en de verhalen van startende carrières.

Erger nog vind ik, dat mijn kinderen hieraan hebben geleden en schuldgevoel opbouwden. Dat moet jij niet doen hoor! Jij hebt er geen schuld aan. Als je niets achter je gat laat slingeren, je eigen kamer opgeruimd houdt en op school je best doet, ben jij een voorbeeldig huisgenoot.

Laat dit stukje maar aan je moeder lezen, misschien is het de start voor een goed gesprek.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel! die woorden doen me goed. Ik zal mijn best doen geen schuldgevoel meer te hebben! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+voor de stoftolerantie, die hou ik erin!
Natuurlijk voor je gehele antwoord, ik voel me
Aangesproken en zet mij ook aan het denken....bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ mooi :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ivana, dit is een mooi antwoord: plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook voor mij ik heb hier veel aan. Mijn stoftolerantie ligt ook al een stuk hoger... de tolerantie van kerels die met een vingertje ergens langs gaan wat lager. Die veroorzaken die poetsdrift, dus die hoe ik liever buiten of ik geef ze tegenwoordig zelf een poetsdoek, en voor de moeders die toch blijvend poetsen, raad ik aan eens het boekje "Almanak voor sloddervossen"te lezen. ;-) (voorbeeld) Een rommelig huis is reuzehandig tegen inbrekers. een opgeruimd huis laat eerder zien waar waardevolle spulllen liggen dan een huis vol troep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal! Kon ik jullie allemaal maar een + geven!
Ivana, bedankt voor je mooie woorden! :-)

Andere antwoorden (8)

Jouw lieve moeder zit in een werkcirkel en daar praat je haar zelf niet uit.
Mogelijk heeft ze in haar jeugd/verdere leven alleen waardering gehad om wat ze kon en niet om wie ze was.
Wordt vervolgd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ook jij gaat je daar schuldig onder voelen dus het is eigenlijk nog besmettelijk ook.
Toch zul je wel een aantal dingen kunnen doen,
haar opvangen als ze thuiskomt met thee /koejes en gezelligheid en zoveel mogelijk het werk doen wat zij anders gedaan zou hebben , direct als ze thuis komt.
Dat onthaast wel maar neemt niet weg dat je moeder echt meer hulp en waardering om WIE ze is gaat ontvangen.
Ik vind het STEENGOED van je dat je haar probleem hebt gedetecteerd en haar wil helpen wat rust te vinden, dat zegt veel over jou.

Een valkuil is dat je gaat proberen het tempo en de ijver van je moeder te evenaren, een mens werkt om te leven maar leeft niet alleen om te werken.

Je zou kunnen proberen eens met een goede vriendin van haar te kunnen preten die niet met hetzelfde behept is.
Zij kan mogelijk beter vertolken waar de (terechte) zorg van jou zit. Maak er werk van maar haar afstoppen zal je waarschijnlijk niet alleen lukken.

Maar je bent slim en hebt goed inzicht,schakel dus ook anderen in (evt professionals zoals huisarts)maar gebruik ook de tip van de thee.....
Onthaasten zorgt dat de drive afneemt.

Het is wel zo dat naarmate je moeder ouder wordt, ze haar huidige tempo zal moeten verlagen, het zou echter jammer zijn als ze dan "versleten" is.
Ik raad je daarom aan daar NIET op te wachten.

Zelf heb ik ook een moeder met dergelijke eigenschappen.

Ze zat zelfs te kort op een stoel om secondenlijk toe te passen (heus daar hebben we over gedacht....)
Het is ons (4 kinderen) NIET gelukt om haar tempo te doen dalen anders dan haar mee op stap te nemen.

Daarom, bedenk afleidingen die de vaart eruit halen.

Ik wens jullie veel sterkte en liefde toe!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Help met het huishouden, maak een keer schoon, strijken etc... Ga samen een dagje weg om te ontspannen.... En geef aan dat je haar waardeert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moeder haalt rust uit haar werk. Ze vind het blijkbaar leuk om zo de dag door te komen wat een vorm van rust is. Met deze gedachte hoef je geen schuldgevoel te hebben. Help haar met alles waarmee je kan helpen, meer kun je niet doen. Je zou haar misschien wel een dagje ergens mee naar toe kunnen nemen en eens lekker verwennen ;) (naar de bloementuin buivoorbeeld, maar hopelijk gaat ze ook daar niet stiekem wat onkruid plukken :p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf vind het altijd fijn als mijn kinderen zelf hun spullen opruimen zodat ik niet overal schooltassen sportspullen en werkkleding vind
Ook voorbereidend werk zoal alvast iets klaarzetten of de was al gesorteerd aanleveren is fijn
Ik denk dat je al meer uit jezelf doet als menig ander kind
Ik zelf kan ook altijd blij worden van coplimenten zoals wat fijn dat het zo netjes is of wat lekker dat eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je moeder werkt, buiten de deur, en ze komt thuis en ze kan nog een keer beginnen en dat iedere dag...

wat was je vraag ook weer: hoe kan mijn moeder rust nemen?

nou, 1 en 1 is toch 2 ?
als jij thuiskomt, wat zou je kunnen doen ? de kamer stofzuigen? de boodschappen halen, de aardappelen schillen, de tafel dekken, de kattenbak schoonmaken ? je bed verschonen, de ramen zemen?

het zijn een paar ideetjes en waarschijnlijk allemaal dingetjes die moeder anders doet!

probeer op te letten wat ze allemaal doet. daar kan je haar juist goed in helpen, zonder iets te zeggen, gewoon doen.
je hebt gelijk het huishouden houdt nooit op... een eindeloze werk-berg... en daarin kan je dus goed helpen.

je hebt het over minder werken ("Ze heeft een vast contract bij een bedrijf hier in de buurt, dus minder werken wil ze niet.") natuurlijk wil ze niet minder werken, ze is heel erg blij met werk met een vast contract, dit houdt in dat ze een vast inkomen heeft, waar ze niets aan wil veranderen!

jij kan van je vervelende schuldgevoel afkomen door je moeder te helpen, klusjes uit handen te nemen en daardoor het leven van je moeder minder zwaar te maken.

hoe kan je je moeder het beste helpen?
door vrolijk te zijn, door haar met klusjes uit je zelf te helpen, door niet meer met haar te praten hierover (ze ontkent alles. en als jij regelmatig helpt, wordt haar taak lichter en kan ze rust nemen.)

probeer het maar, succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind je antwoord dubbel. Ik ben het absoluut met je eens dat helpen goed is, je antwoord is qua dat best goed....maar dat schuldgevoel is er niet mee opgelost, snap je wat ik bedoel? Door juist actie te ondernemen inplaats van niks doen bevestigd dat het schuldgevoel terecht is, terwijl moeder kiest voor een druk leven. Misschien dat moeder juist wel opdrachten moet geven zodat de vraagsteller doet wat er gevraagd word en daarmee dus haar taak invuld.
Heb jij daar een idee over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wicca: als ik iets ben is het duidelijk. nu kennelijk niet. :) het schuldgevoel van vs is door mij niet bevestigd als terecht of onterecht, omdat het er is!
aan bevestiging of ontkenning heb je naar mijn idee niets en dan kan je wel zeggen: oh wat zielig, wat erg, oh wat onterecht ! maar daar schiet je niets mee op... als je dat gevoel hebt, en door iets te doen, kan dat gevoel afnemen, is dat doel bereikt.
mijn vraag is dan, wicca, waarom zou moeder opdrachten moeten geven?
als vs klusjes uit zichzelf doet, 'hoeft' moeder geen opdracht te geven en kan zich verbazen/verblijden over de inzet van haar kind en daarna ontspannen en uiteindelijk op termijn misschien een ander levens-/werkritme krijgen ?
maar dat laatste is wel heel hoog gegrepen, veeleer eerst zoeken naar een bepaalde ontspanning door verminderde werkopeenhoping.
Voor workaholics is het soms heel moeilijk om even niks te doen, want er is toch altijd iets wat je kunt bedenken als alles klaar lijkt te zijn. Opnieuw ramen wassen, voor de derde keer in de week bedden verschonen. Ik zeg het, want mijn moeder is zo. Zij kan geen tijd voor zichzelf nemen, omdat ze zo gewend is dat ze het altijd druk heeft dat ze niet meer kan ontspannen. Lekker op de bank liggen met een tijdschrift bijvoorbeeld zou ze nooit kunnen. Zij is alleen maar bezig met praktische dingen en tijdschriften lezen vindt ze tijdverspilling, net als tv kijken of een dutje doen. Als jouw moeder ook dit probleem heeft, wordt het veel moeilijker om er iets aan te doen. Dan zou ze zelfs professionele hulp kunnen gebruiken, want het is moeilijk deze patronen door te breken. Maar ze zou bijvoorbeeld (met jouw hulp) een rooster kunnen maken, waarin staat wie wanneer wat doet en, het belangrijkste, waar de LEKKER-NIKSEN-MOMENTEN in gepland staan. Bv. elke dag een uurtje dat jouw moeder geen praktische dingen mag doen, maar echt tijd voor zichzelf neemt. Als zij een rooster heeft, kan ze zich er beter aan houden, heeft ze meer overzicht wat ze allemaal heeft gedaan, waardoor haar schuldgevoel verdwijnt, hoeft ze niet nerveus te zijn, dat er nog zoveel gedaan moet worden, want dat staat dan allemaal netjes ingepland, en vooral heeft ze iets om naar uit te kijken. Een van tevoren gepland uurtje rust is heerlijker en intensiever dan als je gewoon even toevallig niets doet en bij workaholics werkt het beter.

Ook kan zo'n rooster jullie helpen huishoudelijke taken tussen jullie twee eerlijk te verdelen. Je kunt het beste met je moeder overleggen wat zij zelf wil doen en wat jij kunt doen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een rooster is een goed idee! ik ga het overleggen met mijn moeder. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van zo'n rooster word ik juist onrustig zelf,.. dan heb ik het gevoel dat ik het moet. Ik doe zelf rustiger wwerken tegenwoordig en pak steeds het belangrijkste en die werk ik in mijn eigen temp af. Na een klusje ga ik wat leuks doen voor mezelf. daarna doe ik weer een taak. Een grotere taak doe ik steeds een uurtje en dan heb ik tijd voor wat leuks. is het mooi weer dan laat ik mijn hiis in de steek en ga ik fietsen gitaarspelen wandelen met mensen afspreken etc. Mensen gaan bij mij nu altijd voor. Wat ik wel doe is klusejes voor die mensen. Sie mensen doen in ruil daarvoor weer klusjes voor mij en zo heb ik er meer lol in dan dat ik thuis de hele dag loop te poetsen en verder niemand zie omdat ik daar te druk mee ben. Das een begin. Ik ben er nog niet dus ik ga deze vraag volgen. Want waar ik tegenaan loop is dat ik mezelf moe maak in mijn hoofd door alles wat ik nog moet. Ik besef sinds kort dat het vooral dingen zijn die ik moet van een ander. Waar anderen daarop dus aan blijven dringen hou ik die mensen nu op afstand. Ik wil dat ze me gaan accepteren zoals ik ben en anders heb ik ze liever niet om me heen, dan kan ik tenminste mezelf zijn.
Wat me ook een druk oplegt is de vele dingen die ik heb beloofd aan mensen en aan mezelf die ik zou regelen voor ze omdat ik daar goed in ben. Ik heb nu wél een lijstje gemaakt mer dingen die ik beloofd heb ebn ik waak er momenteel voor geen nieuwe dingen te beloven. Zo langzaam aan begin ik me weer wat vrijer te voelen en de mensen om mij heen tevreden om de aandacht die ze krijgen en de beloften die ik nakom. Alles draait hier om tijd. Daar heeft het ook mee te maken. De tijd van de zon is anders dan de tijd die wij gebruiken, en onbewust raken we daar ontregeld van. Tijd is een illusie eigenlijk. je hebt tijd zat en niets hoeft ala minute af. Maar als iemand je nodig heeft is dat veel belangrijker. En als jij jezelf nodig hebt NOG belangrijker.
wat lief dat je je moeder wil helpen! :))

als moeder zijnde kan ik zeggen dat ik graag voor mijn kinderen zorg, helemaal als ze ziek zijn.
ik zal de enige moeder niet zijn die dit zo voelt, dus grote kans dat jou moeder dit ook zo ziet.
het is al naar genoeg om je kind ziek te zien en veel moeders zijn blij dát ze wat kunnen doen.

dat ze het druk heeft op haar werk daar kan je niets aan veranderen, en ook het huishouden gaat gewoon door.

wat je misschien kan doen is samen de klusjes in huis te doen bv. jij afwassen zij afdrogen, jij afstoffen, zij stofzuigen (of andersom natuurlijk)

vraag haar of ze samen met je een film wil kijken 's avonds, en maak dat wat hapjes of zet wat zoutjes klaar. misschien dat je haar dan aan de bank geplakt krijgt, en ze tóch uit kan rusten.

je kan ook een keer koken voor je moeder zodat als ze thuiskomt ff lekker op de bank kan ploffen, jij haar wat te drinken inschenkt, de tafel dekt en een lekker maaltje op tafel zet.

of een keer in het geniep wat spullen pakken voor een picknick, ff lekker fietsen en dan ergens neerstrijken om een broodje te eten en ff te genieten van de omgeving.

weet niet of jullie een huis aan huis krantje hebben, maar hierin staan vaak leuke uitjes in de directe omgeving.
als je wat spot kan je haar vragen om met je mee te gaan.
wellicht zegt ze dat ze wel wil maar druk druk druk is.
in dat geval kan je (misschien een beetje gemeen) zeggen: mámmm, ik wil zo graag dat je meegaat. als ik jou nu help met je ding en daarbij een lekker muziekje opzetten om vast in de (melige?) stemming te komen kan jij met mij mee, en kom jij niet in de knoop met je 'druk druk druk' dingen.

voor moeders zijn het de kleine dingen die het 'm doen.
je kan vast nog wel wat maniertjes bedenken om je moeder ff te verwennen zodat ze wat kan ontspannen. wellicht kom je ook van je schuldgevoel af op die manier zonder dat jezelf voorbij loopt om haar overal dingen uit handen te nemen?

en ook al kan je niets uit handen nemen: moeders weten wel dat ze gewaardeerd worden, maar vinden het prettig om dit nog even te horen van hun kind.

gewoon een briefje op de koelkast of in haar tas ' I love you' of 'mam, ik vind je geweldig' doet moeders enorm goed.
als je in de lappenmand ligt en je b.v een gedichtje kan maken voor je moeder zal ze dit ook super waarderen.

de 'kleine' dingetjes dus :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moeder is een volwassen vrouw. Dat betekent dat zij keuzes maakt voor zichzelf, en hiervan de consequenties moet dragen. Zij kiest er nu voor om hard te werken voor het bedrijf plus nog eens een huishouden tiptop te runnen.
Op de één of andere manier bezorgt je dit een schuldgevoel. Allicht komt dit omdat je moeder onbewust jou een dubbele boodschap geeft : enerzijds "geniet" ze in zekere zin van het vele werk, aan de andere kant voelt ze zich ook slachtoffer en straalt dat uit dat ze "zoveel voor je doet". En dat pik jij (ook onbewust) op waardoor je met een onterecht verantwoordelijkheidsgevoel komt te zitten.
Hoe dan ook : jij bent niet verantwoordelijk voor je moeder. Bij grotere kinderen kunnen taken natuurlijk verdeeld worden, maar nooit of te nimmer is een kind verantwoordelijk voor ouders die beschikken over hun volledige verstandelijke mogelijkheden.
Je kan je moeder wijzen op haar gedrag, maar als ze het voor zichzelf blijft ontkennen, dan kan jij er verder niks aan doen. En dingen waar je niks aan kan doen, daarover hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Dus :
- hoe moeilijk het ook is, stop met je verantwoordelijk te voelen voor je moeder. het is erg voor haar, maar als ze geen rust wil nemen zal ze daar zelf de gevolgen van moeten dragen.
- observeer hoe je moeder je onbewust een schuldgevoel geeft en laat dit niet toe. je hoeft er niets over te zeggen tegen haar, ze doet dit niet uit kwade wil en weet het allicht zelf niet. maar laat het gewoon voor jezelf niet toe je schuldig te voelen.
- zo te lezen "help" jij je moeder wel, maar blijft zij de verantwoordelijke. dat wijst erop dat ze eigenlijk dingen niet echt uit handen kan geven. Het zou een veel gezondere situatie zijn mocht jullie bv. overeenkomen "jij bent verantwoordelijk voor wassen en strijken" en ze dan zou aanvaarden dat jij dat aanpakt op jouw manier. Maar daar wringt denk ik het schoentje : je moeder wil de dingen zelf in de handen houden. Dit kan je wel ter sprake brengen bij haar. Je kan zeggen dat je een deel van het huishouden onder jouw verantwoordelijkheid wil (zorg wel dat het is dat je ook kan combineren met je andere bezigheden) en dat je haar vraagt om je dit te laten doen op jouw manier.
Wil ze dat niet, dan is dat haar eigen keuze.
- Daden doen soms meer dan duizend woorden. Geniet volop van je leven, doe leuke dingen, ontspan je tijdig, neem je rust...Op die manier hou je haar een spiegel voor die haar misschien ooit de ogen opent voor haar eigen gedrag!
liveisgreat